Jump to content

motorproblemer, eldre mariner 20hk


dosern

Recommended Posts

var idag ute med båten å kjørte en runde, motoren gikk kjempefint til å starte med,men etter en 20min tid i snegle fart så begynte den å fuske.... stoppet først engang. startet så igjen kjapt.. etter det gikk det 2 min å så var det helt dødt..ville ikke starte i det hele tatt...ikke liv... lot den stå en stund å prøvde så igjen.. startet nesten.. men etter det var d ikke livstegn.. hva kan være galt?har nettop skiftet plugger på motoren som er en eldre mariner 20hk.enden på visa blei 1.5time med padling m gummibåt årer for å komme iland..litt av ett slit.. men kom nå hjem tilslutt.. noen som kan komme med noen tips til hva det kan være?

Link to post

Høres veldig likt ut som når top-pakningen er gåen!!

 

var idag ute med båten å kjørte en runde, motoren gikk kjempefint til å starte med,men etter en 20min tid i snegle fart så begynte den å fuske.... stoppet først engang. startet så igjen kjapt.. etter det gikk det 2 min å så var det helt dødt..ville ikke starte i det hele tatt...ikke liv... lot den stå en stund å prøvde så igjen.. startet nesten.. men etter det var d ikke livstegn.. hva kan være galt?har nettop skiftet plugger på motoren som er en eldre mariner 20hk.enden på visa blei 1.5time med padling m gummibåt årer for å komme iland..litt av ett slit.. men kom nå hjem tilslutt.. noen som kan komme med noen tips til hva det kan være?

Link to post

Sjekk først at det er gnist på pluggene.

 

Starter motoren, men  stopper etter kort tid kan det være bensinpumpa.

Sjekkes ved å pumpe for hånd etter at motoren har startet.

 

Å rense forgasseren er ikke vanskelig.

Demonter den fra motoren og plukk fra hverandre alle deler.

Det eneste man må passe på er tomgangs-dysen. (En messing-skrue med fjær).

Skru den til bunns og tell antall omdreininger slik at du får den i samme posisjon når den monteres tilbake. Ellers er det ingen justeringer.

Rens alle passasjer med trykkluft.

 

På din motor er det antagelig et bensinfilter som kan renses, sitter i et "melkefarget" plasthus.

Link to post

Kan som tidligere nevnt være pluggene, hadde liknede symptomer etter flere timers dorging. Nyttet ikke med gamle plugger, men startet med nye.

Bensinsølet likner på rusk i forgassernåla som styrer flottøren. Må skru opp forgasser kammer og blåse reint. Men hadde du bra filter på bensinpumpa er vel dette kanskje tvilsomt.

Link to post

har nå prøvd å starte den i en time,men ikke reaksjon... virker som den er litt på gang innimellom,men... pluggene som sitter der er helt nye.. bytta på mandag..oljen har jeg ikke sjekka,men den er også forholdsvis ny..er topppakningen evt dyr? hvor sitter denne? noe jeg kan bytte selv? ingen i lillehammer området her som har litt peiling og 1time til overs iløpet av helga vel? hehe

Link to post

Dette behøver ikke å være så galt, jeg regner med at de nye pluggene dine er nokså våte, så derfor får du ikke gnist.De kan være våte helt nede ved isolatorfoten på midt elektroden,noe som ikke synes men fører til kortsluttning.

At motoren stoppe etter noe tids kjøring kan skyldes dårlig forbrenning/nedsoting av de nye pluggene pga feil varmeverdi på pluggene.Dette er et kjent problem på to- takts cross sykler når du låner bort sykkelen til nybegynnere som ikke er harde nok på gassen så soter de ned eller blir våte.

Ellers har jeg gjort en del dårlige erfaringer med Boschplugger, med symptomer som du beskriver,har derfor gått over til NGK.

Tørk pluggene dine ordentlig og prøv igjen, jeg pleier å bruke gassbrenner elller lignende og varmer dem skikkelig slik at jeg er sikker på at alt av bensin olje fukt og lignende er borte.

