Harald- Startet 12.Juli.2009 Del på Facebook Startet 12.Juli.2009 Se vedlegg. Hva er disse 4 pluggene? REgner med en av dem skal fylles med gearolje til det renner ut, da er den oppfyldt. Er det to kammer? Legg merke til at plugg nr. 4 er vanskelig å se på bildet, men den ligger fremfor og nedenfor propell, nederst på bildet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stones Svart 12.Juli.2009 Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 3 og 4 er til gearolje. Fyll i den nederste og kontroller med den øverste. Skal flukte med bunne av hullet til skrue 3. 2 tror jeg er til ferskvanns-flushing av kjølekanalene. Denne kan du sette vannslangen på når motoren ikke går for å skylle igjennom med ferskvann. (er ikke helt sikker på om det er til flush, vanskelig å lese tekst over skruen.) 1 er jeg usikker på... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Svart 12.Juli.2009 Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 Det står jo ved en hva slags funksjon den har? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
Harald- Svart 12.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 Under skrue 2 står der skrevet Lavage, over samme skrue står der Flush. Denne betyr vasking, så det er nok som du sier ferskvannskjøling/rengjøring. Det som jeg synes er litt merkelig er skrue no. 1, denne er merket med Huile, som betyr olje. Kan det da vere at man skal fylle skrue no. 4, til det renner over på skrue 1? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anoden Svart 12.Juli.2009 Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 Jo, mener det. Påfylling av gearolje skjer fra plugg 4 til det renner ut av nr 1 Sitér dette innlegget Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 12.Juli.2009 Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 Kan det da vere at man skal fylle skrue no. 4, til det renner over på skrue 1? Ja. Og når det renner over så setter du i skrue 1 og deretter skrue 4. Skruen hvor det står flush på kan man monterer/skru i en dertil egnet utvendig gjenget "dippedutt" som man kobler til hageslangen og så får man gjennomspylt de indre organer med ferskvann. Alternativt så fyller man en stor bøtte/kar/dunk med vann og setter motoren nedi slik at vanninntaket er dekket og starter motoren og lar den gå i ti minutter eller så. Nummer 3 er jeg usikker på. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Harald- Svart 12.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 (redigert) Drainet ut oljen. og fyldt opp med whitespirit for å rengjøre. Der er forbindelse mellom 1 3 og 4. Kan det stemme at oljenivået skal flushe plugg nr. 3? Fylle fra 1 til det renner ut på 3? Redigert 12.Juli.2009 av Olav Ringdal Jr. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 12.Juli.2009 Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 Aldri hørt om eller lest noe sted at man skal rengjøre med whitespirit? Når det er tømt for olje så setter du tuben/e i hull nr 4 og fyller til det kommer olje ut av hull nr 1, skru igjen hull nr 1 og deretter hull nr 4 og så er det klart! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Harald- Svart 12.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 Aldri hørt om eller lest noe sted at man skal rengjøre med whitespirit? Når det er tømt for olje så setter du tuben/e i hull nr 4 og fyller til det kommer olje ut av hull nr 1, skru igjen hull nr 1 og deretter hull nr 4 og så er det klart! Whitespirit er greitt å rengjøre med når oljen er sort på farge, samt at der har vert vann i huset. Spørsmålet mitt var om noen vet om nivået skal ligge på linje med skrue nr. 3, noe jeg tror, men er ikke sikker da jeg ikke har manualen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 12.Juli.2009 Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 Du skal fylle til det er fullt, helt fullt, og det er det vel ikke før det tyter ut i hull nr. 1? Det er i allefall slik på alle de motorer jeg har og/eller har hatt inkl. de to stk Suzuki som jeg har nå! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 12.Juli.2009 Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 Hvilken årsmodell er det? Jeg har en repp-bok til eldre Suzukier, ting tyder på at plugg 1 kan være nivået, men er ikke sikker. På de figurene som er i rep-boka så er nivåpluggen over vannintaket. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Harald- Svart 12.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 Dette er en 1985 modell. Pluggene er satt opp slik at dersom jeg setter i plugg 4, tar ut plugg 3 og fyller ut igjennom plugg 1 renner det ut denne (plugg 3), og da er standen akkurat over propellhodet. Om det er dette som er riktig stand vet jeg ikke, men dersom ikke dette er "nivåplugg" skjønner jeg ikke helt hensikten med denne..... Denne pluggen er mye mindre enn de to andre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 12.Juli.2009 Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 (redigert) Bildet ble litt lite, men er et utsnitt fra Clymer Outboard Shop Manual 1977-1984. Nr 1. på figuren er Vent Plug, og angir nivået ved påfylling. Ser figuren bedre nedenfor: Redigert 12.Juli.2009 av ok67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bernt Svart 12.Juli.2009 Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 1-4 er til olja fyllfra bunn til det kommer ut på toppen, 3 er henngslinga til gearet bør ikke røres. 2 er til å spyle gjennom motorn med rent vann. Bernt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Harald- Svart 12.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 Takk takk Bernt Har du noe på justering av timing i manualen din? Samt justerings skruen på forgasseren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.