Jump to content

Startproblemer Tohatsu 90 HK 1992


ullandhaug

Recommended Posts

Hva:

Tohatsu 90 HK, to takter, 1992 modell

 

Problem:

Vanskelig å starte når den er kald. (Startmotor går fint og stoppsignal til CDI er ikke aktivert/satt til jord). Starter lett når den er varm. Går bra ved høye turtall, men litt rufsete på lave turtall.

 

Feilsøking:

Har sjekket bensintilførsel: tank, slange, pumpe, renset forgassere. Ser ut som at tennpluggene blir passe våte og at bensin forhold er riktig. (Nye tennplugger av riktig type). Har sjekket det elektriske utenom tenningssystemet. Har også testet med kontrollkabel frakoblet. Jeg har sjekket at kompresjonen er lik (9 bar) på alle tre sylindrene. Har sjekket at det er gnist på alle tre tennpluggene og at alle tre stemplene går når motoren er i gang. Har sjekket at choke fungerer som den skal.

 

Ser ut som at det kan være litt svak gnist på pluggene når jeg forsøker å starte.

Har målt motstand på coil under svinghjul for å utelukke brudd. Tviler på at alle tre coilene til tennpluggene er ødelagt. Tviler også på at det er CDI enheten da den virker fint når jeg først får start.

 

Fremgangsmåte ved starting:

Ved start, har jeg ny bensin på tanken, åpner tank ventil, pumper blæra hard, setter på full idle speed, trykker inn choke og vrir om nøkkelen og holder inne i 30 sek. Deretter veksler jeg på å ha choke og uten choke ca. 5-10 x 30 sec før jeg får start. Lar den gå i ett minutt og den starter lett etterpå. (Har også opplevd at en plutselig ikke vil starte når den er varm).

 

Spørsmål:

1) Når jeg forsøker å starte, virker det som at motoren kommer idet jeg stopper startmotoren. Kan det være en eller annen form for jordingsproblem?

2) Hvordan kan jeg måle for å finne ut om feilen ligger i pluggledningene, coilene, CDI, stator eller i ledningene i mellom?

3) Noen andre forslag?

 

På forhånd, takk for all hjelp! :smiley:

Redigert av ullandhaug (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for svar. Jeg skal forsøke å koble en flaske med bensin direkte til forgasserene og heve denne over motoren i morgen. Jeg tror imidlertid ikke dette er problemet, da pumpen gir nok bensin når motoren går (også på full gass), pluggene blir våte og at jeg har observert dårlig gnist på pluggene. Jeg har åpnet bensin pumpen og sjekket at menbranene er ok og at pumpen virker. Er det andre som har gode ideer? Vil på fjorden i neste uke :smiley:Håper på flere svar! Hvis det er noen kyndige i stavangerområdet som har anleding til å se på den, betaler jeg for jobben.

Link to post
Share on other sites

full idlespeed, som tilsvarer sånn midt på treet med gass? har du prøvd uten å gi gass? det fungerer slik at når du kjører starterern så går motoren så sakte rundt at med gassen godt åpen så kommer det ikkje bensin for vakumet blir for lavt. med 0 gass er det så liten spjeldåpning at det kommer plenty. Så står du klar for å dra på litt om an kommer.

Likedan så gjelder dette om man har oversvømt motoren med bensin, men motsatt, da holder man full gass mens man kjører starteren for å raskere tørke an opp. Typisk så kan noen motorer være tungstartet når varme. Da gjelder samme regla, prøv full pinne. men hold ei hånd på gassen :wink:

Link to post
Share on other sites

Takker for gode svar. Falsk luft kan være problemet! Skal forsøke å spraye startgass i morgen. Når det gjelder choke så ser jeg at ventilene lukker når den aktiveres. Har forsøkt både med magnetstyrt og manuell choke. Jeg har forsøkt å starte både med og uten choke og med og uten tomgang gass. Har også forsøkt å justere bensin/luft forhold men justere tilbake til opprinnelig posisjon da det ikke ga noe bedring. Har også justert på tomgang skruen. Når jeg sier full idle speed, justerer den tenningsvinkelen men har ikke begynt å åpne forgasser ventilene. Håper på flere forslag!

Link to post
Share on other sites

Jeg forsøkte å starte mens jeg pumpet på blæra. Det burde vel fungere dersom det er bensinpumpa som er problemet, men det ga ingen effekt. (Bensinpumpa leverer ellers nok bensin når motoren går, også på full gass). Startet motoren som tidligere, ca. 10 ganger 10 sek med start nøkkelen. Den starter i det jeg slipper nøkkelen. Sprayet startgass på utsiden av forgasserene når motoren gikk på tomgang, for å se om det kan være falsk luft, uten at dette ga noen effekt. Hadde heller ikke effekt om jeg sprayet inn i luft inntaket? (Hadde ikke av dekselet til luftinntaket). Motoren startet ellers fint når den ble varm. (Det er ikke stifter på denne motoren). Flere forslag? :yesnod:

Redigert av ullandhaug (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du sier det virker som den starter når du slipper nøkklen. når du tester tennpluggene i friluft trengs det mindre efekt fra coilene for og slå gnisten over pluggen. Når kompresjonstrykket kommet økes behovet for spenning mye for og slå over pluggen. Hvis du da har lav spenning inn på coilene vil det kansje være for lite når starteren går. Jeg ville ha målt spenningsfallet på strømmen til coilene og starteren, hvis starteren trekker for mye strøm så blir motoren tungstartet. Det at den trekker for mye strøm er en defekt i starteren, men den virker.

Bare en tanke siden du nevner dette med nøkklen og dette er ikke uvanlig i bilverden med mye data og elektronikk.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du er inne på noe "Draco20"! Motoren starter aldri mens startmotoren går, når den er kald, men i det jeg slipper nøkkelen. (Når motoren er varm starter den nesten i det jeg vrir om nøkkelen). Kan du beskrive hvordan du ville målt strømmen som startmotoren trekker, og vet du hva den bør være? Er det mulig å koble startmotoren til separat batteri for å verifisere at dette er problemet?

 

Forstår ikke helt at jeg får for lav spenning på coilene pga. at startmotoren trekker for mye strøm. Er det ikke spolen under svinghjulet som generere strøm til CDI boksen som igjen blir forsterket i en coil til hver tennplugg? Altså er ikke motoren avhengig i batterispenning for å gå, kun til startmotoren ved oppstart?

 

Takker for gode svar!

Link to post
Share on other sites

Jeg glemte og si at feilen kan ligge i tenningsbryter/tenningslåsen , kommer litt an på hvordan den er koblet. Hvis du måler mellom + på coilen og jord får du vite hvor mange volt den får/ikke får når du kører den på starteren evt når motoren går. Starterens forbruk måles med amp tang og sjekkes med fabrikantens data over normalt forbruk. jeg er ikke helt sikker på oppkoblingen på store utenbords motorer.

Er dette to helt separate elsystem har ikke starteren noe med saken og gjøre mere sansynlig tenningslås. Mål først spenningen til coilene når den kjøres på starteren.

Redigert av Draco20 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...