Jump to content

TMD40A kjølevæske problemer


båtimport?

Recommended Posts

Hei

 

Har et underlig problem med en TMD40A.

etter en liten stund ca 3 - 4 min med kjøring på mars fart 3200rpm begynner det og "fosse" kjøeveske ut av eksansjons tanken.

motoren er ikke unaturlig varm den holder ca 80 grader.

Går jeg så ned til turtall litt over tomgang holder den seg stabil med kjølevæske nivået helt i topp tanken.

Med en gang jeg gir på fosser det over i gjen..

Har tappet over kjølevæske på kanne den er brun grumsete men skiller seg etter noen minutter. blir gønn øvert og brunt grums i bunn.. dette er ikke olje.

 

Har en mistanke om gåen topppakning.

 

noen som har noe erfaring med dette? :confused:

 

morten

Link to post
Share on other sites

Utfra hva du forklarer her, er det fristende å si defekt toppakning som følge av luft i ferskvannsystemet.

 

Har du luft i systemet kan tempmåleren bli missvisende. Lets face it; vann med frostvæske vil aldri koke på 80 grader...

Brun grums i kjølevann er som oftest olje som er kommet i vannet, gjerne på grunn av for varm motor.

 

Hvordan ser oljen ut?

 

Fremfor alt, ikke kjør båten noe mer før du vet hva som er galt og hvorfor det ble sånn!

Kan fort bli dyrt og overhale den motoren. Det vet jeg alt om, da jeg er mitt i en overhaling av min egen AQD40 som er samme motor.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...