Jump to content

Kjøpe ekkolodd på Ebay, fot vs meter ??


ok67

Recommended Posts

:wink:

Vet ikke om de kan omstilles, men det er da vel ikke så viktig? Etter et par gangers bruk vil du sikkert ikke tenke over det engang, det er jo bare å bruke 3-gangen! Det fikser nok hodet ditt av seg selv.

God sommer!

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

:wink:

Vet ikke om de kan omstilles, men det er da vel ikke så viktig? Etter et par gangers bruk vil du sikkert ikke tenke over det engang, det er jo bare å bruke 3-gangen! Det fikser nok hodet ditt av seg selv.

:wink:

 

Joda, tregangen er enkel den. (Egentlig er det vel 3,048 gangen, men det ligger nok innenfor nøyaktighetet til ekkoloddet.)

Link to post
Share on other sites

Jeg var i USA for et halvt år siden, og kjøpte en grisebillig Humminbird Fishfinder. 500 kr.

 

Da jeg kom hjem fant jeg ut at den bare viser fot, og kan ikke stilles om. Dette var en relativt enkel modell, og det kan hende at de mer avanserte kan stilles om. Du kan maile supportsenteret - så får du svar. Det var det jeg gjorde for å dobbeltsjekke.

 

Ellers har jeg inntrykk av at dette ikke er så dyrt i Norge. Jeg har bodd noen år i Sverige, og på slik elektronikk er prisene en god del høyere der enn i gamle gråstein.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte et ekkolodd på ebay mellom jul og nyttår, dette var et Lowrance X98DF som var brukt i 3 mnd. Loddet hadde engelsk meny og bruksanvisning, men det gikk å forandre menyen til svensk språk og fot til meter. Etter noe om og men fikk eg kjøpt en norsk bruksanvisning fra den norske importøren for 250 kr.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte for en stund siden et Eagle Fishmark 320, kun brukt i 3 mnd. Veldig fornøyd med kjøpet og prisen.

Spør om selger kan sende varen som en gave (gift), da slipper man avgifter og annet herk!

Jeg betalte kun 15$ i frakt.

Det enkleste når man handler på E-bay er å registrere en Paypal konto, så overfører man kronene raskt og enkelt. Fremgangsmåte finner man på E-bay sidene.  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det enkleste er å be selgeren om pris på forsendelse til Norge/Europa.

Veldig uening med deg om hva som er mest praktisk og rimeligst.  Jeg har prøvd "gjøre alt sjøl" metoden - som du skisserer.  Ble dyrere, mere "kommunikasjon", større usikkerhet og mer handtering enn å la seg hjelpe av "agenter".  Og det er på langt nær alle lavpris USA nettbutikker som "gidder" å sende utenlands - om de gjør det er de i alle fall ikke lenger lavpris-butikker.

 

Siste USA-kjøp over nettet besto av to stk kartplottere fra den ene nettbutikken og et stk ankekr og et stk kompass fra en annen nettbutikk.  Foregikk slik:

 

"Meldte meg inn" (gratis) hos www.magnum.no, og fikk med det opprettet min egen post- og gateadresse i New Jersey.  Den har jeg fast for fremtidige kjøp av hva som helst fra hvemsomhelst i USA.

 

Bestilte i de to nettbutikkene og betalte med AMEX/Visa.  Vær påpasselig med å oppgi din virkelige adresse som fakturaadresser og den virtuelle adressen (den i New Jersey) som vareadresse.  I og med at jeg nå pr definisjon foretok et "domestic" USA-kjøp fikk jeg prisen på std frakt til New Jersey adressen oppgitt direkte fra nettstedet.  Og den frakten var billig....  Anker og kompass frakt inkludert, to kartplottere frakt kr 90,-.

 

Varene ble levert (over std uprioritert) UPS til New Jersey adressen mindre enn 24 timer e bestilling fra den ene (plotterne) butikken.  Den andre butikken brukte 48 timer, men dette fordi det ble en backlog på kompasset og jeg hadde noe mailveksling med butikken for å endre til annen kompasstype.

 

På New Jersey adressen ble mine saker pakket i en fellesforsendelse til Norge av magnum.no representantene, som sender varer air-borne til Norge ca/antakelig en g pr uke.

 

Husker ikke helt eksakt, men etter ca 12 dager hentet jeg varene ferdig fortollet som ordinær postpakke på det lokale postkontoret.  Og da var det pinsehelligdager i perioden.

 

Hva dette kostet til sammen:

 

2 stk Magellan FX-324 Color, 1 stk Fortress FX-11 og

1 stk "std" Ritchie båtkompass på nettbutikkene  

inkl innenlands USA frakt kr 6.750,-

Sampakking og frakt (til sammen 13 kilo og tre kolli)

New Jersey til mitt lokale postkontor kr 820,-

Moms på det hele kr. 1.620,-

All in all kr. 9.190,- kroner.

