Jump to content

hvit og grå røyk i eksosen, Yanmar 1 GM  7,5 Hk


jonsverre

Recommended Posts

Hei,

min Yanmar 1 GM  7,5 Hk fra 82 har inntil i dag oppført seg pent. så på en liten tur ut

på fjorden skjer følgende:

Jeg går i med ganske lavt turtall og hører så at turtallet stiger litt uten at jeg har gitt

mer diesel. Rett etterpå merker jeg meg at eksosen er  blitt hvit / lysegrå.

Turtallet svinger littegrann opp og ned, og den maskinen spytter litt hvit røyk.

Så kommer jeg frem og  blir liggende rolig i noen timer før jeg starter på hjemturen.

Ganske raskt begynner maskinen og svinge svakt i turtall. først stiger den litt, det kommer

hvit røyk igjen, jeg gir mere gass og mengend hvit røyk øker, motoren går litt ujevnt.

Tar av litt gass helt ned i dorgefart og den hvite røyken forsvinner etter litt.

Prøver så forskjellige turtall, og med litt turtall kommer ujevn gange og hvit røyk.

Maskinen høres forøvrig fin ut, alt ser greit ut, peiler olje og det er bare litt markering

nederst på peilepinnen. Fyller på 3 dl og det er markering på litt over midten av pinnen.

Bør også nevne at når jeg åpner opp påfyllingslokket så ryker det svakt opp.

Men den hvite røyken gir seg ikke. Prøver og øke belastningen opp mot nesten max

turtall og da blir røyken mørkere, ikke sort men grå / mørkegrå. Når jeg går med lavt turtall forsvinner røyken... Røyken lukter litt særegent, litt svidd.

 

Motoren er saltvannskjølt, impelleren ble byttet for 3 uker siden, jeg har ikke fylt diesel på

lenge men har fortsatt mye igjen på tanken. Det var varmt og flatt hav når problemet inntraff.

 

Hva kan dette være ?

Link to post
Share on other sites

For meg kan dette høres ut som om Topp pakningen kan ha røket, eller evt. toppen.

Det høres slik ut for meg også. Hvit røyk er gjerne vanndamp. Om motoren var ferskvannkjølt ville du kunne sett bobler i ferskvannet og/eller at vannet minket. Med sjøvannkjøling har du ikke denne muligheten.

 

Med normalt antall tommeltotter bør du kunne ta av toppen selv og se hvordan pakningen/toppen ser ut. Er toppakningen gåen vil du lett se det og også om toppen er sprukket. Du må vurdere om du vil skru selv eller betale andre for det. Setter du bort jobben til andre er det like greit at de gjør alt for demonteringen er den minste jobben.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hvordan var temperaturen på motoren da dette skjedde ?

 

Svein

Hei, vil si at motoren var lunken da dette skjedde. Hadde gått i 10 min på lav og middels

belastning. Oppdaget det da jeg øket turtallet litt.

 

Er dette noe jeg kan gjøre selv, har motorerfaring på moped-nivå, men mye praktisk

erfaring ellers?

Link to post
Share on other sites

Har en generell håndbok om feilsøking på diseselmotorer. Denne beskriver en del feilmuligheter ved å se på eksosfarge. Lista er sikkert ikke komplett, men den gir alternativer til defekt toppakning og sprukken topp.

 

Hvit eller gråhvit røyk:

  • Ved høyt turtall og lett belastning, mulig unormal lukt på eksos: For lav temperatur på motor.
  • Ved høyt turtall og lett belastning, mest synlig ved kald motor. Farge skifter til sort ettersom temperatur stiger: Insprøytningstidspunkt for sent.
  • Ved lett belastning og normal driftstemperatur, mulig bankelyd fra motor: Lekkasje i en eller flere dyser.
Ut fra dette ville jeg startet med en kontroll av innsprøytningsdysen og eventuell termostat før demontering av topp. Uansett er det den minst arbeidskrevende enden å begynne i.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...