dosern Startet 18.Juni.2004 Del på Facebook Startet 18.Juni.2004 var idag ute med båten å kjørte en runde, motoren gikk kjempefint til å starte med,men etter en 20min tid i snegle fart så begynte den å fuske.... stoppet først engang. startet så igjen kjapt.. etter det gikk det 2 min å så var det helt dødt..ville ikke starte i det hele tatt...ikke liv... lot den stå en stund å prøvde så igjen.. startet nesten.. men etter det var d ikke livstegn.. hva kan være galt?har nettop skiftet plugger på motoren som er en eldre mariner 20hk.enden på visa blei 1.5time med padling m gummibåt årer for å komme iland..litt av ett slit.. men kom nå hjem tilslutt.. noen som kan komme med noen tips til hva det kan være? Sitér dette innlegget Link to post
btm Svart 18.Juni.2004 Del på Facebook Svart 18.Juni.2004 Høres veldig likt ut som når top-pakningen er gåen!! var idag ute med båten å kjørte en runde, motoren gikk kjempefint til å starte med,men etter en 20min tid i snegle fart så begynte den å fuske.... stoppet først engang. startet så igjen kjapt.. etter det gikk det 2 min å så var det helt dødt..ville ikke starte i det hele tatt...ikke liv... lot den stå en stund å prøvde så igjen.. startet nesten.. men etter det var d ikke livstegn.. hva kan være galt?har nettop skiftet plugger på motoren som er en eldre mariner 20hk.enden på visa blei 1.5time med padling m gummibåt årer for å komme iland..litt av ett slit.. men kom nå hjem tilslutt.. noen som kan komme med noen tips til hva det kan være? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.Juni.2004 Del på Facebook Svart 18.Juni.2004 Hvis du har de gamle pluggene så sjekk dem. Skal være noenlunde like, lysebrune med en lett sotbelegg. Er de rene/blanke, evnt med hvitt belegg har du vann i motoren. Enten fra def. topp-pakning eller fra lekkasje i veiv-huset. Se denne artikkelen: http://iotech.no/baat/artikler/utenbords.htm Sitér dette innlegget Link to post
dosern Svart 18.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2004 såvidt jeg kan huske så er de gamle pluggene ganske så sotete...har de liggende i båten..husker jeg prøvde å pusse de,men at det ikke hjalp så mye... la også merke til at det ble bensinsøl i vannet hver gang jeg prøvde å starte.. kan det være noe der???forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.Juni.2004 Del på Facebook Svart 18.Juni.2004 Det vil jo normalt bli "søl" av uforbrent olje når motoren ikke starter. Hvis det er gnist på pluggene ikke de ikke gir signal om vann, ville jeg startet med å rense forgasseren og bensinfilteret Sitér dette innlegget Link to post
dosern Svart 18.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2004 okey.. er dette vanskelig for en som ikke har så altfor mye peiling?aldri gjort det før,men tanken har slått meg på at det kan være det..er jo mulig den starter som normalt igjen idag.. hvem vet.. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.Juni.2004 Del på Facebook Svart 18.Juni.2004 Sjekk først at det er gnist på pluggene. Starter motoren, men stopper etter kort tid kan det være bensinpumpa. Sjekkes ved å pumpe for hånd etter at motoren har startet. Å rense forgasseren er ikke vanskelig. Demonter den fra motoren og plukk fra hverandre alle deler. Det eneste man må passe på er tomgangs-dysen. (En messing-skrue med fjær). Skru den til bunns og tell antall omdreininger slik at du får den i samme posisjon når den monteres tilbake. Ellers er det ingen justeringer. Rens alle passasjer med trykkluft. På din motor er det antagelig et bensinfilter som kan renses, sitter i et "melkefarget" plasthus. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 18.Juni.2004 Del på Facebook Svart 18.Juni.2004 Jeg hadde tilsvarende symptomer da topppakningen røk (Som også foreslått før). Antar det var vann i sylinderene som gjorde det . Har du peilet oljen og sjekket om denne er blitt grå? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
