Jump to content

Ønsker informasjon om båt, cato 23 fot snekke


pandora2

Recommended Posts

heisann. jeg har en cato 23 fot.

når jeg kjøpte denne, følgte det ikke med noe historikk om båten av noe slag, være seg byggested, type, årsmodell o.s.v.

det er ei plastsnekke med volvo penta motor, men mistenker at motor er byttet ut til uorginal type, og da ikke er den type som var i båten da denne var ny.

det er også et påbygg, som jeg misttenker at ikke er orginalt.

er det noen som kan hjelpe meg her med noe info??

send gjerne mail, da det er det letteste for meg å se.

mvh

 

Tommy

Link to post

Flott at du postet på nytt! :smiley:

Bare nevner, som info til alle som ikke er kjent med forum, det slår ikke spes. godt an å be om info på mail, dette fordi det som regel er flere som vil være intr. Om ikke nå, så kanskje i fremtiden.

Klart, dersom den som sitter på info ikke ønsker å legge det ut på forumet er det selvsagt helt ok å bruke mail, men i utgangspunktet bør det postes direkte i den tråden hvor spørsmålet stilles.

 

Om man sitter på brosjyrer er det flott om dette kan scannes og legges i dokumentarkivet, så kan man linke dit når man svarer. Det er overraskende mange norskproduserte båter hvor all historisk info tilsynelatende har gått tapt. Utenom i form av brosjyrer som ligger på loft og kjeller.

Link to post

Hvis du legger ut et bilde vil nok mange kjenne Catosnekken igjen. De kom på syttitallet, vet ikke fra hvor eller hvem, men det var en del av dem i Bergensområdet i alle fall. Plast, 23 fot, med vindskjerm i front og bakover. Husker ikke helt om det var hardtop originalt, mener det var kalesje, men en del har fått påmontert en litt kantet hardtop med ekstra vindskjerm på toppen. De jeg kjente hadde originalt motor fra Bukh. Karakteristiske skrog, "klinkbygget" og med tilnærmet ekstremt spring. Fortsatt ikke helt få i bruk, så noen må vel ha mer informasjon :smiley:

Link to post

https://baatplassen.no/bildearkiv/28/28307/20062009476.jpg

her er motoren som står i , går som en drøm...

er en ensylindret volvo penta, han jeg kjøpte den av, men te den var buttet på 90tallet, og visstnok ikke gått mye..

https://baatplassen.no/bildearkiv/28/28307/20062009474.jpg

og her "kontrollpanelet", er ikke rare greien, men det det virker bra så..

tenkte jeg skulle gjøre litt med den til vinteren, og hadde jo vært moro å visst noe om den så...

mvh

 

Tommy

Link to post

ja, er tjeldstø jeg har hørt også, men ingen navn på de som bygget, eller personer som vet noe om dette, veldig synd, da det er en koselig båt å føre, og tror nok jeg skal få noe fint ut av denne...ser noget rufsete ut nå, men er matt og møkkete , men hadde tenkt den får bare gå slik ut denne sesongen så....

hadde vært moro å sett noe forskjellige løsninger på denne type, og mer som er av info......

mvh

 

Tommy

Link to post
  • 4 måneder senere...

Vi har også en Cato 23. Og det er den siste båten som ble laget på Tjeldstø før verkstedet gikk konkurs i 1978. Skroget er likt på alle båtene av denne typen, men man kunne selv velge overbygg. Min far tegnet et forslag til overbygg og verkstedet laget deretter noe som lignet. Resultatet ble meget bra. Båten ble den gang levert med en 18 hk saab, veldig sjødyktige båter (men må ha ballast i). Skulle gjerne vist hvor formene tok veien etter. Noen som vet hvor disse formene er, kunne godt tenkt å laget en ny båt?

Link to post
  • 3 år senere...

Litt gammel tråd å svar på men, cato 23 ble laget av Straumen Båtverft i Øygarden. Dette firmaet ble drevet av min bestefar Mons Solbakk. Selve verftet og alle orginale former er forsatt i familjen eie. Fikk foresten selv tak i et tomt skråg nettopp og skal bygge den opp igjen delvis med nye deler og delvis med deler som ble til overs når produksjonen opphørte.

Link to post
  • 1 år senere...

Hei...veldig gammel tråd men jeg prøver alikavel ;) jeg har også en 23fots Cato plastsnekke og har et spørsmål..det jeg lurer på om det er ballast i den båten, er det dobbelt skrog? Og skal det være vann i dobbeltskroget? Grunnen til at jeg spørr er fordi det er hull inn til skroget i tillegg til bunnplugg hullet?

Link to post

Hei !

Cato 23 ble opprinnelig produsert på Tromøya utenfor Arendal. Det var to kompisser som startet produksjonen og laget de første formene. De hette Carlsen og Torstensen. Er ikke sikker på når men jeg tror det var rundt 1970 at de produserte for fult. Det ble laget ei deksform med glass skjermer og løst tak likt til det på bildet. (sannsynelig orginalformene. Det ble produsert mange eksemplarer før formene ble solgt ut av Aust-Agder. Gikk sannsyneligvis til Bergen.

 

Noen ble produsert uten ballast men med vann i kjølen som stabiliserte båten veldig fint. De var da en slange helt fremme for lufting og pluggen i bunnen sto altid åpen..

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
  • 8 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...