Jump to content

Rensing av varmeveksler, AQ140


Frode_B.

Recommended Posts

Min AQ140 får for høy temperatur på eksosmanifoilen. Denne kjøles av sjøvann.

Jeg tror det kan være fordi det er for mye begroing i varmeveksler mellom sjøvann og ferskvann. Restriksjonen i varmeveksleren fører da til at det ikke blir levert nok vann til å kjøle eksosmanifoilen.

 

Er det erfaringer på Båtplassen med ulike rensemidler for sjøvannskjølesystem?

 

Noen som kjenner denne motoren godt nok til å kunne foreslå andre muligheter til at eksosmanofoil blir for varm?

Jeg renset oljekjøleren tidligere i vår

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg har Bowman varmeveksler på min motor, og på den går det å ta ut selve rørkjøleren helt fra huset. Vet ikke om Volvo har samme løsningen.

Fikk et tips en gang om å legge kjøleren i en balje med kaustisk soda. Husker ikke blandingsforholdet, men det var ihvertfall effektivt. Den må ikke ligge lenge i badet, det syder og koker ganske friskt, så du må hele tiden passe på å snu og vende på kjøleren slik at væsken kommer til overalt i/rundt de små rørene. Etterpå skylte jeg bare i masse rent vann. Kjøleren ble gullende ren.

Bare vær obs på å bruke passende verneutstyr. Det er sterke saker som bobler i karet.

Link to post
Share on other sites

Jeg demonterte og syrevasket varmeveksler og oljekjøler på min VP 40 motor i fjor. Stor jobb, men resultatet ble bra  :smiley:

 

Går neppe på den jobben igjen, men ville prøvd en "systemrens". Ble anbefalt et produkt som heter Naalfleet, men anbefalingen kom etter at varmeveksleren var demontert.....

 

Jan-Steinar

Link to post
Share on other sites

Hadde nettopp samme problemet. Jeg tok ut varmeveksleren og demonterte så mye jeg kunne. Tok ikke ut messingribbene fra selve tanken. Jeg badet hele greia i Plumbo. Kun kort tid, og så skylling med mengder av vann. Denne prosessen gjentok jeg et par ganger, og resultatet ble utmerket ( og billig).

 

Lykke til

 

Mvh daggi

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Volvo Penta AQ 140 har ikke Bowman varmeveksler, så du kan bare hoppe over det som er skrevet om Bowman.

 

Hvorfor mener du at eksosmanifoilen har for høy temperatur? Er temperaturen på motoren OK? Er mengden av kjølevann som kommer ut av motoren redusert?

 

Jeg er skeptisk til å rense varmeveksleren med allslags "hjemmesnekrete" kjemikalier. Bruk eventuelt Systemrens eller noe tilsvarende som er beregnet for formålet.

 

Ellers er jo det beste å snakke med VP forhandleren. De har jo størst kompetanse på dette. Jeg har fått mange gode råd hos den lokale forhandler, spesielt hvis en får snakke med en av gutta på verkstedet.

 

Lykke til.

 

Etterskrift:

Jeg la ikke merke til at denne tråden var fra 2004, så derfor er vel ikke min kommentar helt dagsaktuell. Beklager at jeg ikke var våken så tidlig på morgenen.

Redigert av Baisiken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:sailing: Hei et meget godt råd for å rense i kjølesystemet er å legge et par Sun oppvasktabletter i sjøvannsfilteret.

Dere vil bli meget overrasket hvor brunt vann som kommer ut.

Jeg har selv testet dette med meget bra resultat.

Tablettene bruker noen minutter på å løses opp,akkurat nok til å få sirkulert gjennom motoren.

Tussi1

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Hei! Jeg har trøbbel med kjølinga. Klarer bare 8-9 knop før temperaturmåleren går over 90 grader. Bør klare 14-16 knop før den bli varm. Oppdaget det da jeg satte båten på sjøen i år.

 

Før jeg går løs på en eventuell demontering av varmeveksler vil jeg prøve Systemrens slik dere skriver her. Hvordan går jeg frem da? Har en aqd40a. Tror det er den gamle typen som ikke har rørkjøler i varmeveksleren (bladkjøler?).

 

/Amalie

_

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...