atletico1 Svart 18.Juni.2004 Del på Facebook Svart 18.Juni.2004 Kan som tidligere nevnt være pluggene, hadde liknede symptomer etter flere timers dorging. Nyttet ikke med gamle plugger, men startet med nye. Bensinsølet likner på rusk i forgassernåla som styrer flottøren. Må skru opp forgasser kammer og blåse reint. Men hadde du bra filter på bensinpumpa er vel dette kanskje tvilsomt. Sitér dette innlegget Link to post
dosern Svart 18.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2004 har nå prøvd å starte den i en time,men ikke reaksjon... virker som den er litt på gang innimellom,men... pluggene som sitter der er helt nye.. bytta på mandag..oljen har jeg ikke sjekka,men den er også forholdsvis ny..er topppakningen evt dyr? hvor sitter denne? noe jeg kan bytte selv? ingen i lillehammer området her som har litt peiling og 1time til overs iløpet av helga vel? hehe Sitér dette innlegget Link to post
dosern Svart 18.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2004 sikkert et dumt spm,men hvordan sjekker jeg om det er gnist på pluggene?? hehe Sitér dette innlegget Link to post
guran1942 Svart 18.Juni.2004 Del på Facebook Svart 18.Juni.2004 Dette behøver ikke å være så galt, jeg regner med at de nye pluggene dine er nokså våte, så derfor får du ikke gnist.De kan være våte helt nede ved isolatorfoten på midt elektroden,noe som ikke synes men fører til kortsluttning. At motoren stoppe etter noe tids kjøring kan skyldes dårlig forbrenning/nedsoting av de nye pluggene pga feil varmeverdi på pluggene.Dette er et kjent problem på to- takts cross sykler når du låner bort sykkelen til nybegynnere som ikke er harde nok på gassen så soter de ned eller blir våte. Ellers har jeg gjort en del dårlige erfaringer med Boschplugger, med symptomer som du beskriver,har derfor gått over til NGK. Tørk pluggene dine ordentlig og prøv igjen, jeg pleier å bruke gassbrenner elller lignende og varmer dem skikkelig slik at jeg er sikker på at alt av bensin olje fukt og lignende er borte. Mvh Guran Sitér dette innlegget Link to post
haig Svart 18.Juni.2004 Del på Facebook Svart 18.Juni.2004 HEI har du sjekka fordelern og stiften (er vel det på eldre Mariner motorer) De symtomene du beskriver kommer ofte som en følge av feil på dette. (Har egen erfaring fra bil og båt) Haig Sitér dette innlegget Link to post
dosern Svart 18.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2004 det er egentlig dette jeg også tror kan være problemet at de soter helt ned..har prøvd å tørke godt med en klut,men får ikke noe særlig tenning alikevel..men kommer kanskje ikke inni alle mulige kroker der.kan kanskje prøve med en hårføner.. kanskje d funker..har desverre ingen gassbrenner..har ngk plugger ja. noen andre som har forslag til løsning? hvorfor sotes det ned? noe man kan gjøre med det? Sitér dette innlegget Link to post
dosern Svart 18.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2004 da har jeg endelig fått start på motoren.. den ene nye pluggen er ødelagt.. brukte en gammel å starta m engang.. en j prata m syns d var rart at den ene pluggen plutselig bare røyk slik liksom.. virka som om det har skjedd en kortslutning.. noen som vet noe om dette?årsaker.. Sitér dette innlegget Link to post
Hanto Svart 18.Juni.2004 Del på Facebook Svart 18.Juni.2004 da har jeg endelig fått start på motoren.. den ene nye pluggen er ødelagt.. brukte en gammel å starta m engang.. en j prata m syns d var rart at den ene pluggen plutselig bare røyk slik liksom.. virka som om det har skjedd en kortslutning.. noen som vet noe om dette?årsaker..Ville bare nevne at en 2t bensinmotor ikke har godt av langvarig tomgangskjøring, den sotes ned! Skal du dorge, kjøp 4t! Sitér dette innlegget Link to post
sotra Svart 20.Juni.2004 Del på Facebook Svart 20.Juni.2004 Det skjer ofte at det er feil på nye plugger. så det er helt normalt , skjek åpning på plugger juster og bytt de som du ikkje får god gnist på. De fleste tror at når du kjøper nye plugger så er det bare å sette de inn, noe som er en stor feil. Mange motorer er ganske kresen når det gjelder plugger, og pluggåpning da har jeg endelig fått start på motoren.. den ene nye pluggen er ødelagt.. brukte en gammel å starta m engang.. en j prata m syns d var rart at den ene pluggen plutselig bare røyk slik liksom.. virka som om det har skjedd en kortslutning.. noen som vet noe om dette?årsaker.. Sitér dette innlegget Link to post
