Jump to content

Hydrofoil trimfinne


citroen

Recommended Posts

Hei!

 

Er det noen her på forumet som har noe erfaring/kjennskap til disse finnene, formet som hydrofoiler som skal skrues fast på påhengsmotorens kavitasjonsplate? Watski og etpar andre som driver med båtrekvisita selger dette. Produsenten lover at båten skal legge seg raskere i plan, høyere topphastighet samt holde seg lengre i plan ved redusert turtall/fart(høres fabelaktig ut!).Må innrømme at jeg har kjøpt dette, men har ennå ikke montert.

Link to post

Dersom disse platene/vingene har hatt noen misjon så har motorprodusentene laget kavitasjonsplatene like store.

 

Her er jeg overbevist om at det du vinner taper du igjen med større friksjon i vannet.

 

Det verste med det hele er at du må "borre" fire store hull i motoren, dette er ikke bra.

 

Jeg trur ikke du blir noe mere lykkeligere med disse vingene.

 

Beklager min negative holdning til disse vingene. :wink:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Jeg så en test av slike. Mener å huske at resultatet var at båten(e) i testen kunne kom raskere i plan , men hastigheten ble ofte lavere enn uten en slik dings montert.

 

Lagt til:  http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/8d6f27f808bb6b0cc1256d1f00352779/f52cf5923eab519fc125651c0039d013?OpenDocument&Highlight=0

Denne testen bare bekrefter mitt innlegg. :nono:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Jeg har hatt 2 båter med slike dings på og har bare positiv erfaringer med begge. Første båt var en veldig tung og gammel 17 fots plast med 70 hesters Evenrude og den andre en 14 fots Skibsplast med 35 hesters Johnson. Jeg måtte ekperemintere litt med vinkelen (tilt) på motoren men det ble veldig bra resultat.

 

Båtene kom opp på planen mye fortere og på lavere hastighet en de gjorde uten hydrofoil. De ble litt tungere å styre men ble jeg fort vant til. Er i ferde med å kjøpe en "junior" modell til en 8 hesters Tohatsu som jeg har på slepejolle, en Plastimar RIB på 2.7mt. Som den er nå, så er den håpløs vanskelig å få opp på planen nå jeg (eller guttungen) kjører alene. Man må nesten henge over baugen for å få den opp på planen. Jeg regne med at en hydrofoil vill fikse det problemet.

 

So there……

 

Just my 0.2 cents worth.

 

 

Piperbill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Jeg har hatt 2 båter med slike dings på og har bare positiv erfaringer med begge. Første båt var en veldig tung og gammel 17 fots plast med 70 hesters Evenrude og den andre en 14 fots Skibsplast med 35 hesters Johnson. Jeg måtte ekperemintere litt med vinkelen (tilt) på motoren men det ble veldig bra resultat.

 

Båtene kom opp på planen mye fortere og på lavere hastighet en de gjorde uten hydrofoil. De ble litt tungere å styre men ble jeg fort vant til. Er i ferde med å kjøpe en "junior" modell til en 8 hesters Tohatsu som jeg har på slepejolle, en Plastimar RIB på 2.7mt. Som den er nå, så er den håpløs vanskelig å få opp på planen nå jeg (eller guttungen) kjører alene. Man må nesten henge over baugen for å få den opp på planen. Jeg regne med at en hydrofoil vill fikse det problemet.

 

So there……

 

Just my 0.2 cents worth.

 

 

Piperbill

Har du prøvd å justere vinkelen på påhengsmotoren. Denne står jo vanligvis rett ned (justeringspinnen på innerste stilling). Når man gir gass for å få gummijolla opp i plan pleier akterspeilet å bøye seg innover og motor vinkelen blir mindre enn 90 grader. Satt min 4 hk til nest ytterste pinne innstilling og nå kommer den lettere opp i plan.
Link to post
  • 1 måned senere...

Kjempefint hvis du kommer med en rapport etter å ha testet dette!!  :smiley:

Nå har jeg endelig fått montert trimfinnene og kan i vente på at bluesen her på Notodden skal starte  komme med en liten rapport. Båten er en 19´med helplanerskrog, 60HK og veier tett oppunder 1000 kg. Det som utmerket seg mest og strengt tatt det eneste jeg har merket forskjell på, er at toppfarten sank fra ca 27 knop til 24 knop. Hvor vidt den går raskere i plan eller holder seg lengre i plan ved redusert turtall er i hvertfall ikke en påtagende effekt! Ser ikke bort fra at hydrofoilfinnene får et kort liv på motoren min...

Link to post
  • 15 år senere...

Har gått til anskaffelse av en eldre pioner viking. Sleit med å få den i plan med flere ombord. Alt med båten ble bedre. Å bruke tilten utgjør en forskjell. Kan holde baugen oppe i litt "grovere" sjø. Mistet kanskje 1 knop toppfart men ikke mer. Men er ganske sikker på at planingsfarten gikk fra ca 19-20 knop. Til nærmere 12. Vanvittig forskjell mao. Ikke for alle båter, kommer ikke til å gjøre det på daycruiseren. Men betalte 300 kroner for trimfinnen. Hadde gladelig betalt det 10 doble. 

 

Gammel tråd dette. Men var det som var å finne av erfaringer på google i 2020. Så tenkte jeg kunne "oppdatere" med egne erfaringer:)

Link to post
  • 4 år senere...
Stormwatch skrev 17 minutter siden:

Ny "smart" oppfinnelse, Hydro-shield.

Bortsett fra at det gjerne er litt vanskeligere å få montert den slik at den får riktig vinkel på vingene (i forhold til de andre alternativene) virker jo denne grei nok den, hvis den gjør hva den lover. Spesielt med tanke på at propellen her er mer skjermet, i forhold til dyr i vannet, om man befinner seg steder med mye slikt.

Link to post

Når jeg ser på finnene til en del av båtene som ligger i havner rundt om, så hadde en sånn konstruksjon blitt ødelagt ganske kjapt!! Mitt tips er å kjøpe stor nok motor til din båttype! Så dlipper man sånnt! Virker som det er de som har undermotoriserte båter tyr til slikt. Bør ikke være nødvendig om man har rett motor/propell. Kan sikkert hjelpe i lav hastighet. 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...