Mvh Guran

Link to post

det er egentlig dette jeg også tror kan være problemet at de soter helt ned..har prøvd å tørke godt med en klut,men får ikke noe særlig tenning alikevel..men kommer kanskje ikke inni alle mulige kroker der.kan kanskje prøve med en hårføner.. kanskje d funker..har desverre ingen gassbrenner..har ngk plugger ja. noen andre som har forslag til løsning? hvorfor sotes det ned? noe man kan gjøre med det?

Link to post

da har jeg endelig fått start på motoren.. den ene nye pluggen er ødelagt.. brukte en gammel å starta m engang.. en j prata m syns d var rart at den ene pluggen plutselig bare røyk slik liksom.. virka som om det har skjedd en kortslutning.. noen som vet noe om dette?årsaker..

Ville bare nevne at en 2t bensinmotor ikke har godt av langvarig tomgangskjøring, den sotes ned! Skal du dorge, kjøp 4t!
Link to post

Det skjer ofte at det er feil på nye plugger. så det er helt normalt , skjek åpning på plugger juster og bytt de som du ikkje får god gnist på. De fleste tror at når du kjøper nye plugger så er det bare å sette de inn, noe som er en stor feil. Mange motorer er ganske kresen når det gjelder plugger, og pluggåpning

da har jeg endelig fått start på motoren.. den ene nye pluggen er ødelagt.. brukte en gammel å starta m engang.. en j prata m syns d var rart at den ene pluggen plutselig bare røyk slik liksom.. virka som om det har skjedd en kortslutning.. noen som vet noe om dette?årsaker..

Link to post

Hvis gnisten er svak kan du øke avtanden litt over anbefalt mellom elektrodene. eks. fra 0.8 til 1.0mm. Du må da ha en bladsøker eller helst en spesiell pluggsøker som ser ut som små unbraconøkler.

 

Jeg hadde en 15hk Johnson 74 mod, denne er også var på plugger. Bosch har jeg dårlig erfaring med. Johnson anbefaler Champion, mens jeg selv har best erf. med NGK etter å ha prøvd mange merker.  Det merkelige som skjedde med denne motoren var  at ved mye tomgangskjøring ved dorging ble den ene pluggen ødelagt. Den andre var alltid ok. Et eller annet med "dårlig" strøm fra coil eller kan det ha vært stiftene under svinghjulet som kanskje gjorde at pluggen gikk "varm".

Skal du sjekke åpning  og tilstand på stiftene  må trommel/svinghjul trekkes av. Dette bør helst gjøres med spesiell svinghjulavtrekker for ikke å ødelegge dette. Det fungerte bra på min Johnson og løsne mutteren med å gi senterbolten et kakk med en hammer - da løsnet svinghjulet.

Link to post

det er egentlig dette jeg også tror kan være problemet at de soter helt ned..har prøvd å tørke godt med en klut,men får ikke noe særlig tenning alikevel..men kommer kanskje ikke inni alle mulige kroker der.kan kanskje prøve med en hårføner.. kanskje d funker..har desverre ingen gassbrenner..har ngk plugger ja. noen andre som har forslag til løsning? hvorfor sotes det ned? noe man kan gjøre med det?

Hvis du kjører mye i dorge fart og er plaget med sotede plugger, kan du sette i varmere plugger, på bosch plugger er de varmere jo høyere tall det er på de, jeg husker ikke hvordan det er på ngk.

Bosch W7DC er kaldere ENN W8DC , pluggene fra forskjellig produsenter er heller ikke like når det gjelder varme verdi,Ngk sin plugg som tilsvarer Bosh W7DC kan godt ha en varmeverdi som egentlig tilsvarer W7,5DC.

En flink forhandler og litt lesing i overgangslister på plugger bør kunne hjelpe deg til å finne enn litt varmere plugg.

En plugg som er for kald vil ikke brennes rein og dermed sote ned. Hvis du bytter til et trinn varmere plugg vil den bli fortere brukt opp når du kjører på bånngass pga økt temperatur.

Bytter du til enda varmere plugg begynner det å bli litt skummelt, for da kan pluggen i ekstreme tilfeller smelte ved langvarig fullgass kjøring, noe som kan føre til skade på motor.

Ofte oppgir motor produsenter at 2 typer varmeverdier kan brukes avhengig av motorens bruk.

Mvh Guran

Link to post
  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...