Frivakten Startet 9.Juli.2009 Del på Facebook Startet 9.Juli.2009 Skal låne en båt (IW ca. 1980) et par dager og eieren er ute å seiler på de store hav. Fikk dog en forklaring på bruk av kokeapparatet, men jeg husker ikke fremgangsmåten, bare at det kunne bli store flammer under forvarmingen med rødsprit. Er dette et parafinapparat? Den skal pumpes for å opparbeide et trykk. Noen som kjenner til denne og hvordan funker den? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post Share on other sites More sharing options...
Rolf Svart 10.Juli.2009 Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 Jepp, parafin. Meget viktig med god forvarming.... Under og rindt selve brenneren er der en skål, i denne heller du litt rødsprit evt. legger i tenn pasta og tenner på. Viktig å ha i nok. Når dette har brent en stund pumper du opp trykk (kan godt gjøre dette på forhånd) og åpner for parafinen. Om det blir store, høye gule flammer og sotete røyk stenger du raskt, da har du ikke forvarmet lenge nok. I såfall, pass godt på gardiner, barter og øyebryn.... Om du får en lav, blåaktig flamme og en hyggelig sus i apparatet har du forvarmet lenge nok og alt er bare fryd og gammen. Husk å pumpe opp trykket en gang i blandt.... Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 10.Juli.2009 Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 Bruksanvisning Optimus 155/55 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.