Jump to content

Selge fenixen, og kjøpe en...eh...seilpram?


Fenix

Recommended Posts

Etter 20 år på egen kjøl i Oslofjorden og langs Skageraks kyster, lurer jeg simpelthen på om jeg skal ta en pause. Det er noe med "been there, done that", behovet for å bruke tid og penger på andre gjøremål, og etterhvert litt sviktende motivasjon til vårpuss og vedlikeholdsarbeid.

Men båt må jeg jo ha. Jeg ser for meg en stødig liten sak, 15-17 fot, gjerne med mulighet til å sette mast på, som jeg kan surre litt rundt med i den aller innerste Oslofjorden - for eksempel denne:

 

Denne Askeladdenbåten er jo nærmest en pram som angivelig også kan seiles, og som sikkert kan trekkes inn på stranda der vi føler for det. Noen som har erfaringer med denne, eller som har tips om andre båter det kan være verdt å kikke på? Det må være forsvarlig å dra ut med tre-fire voksne i smult farvann, medbringende kjølebag. Den bør være mulig å ro, den bør gå framover på fem hestekrefters påhengs, og det er fint om den lar seg seile. Prisen - 15.-25.000 kroner.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nei, gå mann. Askeladden er ikke seilbåt. Det er robåt med plass til kremvisper. I den prisklassen kan du ha to båter på henger og velge etter dagens lyst og humør.

Finn noe annet som har spenst og respons og bringer seileglede. Det er bare for nybegynnere at robåt med senkekjøl kan gi.

Less is more, men den (båt) som vil være alt for alle lykkes sjelden.

 

Skal du ha motor til en vannfortrenger så velg noe med hekkbæring nok til en 4 takter med 6, 8 eller 10-hester. Da går motoren stille og rolig og båten beveger seg likevel.

 

Motorbåt:

Det er ikke så artig med kremvispere bakpå, for av og til vil man til en strand et stykke unna. Da anbefales planende båt.

Velg pioner Maxi (13) for 3 (reg. for 5, men de bør ikke være fullvoksne), eller aller helst 15 fot (enorm bæring!) for 6 personer med 15 til 30 hk.

I disse plastbåtene er strandhugg ren glede og det er utrolig lettstelte båter. Dog ikke noe statussymbol. Ingen nyere Pionerer falmer eller tørker.

Hvs du vil holde deg unna fjæresteiner eller vil være tøff mot gelcoaten så er Yamarin 4210 open (evt. Askeladden 435) en svært god båt for størrelsen og har gode bølgeegenskaper.

Legg merke til at Honda har større slagvolum enn de andre i 15 hk-klassen (volum som 20-hester). Det merkes når flere skal opp i plan. Større enn 20 hk (dvs 50 kg) må det i praksis to til å bære.

 

Liten seilbåt:

Gled deg i vintermørket over å lete blant mange ulike egenskaper i prisklassen under 60.000. Europajolle har vel miljø flere steder i fjorden?

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...