MartinN Startet 11.Juli.2009 Del på Facebook Startet 11.Juli.2009 Hei folkens, Monterte rekkesekseren i går og brukte 8 mm bensinslange. Motoren startet raskt og vi fikk justert turtallet. Motoren gikk stabilt og fint på ca. 1100 omdreininger på tomgir. På 1000 sliter den litt og lavere enn 1000 dør motoren. Nå ligger turtall på 1100 på tomgang og går fint! Vi skulle utpå i dag og første 10 minuttene ga motoren fint drag og vi kom raskt opp i 25 knop (ca. 4000 omdreininger). Etter en lien stund på cruisingfart rundt 2000 omdreininger (veldig stabil og fin gange på dette turtallet) ville ikke motoren oppnå høyere turtall. Dvs. ved lett pådrag så kuttet motoren og den dør liksom ut over 2000 omdreininger. Vi måtte starte opp på nytt og dette skjedde flere ganger. Motoren kveltes ved pådrag. Plutselig ble det liv i den og vi kom igjen opp til 4000, men det varte bare en kort stund. Vi fikk båten opp i 3000 omdreininger et par ganger og ved å presse gassen helt i bånn så skjer ingenting, men jeg kjenner at motoren vil gi mer! Av og til reagerer motoren og vil aksellerere, men kutter ut straks dette skjer. Slik går det i intervaller. På og av, på og av. Det virker som den ikke går på alle sylindere. Vi fikk således aldri testet maks turtall som skal ligge mellom 5700 og 5800. Hva kan dette skyldes? Får den nok bensin? Kanskje den bare går på noen sylindere? Bruker 2% olje (TC-W3) og fersk 95 blyfri bensin. Noen som har peiling? Tusen takk for svar!! God sommer! Martin Sitér dette innlegget Link to post
snart Svart 11.Juli.2009 Del på Facebook Svart 11.Juli.2009 (redigert) Forslag 1: Feil størrelse på dyser? Starter lett kald, men fiser av når den blir varm, kan tyde på at den får for mye bensin. Forslag 2: Kjenner ikke større motorer, men på en gammel evinrude 4hk jeg har, er symtomtene helt like de du nevner. Der får jeg beskjed fra de som kan det at årsaken er deffekt simring på veiva. Som oftest den undre, sier noen. Redigert 11.Juli.2009 av anordahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 11.Juli.2009 Del på Facebook Svart 11.Juli.2009 Monterte rekkesekseren i går og brukte 8 mm bensinslange. Motoren startet raskt og vi fikk justert turtallet. Motoren gikk stabilt og fint på ca. 1100 omdreininger på tomgir. På 1000 sliter den litt og lavere enn 1000 dør motoren. Nå ligger turtall på 1100 på tomgang og går fint! Tomgangen MÅ ned til under 800 ( helst 650 i gir ), med 1100 på tomgang tar du giret kjapt.... Hvordan ble turtallet justert ??, forhåpentligvis på armen på styrbord side ?? Hvordan går motoren på tomgang ?? , går den veldig pent er den feiljustert forgasserne justeres slik at motoren får "litt" for fet blanding på tomgang Hva kan dette skyldes? Får den nok bensin? Kanskje den bare går på noen sylindere? Bruker 2% olje (TC-W3) og fersk 95 blyfri bensin. Ble levert med 5/16" ( ca 8mm INNvendig ) bensinslanger så det skulle ikke være noe problem.. 2% olje og fersk 95 okt. bensin er fint. Prøv følgende.... [*]Start opp motoren og la den bli varm... [*]Stopp motoren, ta av front deksel og wrap.... juster blande skruene på ALLE forgassere til 1,5 omdr ifra bunn ( du skal bare kjenne at den er i bunn IKKE mere ) [*]Start opp motoren igjen...juster NED tomgangen så mye som mulig på armen ... [*]Juster så alle forgasserne, ta en omgangen... gå på rundgang imellom dem .... [*]******************************************************************** [*]Du skal prøve å finne det punktet på justeringa der motoren går HØYEST på tomgang [*]Sett motoren i gir. [*]Skru justering skruen forsiktig ut til du hører motoren begynner å fuske, skru da "litt" inn igjen, ta det rolig la motoren få tid til å reagere. [*]Gjør dette på alle forgasserne, gå gjerne over dem flere ganger.... [*]Hvis tomgangen blir for høy justerer du den ned med justerings skruen på armen [*]******************************************************************** [*]Så er det tid for å prøvekjøre litt.... ta båten ut på åpent vann, sett den i gir og gi forsiktig på... hvis den nøler og/eller butter justerer du skruen på forgasserne 1/8 omdreining UT, prøv igjen... /list] Hvis det ikke er noen forbedring er det et par andre ting å sjekke... Hvor stor propell har du + hva slags type båt ( vekt , skrog type ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
MartinN Svart 11.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2009 Tomgangen MÅ ned til under 800 ( helst 650 i gir ), med 1100 på tomgang tar du giret kjapt.... Ok, men da dør motoren! Vi justerte ca. 1 time og under 1000 så stopper den. Skjønner ikke hvordan vi skal klare det da.. Hvordan ble turtallet justert ??, forhåpentligvis på armen på styrbord side ?? Det stemmer, med den lille skruen.. Hvordan går motoren på tomgang ?? , går den veldig pent er den feiljustert forgasserne justeres slik at motoren får "litt" for fet blanding på tomgang Den går veldig bra på tomgang (sikkert fordi den går på 1100). Jeg får prøve å justere til 800. Ble levert med 5/16" ( ca 8mm INNvendig ) bensinslanger så det skulle ikke være noe problem.. 