Jump to content

Rødsprit som ikke soter


Feber

Recommended Posts

Jeg har en Origo rødspritbrenner. Er fornøyd med den, og har ikke tenkt å gå over til noe annet.

Vanlig rødsprit soter litt, og jeg har prøvd den dyrere varianten som soter mindre.

Men så til spørsmålet: Jeg har en kamerat som påstår at hvis man heller litt vann i rødspriten, soter den ikke. Det bare er sånn, sier han. jeg skal prøve det ut, men har noen en forklaring på hvorfor?

Link to post
Share on other sites

Har hørt det samme men aldri prøvd det. Bruker selv rødsprit som kalles "finfyr". Soter veldig lite.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en kamerat som påstår at hvis man heller litt vann i rødspriten, soter den ikke. Det bare er sånn, sier han. jeg skal prøve det ut, men har noen en forklaring på hvorfor?

Ca 10% vann i rødspriten gjør at den soter mindre. Hvorfor det er sånn vet jeg ikke, men jeg vet at det funker. Det er (var, i det minste) også en anbefaling fra Trangia, som er en produsent av stormkjøkken med rødspritbrenner.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Man kan undres over om dette kan ha noe å gjøre med at man blir litt uggen dagen etter at man har inntatt brennevin, og om dette problemet vil forsvinne om man vanner ut brennevinet litt :lol:

 

Jeg hører dem sier at det blir mindre sot med vann i spriten, men at den også gir litt mindre varme når den er tilsatt vann. Selv har jeg god erfaring med svensk rødsprit, er den bedre enn den norske tro? Svenskene har også noe som heter Origonol, det kan høres ut som en kjønnsykdom men er Origos egen sprit til Origo spritkjøkken.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Jeg har Origo rødspritbrenner. Har kjøpt en literflaske for batterivann på Biltema og fyller 9 dl rødsprit og 1 dl vann på denne før påfylling av brennerene. Soter da noe, men "svir" mye mindre i øynene. Helt brukbart. (dette var et tips av en "gammel" sjøulk i havna).

Krokede ror gjere lang fjord.

Mvh, "Minitrawler" Hallais

Link to post
Share on other sites

Denne rødspritsotlukten gir pannekakene en forbasket god smak, dette er ikke tull. Får ikke samme gode smaken hjemme på vanlig ovn, eller på gass.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...