dosern Svart 20.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2004 hvordan vet jeg hvor stor pluggåpning nettop min motor skal ha?? må jeg bare prøve meg frem å banke å bryte litt på pluggen?? Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 20.Juni.2004 Del på Facebook Svart 20.Juni.2004 Hvis gnisten er svak kan du øke avtanden litt over anbefalt mellom elektrodene. eks. fra 0.8 til 1.0mm. Du må da ha en bladsøker eller helst en spesiell pluggsøker som ser ut som små unbraconøkler. Jeg hadde en 15hk Johnson 74 mod, denne er også var på plugger. Bosch har jeg dårlig erfaring med. Johnson anbefaler Champion, mens jeg selv har best erf. med NGK etter å ha prøvd mange merker. Det merkelige som skjedde med denne motoren var at ved mye tomgangskjøring ved dorging ble den ene pluggen ødelagt. Den andre var alltid ok. Et eller annet med "dårlig" strøm fra coil eller kan det ha vært stiftene under svinghjulet som kanskje gjorde at pluggen gikk "varm". Skal du sjekke åpning og tilstand på stiftene må trommel/svinghjul trekkes av. Dette bør helst gjøres med spesiell svinghjulavtrekker for ikke å ødelegge dette. Det fungerte bra på min Johnson og løsne mutteren med å gi senterbolten et kakk med en hammer - da løsnet svinghjulet. Sitér dette innlegget Link to post
guran1942 Svart 20.Juni.2004 Del på Facebook Svart 20.Juni.2004 det er egentlig dette jeg også tror kan være problemet at de soter helt ned..har prøvd å tørke godt med en klut,men får ikke noe særlig tenning alikevel..men kommer kanskje ikke inni alle mulige kroker der.kan kanskje prøve med en hårføner.. kanskje d funker..har desverre ingen gassbrenner..har ngk plugger ja. noen andre som har forslag til løsning? hvorfor sotes det ned? noe man kan gjøre med det? Hvis du kjører mye i dorge fart og er plaget med sotede plugger, kan du sette i varmere plugger, på bosch plugger er de varmere jo høyere tall det er på de, jeg husker ikke hvordan det er på ngk. Bosch W7DC er kaldere ENN W8DC , pluggene fra forskjellig produsenter er heller ikke like når det gjelder varme verdi,Ngk sin plugg som tilsvarer Bosh W7DC kan godt ha en varmeverdi som egentlig tilsvarer W7,5DC. En flink forhandler og litt lesing i overgangslister på plugger bør kunne hjelpe deg til å finne enn litt varmere plugg. En plugg som er for kald vil ikke brennes rein og dermed sote ned. Hvis du bytter til et trinn varmere plugg vil den bli fortere brukt opp når du kjører på bånngass pga økt temperatur. Bytter du til enda varmere plugg begynner det å bli litt skummelt, for da kan pluggen i ekstreme tilfeller smelte ved langvarig fullgass kjøring, noe som kan føre til skade på motor. Ofte oppgir motor produsenter at 2 typer varmeverdier kan brukes avhengig av motorens bruk. Mvh Guran Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Noen som vet hvor stor pluggåpningen skal være på en eldre 25 hk marinær ? kjøpte nye NGK plugger og på de ser det jo ut til å være flere mm åpning Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 (redigert) Noen som vet hvor stor pluggåpningen skal være på en eldre 25 hk marinær ? Du kan jo se på denne linken: Er den eldre kan du søke på riktig årstall. http://www.ngksparkplugs.com/part_finder/w...36&type=reg Redigert 23.Juli.2008 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 (redigert) .040 er dette 0,4 mm tro noen er helt ned i .025 det høres lite ut vist det er mm. Redigert 23.Juli.2008 av Espen C (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Hei, 0,40 tommer er ganske likt 1,0 mm. Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Rart de ikke holder 1mm når de blir solgt så lenge de oppgir det i sine lister Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.