Jump to content

Problem med AIS/FM splitt etter lynnedslag i nærleiken av båten...


halo

Recommended Posts

Eg låg på svai då lynet slo ned 200 m i frå båten, førre helg. Sinnsjukt utriveleg og ungane vart livredde, var ikkje så høg i hatten sjølv heller må seiast.... Å ligge på svai eit stykke ut i ei bukt med 18 m mast er ikkje stas når det lyner og smell rundt deg...

 

Etter dette funkar for det første ikkje FM radioen som den skal, tek berre inn P4, det er heller dårleg med "AIS båtar" å sjå, men eg får inn nokre av og til.

Det er det som er problemet mitt, at alt funkar "litt", har ikkje testa VHF'en enno.

 

Fellesnemnaren for det som ikkje funkar optimalt er (så vidt eg veit) VHF/AIS/Radio splittaren ( Glomex kjøpt hjå Seatronic http://seatronic.no/ais-c-15/ais-vhf-radio-splitter-p-36 ), så eg tenkte å svinge innom der å ta med meg ein ny ein og sjå om det gjer susen.

 

Men før eg gjer det, er det mogleg å måle splittaren på eitt eller anna vis om den funkar eller ikkje ???

Link to post
Share on other sites

Men før eg gjer det, er det mogleg å måle splittaren på eitt eller anna vis om den funkar eller ikkje ???

Det er helt klart mulig, men at du spør på den måten får meg til å tro at du nok ikke har instrumentene som trengs: en RF generator og et oscilloskop eller selektivt RF-voltmeter.

 

Du har (minst) tre andre muligheter:

1. ta en tur til en butikk med verksted som kan sjekke det for deg, eller

2. bestille nytt på web og bruke 14-dagers angrefristen om det viser seg at det var noe annet som var feil

3. kjøpe nytt i butikken og samtidig avtale at du får levere det tilbake om det viser seg at det var noe annet som var feil

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Du glemmer de 4-5 årene på høyskole/universitet som gjør en istand til å bruke disse instrumentene på en vettug måte - og de som har slik utdannelse, kan som oftest få låne slike ting gratis på jobben :rolleyes:

Du glemmer at de som har slik utdannelse, og som husker noe av den, ikke trenger å stille slike spørsmål... :cool:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Det er en mulighet for at et apparat kan være ødelagt og demper signalet for de to andre. Prøv i såfall med kun et apparat av gangen tilkoblet splitteren.

Om du har nødvendige plugger eller overganger kan du koble bort splitteren og koble et apparat av gangen direkte på antennen. Da kan du få svar på om antennen eller splitteren er ødelagt. Er signalene like dårlige uten splitteren innkoblet er det feil utenfor denne.

Har du mulighet, så test splitteren med en annen antenne.

Splitteren er den komponenten som sitter nærmest antenne og er dermed den som er mest utsatt ved overspenninger/lyn. Så mest sansynlig er det denne som har tatt kvelden.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...