Ca 2/3 betalt med AMEX/Visa - med den tryggheten det innebærer for at du ikke blir lurt av nettbutikken og de kredittfordelene som ligger i kortene.  Ca 1/3  (magnum.no - pakking, frakt, fortolling og mva) kommer på faktura etter levering til Norge.

 

(I praksis har jeg ikke betalt med "ordentlige penger" noe av sakene før jeg har fått de i hus/båt, og faktisk har fått de montert og testet.)

 

Prøv rundt på nettet og sjekk norske nettpriser på samme pakka.  Du vil se at du kommer til å betale mellom 17.500 og 18.000 kroner.

 

Virkelig "kjapt, trygt og billig".  Jeg kommer i alle fall ikke til å kjøre "waste of time" ved å årne sjøl neste gang jeg skal shoppe i USA.   Et par hundrelapper er alt magnum.no fordyrer leveransen med, og det synes  jeg er billig for å slippe å knege/deale med den amerikanske forhandleren/transportøren, fortollingsjobben og mva-kreditten.  Du kan hele tiden følge sendingen dine på UPS-web og Posten Norges WEB

 

Av det mer spesielle jeghar kjøpt på nettet er 4 stk sommerdekk til bilen - levert fra Tyskland til Poste Restanse i Strømstad.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Det absolutt billigste handel du kan gjøre fra USA er brukthandel på Ebay. Hvis en ser etter varer i "mint condition" så menes det så godt som ny tilstand på varene.

Ekkoloddet som eg kjøpte kostet ca 2500 kr inkl allt, veil nypris i Norge er ca 7000 kr.

Ved betaling brukes enklest en PayPal overføring fra konto til konto via email der kun emailadresser er oppgitt.

Ved bruk av PayPal må selger betale litt større saler når salget er "overseas".

Hvis en som kjøper tilbyr et lite tips på noen USD ekstra til selgeren så er det velvilje å møte ang beløpet som avsender setter på varedeklarasjonen, dvs. lavere beregningsgrunnlag for mva beregning i Norge. Det er også viktig at selger krysser av for at det er en brukt vare som er i pakken. I tillegg kan det krysses for at sendingen er en gave.

Gaver med verdi, inkl frakt, på under 1000 kr er untatt for mva når det er mellom private.

Har handlet en god del varer på Ebay og når karakterene er 100% positive feedback er det ingen problemer med å få selgerene til å sende til Norge selv om det står at  det sendes kun til USA. 9 av 10 svarer ja på spørsmål om dette.

Ved handel på Ebay er det viktig å skjekke at selger bruker PayPal og at "feedback" er mange og opp mot 100% positive.

 

Et problem som ofte kan dukke opp på Ebay er tidsforskjellen, auksjoner som går ut på nattid hos oss er ofte vanskelige å vinne. Dette fordi Ebay sine auksjoner avsluttes på det gitte tidspunkt uansett budgivning i sluttminuttene. Til sammenligning så forlenger QXL auksjonene med nye 5 minutter hvis det kommer nytt bud de siste 5 minuttene.

 

Ang sending av pakken så er den billigeste metode å sende med USPS og da som Airmail Parcel Post. Pakken bruker da nermere 14 dager over til Norge.

Fraktbeløpene kan en finne selv på denne linken:

http://pe.usps.gov/text/imm/immicl/immiclnr_011.html

 

Mange selgere må overtales litt for å sende på denne måten og anbefaler at det tegnes forsikring. Forsikringen vil gjelde hvis det er skade på varene og ikke hvis pakken forsvinner.

Link to post
Share on other sites

Ett annet nærliggende spørsmål: Hvem selger ekkolodd billigst i Norge?

MarineSenteret Bergen AS?

 

Jeg er utrolig fornøyd med mitt nye Humminbird Fishfinder 535x.

Stor skjerm med 320*320 punkter, dybdeområde 250m, sanntidssonar med 40 oppdateringer i sekundet og målseparasjon på inntil 6,35cm, kan tilkobles PC og oppdateres.

 

Betalte 1970kr komplett med svinger.

Link to post
Share on other sites

MarineSenteret Bergen AS?

 

Jeg er utrolig fornøyd med mitt nye Humminbird Fishfinder 535x.

Stor skjerm med 320*320 punkter, dybdeområde 250m, sanntidssonar med 40 oppdateringer i sekundet og målseparasjon på inntil 6,35cm, kan tilkobles PC og oppdateres.

 

Betalte 1970kr komplett med svinger.

Set at Axel-Bruun har i Trondheim selger den for 1999,- med svinger.

 

Det er nok noe billigere å kjøpe fra USA, men da har du ikke norsk utgave, ikke norsk manual og dårligere garanti.....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...