2% olje og fersk 95 okt. bensin er fint. Ja, har 8 mm innvendig (alt er nytt).. Prøv følgende.... [*]Start opp motoren og la den bli varm... [*]Stopp motoren, ta av front deksel og wrap.... juster blande skruene på ALLE forgassere til 1,5 omdr ifra bunn ( du skal bare kjenne at den er i bunn IKKE mere ) [*]Start opp motoren igjen...juster NED tomgangen så mye som mulig på armen ... [*]Juster så alle forgasserne, ta en omgangen... gå på rundgang imellom dem .... [*]******************************************************************** [*]Du skal prøve å finne det punktet på justeringa der motoren går HØYEST på tomgang [*]Sett motoren i gir. [*]Skru justering skruen forsiktig ut til du hører motoren begynner å fuske, skru da "litt" inn igjen, ta det rolig la motoren få tid til å reagere. [*]Gjør dette på alle forgasserne, gå gjerne over dem flere ganger.... [*]Hvis tomgangen blir for høy justerer du den ned med justerings skruen på armen [*]******************************************************************** [*]Så er det tid for å prøvekjøre litt.... ta båten ut på åpent vann, sett den i gir og gi forsiktig på... hvis den nøler og/eller butter justerer du skruen på forgasserne 1/8 omdreining UT, prøv igjen... /list] Hvis det ikke er noen forbedring er det et par andre ting å sjekke... Hvor stor propell har du + hva slags type båt ( vekt , skrog type ) Tester i morgen, skal da ut på en ny tur! Takk for svar! Arne Kjetil Sitér dette innlegget Link to post
MartinN Svart 12.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 Kjørte en testtur i dag og samme greia.. Vi fikk båten kun èn gang opp i 4200 omdreininger (varte ca. 15 sek).. Ellers på denne turen ville ikke motoren gå over 2000 omdreininger. Det skjer to ting: 1. Enten skjer det ingenting uansett gaspådrag 2. Motoren dør ut ved gasspådrag Hmm, helt blank jeg! Forgasser, hvor sitter de og hvordan kan de rengjøres? Takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 12.Juli.2009 Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 Kjørte en testtur i dag og samme greia..Vi fikk båten kun èn gang opp i 4200 omdreininger (varte ca. 15 sek).. Hva slags båt er motoren montert på ? Hvor stor propell er det på motoren ? 1. Enten skjer det ingenting uansett gaspådrag2. Motoren dør ut ved gasspådrag Hmm, helt blank jeg! Forgasser, hvor sitter de og hvordan kan de rengjøres? Litt vanskelig å feilsøke en motor en ikke kan se/høre.... Men... Er motoren ny for deg ? Har motoren vært montert på denne båten ifra før ? , har denne kombinasjonen fungert fint før ? Hva skjer når du gir på ?? hvordan endrer lyden seg?? , Kan i utgangspunktet se to mulige problemer Alt for stor propell for denne båten, blir for tungt for motoren Forgasserne justert for magert, eventuelt noe rusk i dem... Kan også være feiljustert ellers...tenker da på tenning og forholdet imellom tenning og forgassere... Her er et bilde av samme motoren som du har, her kan en tydelig se de 3 forgasserne ( sølv farvet ). Forgassere er veldig enkle å jobbe med, MEN hvis du er helt blank på området hadde det kanskje vært en god ide å få en mere motor kyndig person til å ta en titt på de ?? Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
MartinN Svart 12.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 Hva slags båt er motoren montert på ? Den er montert på en Norcem 21 fot fra 1970, ca. 1000 kg egenvekt. Se bilde: Hvor stor propell er det på motoren ? Vet ikke.. Litt vanskelig å feilsøke en motor en ikke kan se/høre.... Men... Er motoren ny for deg ? Ja, kjøpt i januar i år. Stått innendørs til og med forrige uke. Selger sa den var i god stand, fin kompresjonstest, gått i ferskvann, ingen større reparasjoner og så og si bare originaldeler.. Har motoren vært montert på denne båten ifra før ? , har denne kombinasjonen fungert fint før ? Nei, montert første gang nå. Justerte kun turtall ved montering.. Hva skjer når du gir på ?? hvordan endrer lyden seg?? Lyden endrer seg ikk spesielt hørbart, blir kanskje litt mer "død" i lyden, altså litt lavere - ikke så grom lyd. Det skjer enten ingenting ved pådrag uansett om jeg kjører gassen i bånn, eller den dør ut og turtallet faller.. Kan i utgangspunktet se to mulige problemer Alt for stor propell for denne båten, blir for tungt for motoren. Det er mulig, skal sjekke størrelsen.. Forgasserne justert for magert, eventuelt noe rusk i dem... Dette må jeg sikkert ha hjelp til.. Kan også være feiljustert ellers...tenker da på tenning og forholdet imellom tenning og forgassere... Her er et bilde av samme motoren som du har, her kan en tydelig se de 3 forgasserne ( sølv farvet ). Forgassere er veldig enkle å jobbe med, MEN hvis du er helt blank på området hadde det kanskje vært en god ide å få en mere motor kyndig person til å ta en titt på de ?? Ja, tror det er best.. Bør jeg la den stå og ikke kjøre noe mer før noen har sett på den? Den går stabilt og fint på 2000 omdreininger, men sliter litt under 1500 i fart og over 2000 ville den ikke i dag. Kan jeg skade motoren på oen måte ved å teste litt? Arne Kjetil Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.