Jump to content

Får jeg bedre eller dårligere fart ved propellbytte?


SeaRaymond

Recommended Posts

Er eier av en sjelden båt ved merke Scandinavien 260 Sport, utstyrt med en Volvo D-4 260 DPH. Når jeg kjøpte båten greide den 36,3 knop på fullt med uttrimmet drev, og 1,5-2 knop mindre med drev inne.

 

Turtallet var henholdsvis 3380-3480 /drev inne/ute.

 

Etter jeg la på bunnstoff (var bar under før dette) mistet jeg bortimot en knop, og nå 3 mnd etter mangler jeg 2-3 knop (vanskelig å nå i 34 knop) fra de 36.3 knopene den ytte som ny og bar under.

 

Turtallet har minket til henholdsvis 3280/3300 med drev inne og når knappt 3400 med drev ute, en har altså mistet 100 omdreininger.

 

Det er vel vanlig å miste litt fart med bunnstoff, så den første ytelsereduksjonen svarer vel for den første lille knopen, men kan slim eller lingnede under båten på disse knappe 3 månedene etter smøring ha gitt dette endelige utslaget (virker litt som den presterer dårligere å dårliger liksom, først vanskelig å nå 35 og nå 34 :crazy: )? Virker ren, men har oppdaget ett å annet rur i hekken, drevet som er ubehandlet er endel grodd, kan dette alene utgjøre 1 knop?.

 

Så en annen ting, maksturtallet bør ligge mellom 3400-3600 rpm. Jeg ligger som vist her veldig langt nede og helst litt under hva som er anbefalt, foreløpig er det ikke aktuellt å bytte propell, men hva utfall vil en lettere propell oppnå? Motoren har ikke problemer med å få denne båten på plan og ytelsen føles i utgangspunktet ut til å være mer en tilstrekkelig, har ikke trimplan, men motoren klarer å holde båten i plan ned til ca 2300 rpm der farten er 17-18 knop.

 

Jeg tenker, lettere propell = bedre akslarasjon, men dårligere toppfart. Er dette hovedregelen, eller kan det med sannsynligvis gi andre utslag?

 

Håper noen motor-båt-og propellfriker kan svare på dette, og om aviket fra anbefalt maksturtall er såpass stort at det burde volde bekymring?

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg er jo klar over det at vekt er med på å sette ned farten, men saken er vel egentlig den at vekten faktisk påvirker farten oppsiktsvekkende lite på denne båten, f.eks utgjør 500 liter diesel og vann ombord, mot 100 liter nesten ingenting på toppfarten, eller la oss si 1/2-1 knop da for å ta litt i. Jeg spør selvfølgelig på grunnlag av at det ikke er utført nevneverdige forandringer underveis foruten bunnstoff da, men der har jeg lagt inn litt av årsaken selv da, kunne heller ikke registrere forskjell med kalesje nede eller oppe, tidligere var en nesten garantert å rekke oppi 36 knopp om en gav på og trimmet ut, men nå er det liksom maksimalt 33,8-34 knop :crazy: Og kan ikke tro at det hardet bunnstoffet til seajet som ble lagt på i april er slimbelagt under :confused: Men jo litt overrasket over at jeg har observert ett og annet rur på akterspeil, men her er det jo sol også da. For hive meg uti en dag og skure drevet og se om jeg kan nå iallefall 35 knop igjen, men er vel litt skeptisk til at det utgjør så mye, men litt her og litt der...bare det at jeg ikke vet om andre faktorer fra båten var ny, og en annen ting, en ny motor bruker vel å yte litt bedre når den er innkjørt? Men her er det liksom andre veien...

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når du mangler ca 300 rpm ved max pådrag så vil nok både akselrasjonen og topphastighetn øke med en lettere propell , det vil å være bra for motoren.

