jonsverre Startet 17.Juni.2004 Del på Facebook Startet 17.Juni.2004 Hei, min Yanmar 1 GM 7,5 Hk fra 82 har inntil i dag oppført seg pent. så på en liten tur ut på fjorden skjer følgende: Jeg går i med ganske lavt turtall og hører så at turtallet stiger litt uten at jeg har gitt mer diesel. Rett etterpå merker jeg meg at eksosen er blitt hvit / lysegrå. Turtallet svinger littegrann opp og ned, og den maskinen spytter litt hvit røyk. Så kommer jeg frem og blir liggende rolig i noen timer før jeg starter på hjemturen. Ganske raskt begynner maskinen og svinge svakt i turtall. først stiger den litt, det kommer hvit røyk igjen, jeg gir mere gass og mengend hvit røyk øker, motoren går litt ujevnt. Tar av litt gass helt ned i dorgefart og den hvite røyken forsvinner etter litt. Prøver så forskjellige turtall, og med litt turtall kommer ujevn gange og hvit røyk. Maskinen høres forøvrig fin ut, alt ser greit ut, peiler olje og det er bare litt markering nederst på peilepinnen. Fyller på 3 dl og det er markering på litt over midten av pinnen. Bør også nevne at når jeg åpner opp påfyllingslokket så ryker det svakt opp. Men den hvite røyken gir seg ikke. Prøver og øke belastningen opp mot nesten max turtall og da blir røyken mørkere, ikke sort men grå / mørkegrå. Når jeg går med lavt turtall forsvinner røyken... Røyken lukter litt særegent, litt svidd. Motoren er saltvannskjølt, impelleren ble byttet for 3 uker siden, jeg har ikke fylt diesel på lenge men har fortsatt mye igjen på tanken. Det var varmt og flatt hav når problemet inntraff. Hva kan dette være ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Svein H Svart 18.Juni.2004 Del på Facebook Svart 18.Juni.2004 Hei, For meg kan dette høres ut som om Topp pakningen kan ha røket, eller evt. toppen. Hvordan var temperaturen på motoren da dette skjedde ? Svein Sitér dette innlegget Svein H Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 18.Juni.2004 Del på Facebook Svart 18.Juni.2004 For meg kan dette høres ut som om Topp pakningen kan ha røket, eller evt. toppen.Det høres slik ut for meg også. Hvit røyk er gjerne vanndamp. Om motoren var ferskvannkjølt ville du kunne sett bobler i ferskvannet og/eller at vannet minket. Med sjøvannkjøling har du ikke denne muligheten. Med normalt antall tommeltotter bør du kunne ta av toppen selv og se hvordan pakningen/toppen ser ut. Er toppakningen gåen vil du lett se det og også om toppen er sprukket. Du må vurdere om du vil skru selv eller betale andre for det. Setter du bort jobben til andre er det like greit at de gjør alt for demonteringen er den minste jobben. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
jonsverre Svart 18.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2004 Hvordan var temperaturen på motoren da dette skjedde ? Svein Hei, vil si at motoren var lunken da dette skjedde. Hadde gått i 10 min på lav og middels belastning. Oppdaget det da jeg øket turtallet litt. Er dette noe jeg kan gjøre selv, har motorerfaring på moped-nivå, men mye praktisk erfaring ellers? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 18.Juni.2004 Del på Facebook Svart 18.Juni.2004 Har en generell håndbok om feilsøking på diseselmotorer. Denne beskriver en del feilmuligheter ved å se på eksosfarge. Lista er sikkert ikke komplett, men den gir alternativer til defekt toppakning og sprukken topp. Hvit eller gråhvit røyk: Ved høyt turtall og lett belastning, mulig unormal lukt på eksos: For lav temperatur på motor. Ved høyt turtall og lett belastning, mest synlig ved kald motor. Farge skifter til sort ettersom temperatur stiger: Insprøytningstidspunkt for sent. Ved lett belastning og normal driftstemperatur, mulig bankelyd fra motor: Lekkasje i en eller flere dyser. Ut fra dette ville jeg startet med en kontroll av innsprøytningsdysen og eventuell termostat før demontering av topp. Uansett er det den minst arbeidskrevende enden å begynne i. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 18.Juni.2004 Del på Facebook Svart 18.Juni.2004 Da er motoren over 20 år gammel og du må forvente at toppen er korrodert slik at det blir vannlekkasjen inn i forbrenningen. Magefølelsen sier at du vil være tjent med en annen motor. Ta av topplokket og ta en titt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.