Jump to content

motormate ps-500 inverter gir bare 195 volt


Jack Sparrow

Recommended Posts

Hei

noen elektroguruer her som kan fortelle meg hvorfor invertern min bare gir 195 V ut ?

 

skal ikke denne gi minst 220 ut ?

 

på forhånd takk

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig inverter gir bare 195 V hva er galt? . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

 

Se også ny meningsmåling om moderasjon av titler.

Link to post
Share on other sites

Jeg er elektrikkerlærling. Og jeg mener å ha hørt att hva du måler kan avhenge av instrumentet.

(De sier at Fluke er det beste). (De sier att en måling kan være annerledes med ett billig instrument,

kontra for eks. Fluke)

 

Mvh Sindre

Båt: Draco Suntop 1800

Har hatt: Selco Selsprint

Link to post
Share on other sites

Jeg er elektrikkerlærling. Og jeg mener å ha hørt att hva du måler kan avhenge av instrumentet.

(De sier at Fluke er det beste). (De sier att en måling kan være annerledes med ett billig instrument,

kontra for eks. Fluke)

 

Mvh Sindre

 

Som lærling innen sterkstrømsfaget bør du like godt med en gang lære deg at det er elektriker du skal bli, ikke elektrikker!

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har et Fluke 787 processmeteter, koster vel borti 6000 kr. Sammenlignet dette med noen forskjellige digitale multimetere fra Biltema og Clas Ohlson samt fra Fridjof Arngren for de som husker den sjappa.

 

Det som viste nesten nøyaktig det det samme som Fluke´n var et par fra Biltema, og de kosta rundt 200 kroner. Men det skal sies at forskjellene var små, under en halv volt på det meste. De fra Biltema viste kun 0.1v under Fluke´n. Dvs, Fluke viste feks 232,4v. Biltema viste 232,3v, og det er nøye nok for de aller aller fleste tør jeg påstå :yesnod:

 

Fluken kalibreres hvert år, så den er rimelig riktig. Og ved kalibreringene har det aldri vært forskjell fra år til år.

 

Men om en inverter trekker full/maks guffe fra batteriet uten belastning tror jeg ikke. Mine gjør ikke det. Jeg har en i båten og en i bilen, men det kan jo være forskjeller på merke selvsagt. Felles for de er at de varsler når spenningen på matebatteriet er for lav, og noen leverer ikke ut 220 når innspenningen er for høy, dvs ved toppladet batteri.

Redigert av Brodern (see edit history)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Siden du har målt ca 230V tyder det på at du har målt på strømnettet. Spenningen der har en veldig bra sinuskurve slik at alle multimetre bør gi et greit resultat. Problemet oppstår ved kurveformer som ikke er sinus, en modifisert sinus fra en invereter er som regel ei trapesformet kurve som stiller krav til et True rms meter for å få korrekt måling.

Link to post
Share on other sites

Ja jeg vet det, men dette var bare en test for å se hvor stor forskjellen var :)

 

Men en inverter skal jo levere 220-230v uansett. Er belastninger for stor starter den ikke, eller slutter å gi guffe :)

 

Jeg har målt begge mine og de leverer 220 uansett om de brukes i bilen eller båten.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...