 

Kanskje det... ja at motoren har det lettest å få jobbe opp mot maksturtallet sitt skjønner jeg jo, og visst du mener det vil gi gevinst i alle rettninger blir det vel propellbytte med tiden, men hørte snakk om 17-18000,- for ett propellsett :crazy:

 

For kjøre som fa..en resten av sommeren og håpe det blir mye kavitasjonskader på propell der jeg for prøvd ut reklamsjonsretten :lol:

Link to post
Share on other sites

Virker ren, men har oppdaget ett å annet rur i hekken, drevet som er ubehandlet er endel grodd, kan dette alene utgjøre 1 knop?.

 

er drevet grodd, er kanskje propellen grodd. Og det senker farten. Ville ikke være overasket at det utgjorde 1 knop. kanskje du får farten tilbake med bare å rengjore og polere litt.

Link to post
Share on other sites

groe/slim på propell og drev tar lett en knop eller 2. Ville først prøvd å skrubbe drev og propeller, og så i neste omgang ta opp båten for spyling.

Har inntrykk av at dagens mer miljøvennlige bunnstoff ikke har den samme groehindrende effekten som tidligere...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

At moderne bunnstoffer ikke er like effektive er vel ikke så usannsynlig da alt skal være så "miljøvennlig" Spanderte nå første gang seajet sitt stoff da det ha kommet meget godt ut i test, iallfall den selvpolerede typen, men valgte hardt nå første gangen da jeg egentlig ikke liker det avsmittende bunnstoffet, og at hard skal ha bedre fartsegenskaper en selvpolernde stoff, men toppfarten minket uannsett merkbart (sannsynligvis en hel knop) etter stoffet ble tatt på, og nå i de 3 mnd etter har farten blitt ytterligere blitt redusert en knop eller to. Ja blir nok å gnikke drev rent og kjenne under båten om den virker slimete, er den det er vel årsaken dette.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Slippet bør ikke være større en 20%., da er det noe alvorlig galt. Slippet beregner man ut fra turtallet på propellen ( da må man vite utvekslingsforholdet i girboksen og motorturtallet) og stigningen på propellen. Slippet er forholdet mellom den teoretiske hastigheten gitt av propellstigning og turtall, og virkelig fart. Hvis farten synker proporsjonalt med turtallet, er det enten motoren som begynner å svikte, eller groing under som gir motstand.

Fint om du kunne si noe mer om dette. Jeg har en Ibiza 24 med 300 Suzuki, får ikke mer enn 48 knop på GPS. Båten er en 08 mod (jeg kjøpte båten brukt i år), ser ut til at det er selvpolerende bunnstoff. Motor oppleves kvikk og i orden. Propellen er helt uten skader.

Tester viser at båten skal gjøre 51-52 knop med to pers om bord.

Link to post
Share on other sites

Sikker på om ikke testen er basert på ubehandlet ren bunn?

 

Jeg mistet 1 knop etter bunnstoffbehandling med hardt stoff, hardt stoff skal ha bedre fartsegenskaper en selvpolerende. Båten min gikk ned fra 36 til 35 knop, at bunnstoffbehandling kan stjele 3 knop når du er i de farter du er snakker om ville ikke overraske meg.

 

Sikker på du har våget å trimme motor langt nok ut? Tenker det ikke er mye kontakt med sjø i 50 knop?

Link to post
Share on other sites

Sikker på om ikke testen er basert på ubehandlet ren bunn?

 

Jeg mistet 1 knop etter bunnstoffbehandling med hardt stoff, hardt stoff skal ha bedre fartsegenskaper en selvpolerende. Båten min gikk ned fra 36 til 35 knop, at bunnstoffbehandling kan stjele 3 knop når du er i de farter du er snakker om ville ikke overraske meg.

 

Sikker på du har våget å trimme motor langt nok ut? Tenker det ikke er mye kontakt med sjø i 50 knop?

Ser ut til at det er selvpolerende bunnstoff. Jeg mener bestemt at jeg har trimmet godt nok ut.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...