fanntomas Startet 10.Juli.2009 Del på Facebook Startet 10.Juli.2009 Fjernet i dag termostaten, og da lå temperaturen på 80 grader v/ full gass, og 70 grader ved halv gass. Det er en 77 graders termostat, men når den står i, kommer motoren opp i 100 grader v/ fullt gasspådrag over lengre tid. (15min) Virker som selve termostaten snevrer for mye inn i termostathuset, slik at vanngjennomstrømmningen blir for liten. Noen som vet om det er forskjellige termostater å få tak, om noen åpner mer enn andre. Og er det skadelig over lengre tid å kjøre uten termostat? 70 grader er kansje litt lavt?? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 10.Juli.2009 Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 70 grader er lavt, men du skal nok kjøre leenge før det har noen praktisk betydning. (VP MD21 har 70gr. termostat originalt.) At du får 80gr uten termostat innebærer at kjølesystemet jobber helt på grensen. En termostat vil alltid føre til en liten innsnevring og da er det uunngåelig, i ditt tilfelle, at temperaturen stiger. Har du bereder eller defroster tilkoblet motoren? Sitér dette innlegget Link to post
fanntomas Svart 10.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 Nei, det har jeg ikke, og aldri kommer jeg til å legge opp noe sånt i denne båten heller. Tar selvfølgelig lengre tid før motoren blir varm v/ kaldstart, men jeg kjører alikevel aldri mye gass på kald motor. Jeg tror heller ikke 70 grader gjør noe skade på motoren. Nå skal det sies at jeg var alene i båten og null last, så feriepakket båt med familie på en varmere sommerdag, kan nok gjøre motoren litt varmere kansje. Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 10.Juli.2009 Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 (redigert) Fra Kd Trading: -Har selv BMC 1,5 og 77gr termostat men på langvarig gange på god marsjfart ligger tempen jevnt på 80-82 gr. (??) Redigert 10.Juli.2009 av osa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fanntomas Svart 10.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 ok. Dette er i hvertfall langt ifra det min motor opererer med :-) Og jeg har gjort alt som går ann å prøve, utenom ferskvannspumpa. Hva er "by pass" termostaten fornoe???? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 10.Juli.2009 Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 den stenger bypass når termostaten er helt åpen, tvinger alt vannet til å gå gjennom varmeveksleren. Er termostathuset laget for denne type termostat er det helt klart en fordel å bruke den. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=17753 Sitér dette innlegget Link to post
fanntomas Svart 10.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 Her ser du termostathuset, der den svarte slangen med røde flekker på går inn på. Da er det nok ikke noe bypass ordning på denne. For denne er sammenhengende, og ikke noen åpninger andre plasser. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 10.Juli.2009 Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 Umulig å si ut fra det bildet, bypass vil være et hull under termostaten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.