Jump to content

Finnes det ulike termostater til BMC 1.5


fanntomas

Recommended Posts

Fjernet i dag termostaten, og da lå temperaturen på 80 grader v/ full gass, og 70 grader ved halv gass. Det er en 77 graders termostat, men når den står i, kommer motoren opp i 100 grader v/ fullt gasspådrag over lengre tid. (15min)

Virker som selve termostaten snevrer for mye inn i termostathuset, slik at vanngjennomstrømmningen blir for liten.

Noen som vet om det er forskjellige termostater å få tak, om noen åpner mer enn andre. Og er det skadelig over lengre tid å kjøre uten termostat? 70 grader er kansje litt lavt??

Link to post
Share on other sites

70 grader er lavt, men du skal nok kjøre leenge før det har noen praktisk betydning. (VP MD21 har 70gr. termostat originalt.)

At du får 80gr uten termostat innebærer at kjølesystemet jobber helt på grensen. En termostat vil alltid føre til en liten innsnevring og da er det uunngåelig, i ditt tilfelle, at temperaturen stiger.

Har du bereder eller defroster tilkoblet motoren?

Link to post
Share on other sites

Nei, det har jeg ikke, og aldri kommer jeg til å legge opp noe sånt i denne båten heller.

Tar selvfølgelig lengre tid før motoren blir varm v/ kaldstart, men jeg kjører alikevel aldri mye gass på kald motor.

Jeg tror heller ikke 70 grader gjør noe skade på motoren.

Nå skal det sies at jeg var alene i båten og null last, så feriepakket båt med familie på en varmere sommerdag, kan nok gjøre motoren litt varmere kansje.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...