Jump to content

Daycruiser 80 000,- til 150 000,-?


Estrewes

Recommended Posts

Hei!

Jeg er helt ny her i forumet, og jeg syns dette ser ut som et veldig bra forum.

Jeg har leita en liten stund etter et båtforum å diskutere båter med folk som har erfaringer, og eller er eksperter på område!

 

Familien skal kjøpe seg ny båt, jeg er sønnen i huset (17år) og er vel den av oss som pusher mest på for å få kjøpt den dyreste og flotteste daycruiseren. Men fattern har satt en grense på at vi ikke skal kjøpe en allt for dyr båt. Jeg har kikka på båter mellom 80 000 og 150 000.

 

Det er hovedsaklig Daycruisere vi har kikka på, siden de er både fine og praktiske. Et av kravene til båten vi ser etter er at den går godt i sjøen, (er en del sjø på hytta), fint utseende, og i bra stand. Opp igjennom årene har jeg lest litt båtblader ol. og lest at brukttester av Draco båtene har resultert i god omtale. De er fine og se på, og går passe fort. Så det var denne båttypen jg begynte å se på. Etterhvert fant jeg ut at det er rundt 20fot båten skal være. Dermed er jo Draco 2000 daycab et fint alternativ.

 

Jeg stakk innom www.batborsen.com i sverige og fant div andre intressange merker av båter som både var fine å se på, og noe nyere enn Dracoen. I tillegg er kursen sånn at 150 000 svenske kr er 120 000 norske (pr idag). Her fant jeg merker som bla:

 

Bayliner 2052LS Capri  (1995mod)

Sea Ray 200 Monco     (1987mod)

Fletcher Arrowstreak   (1997mod)

Fjord 650se                 (er ikke sikker på mod)

 

Noen av disse var en del nyere som bla annet Bayliner til 130 000 for en 1995mod. Jeg har da noen spørsmål som jeg håper noen av dere kan svare på:

 

1. Hvilken av disse båtene går best i vannet?

2. Er det lurere å kjøpe en 1990mod enn en 1985mod? (forutsatt ca lik stand)

3. Hvorfor er Draco så dyr i forhold til alder?

4. Er Bayliner en bra båt som holder seg i god stand, og går godt i urolig sjø?

5. Hvor mye tjener man på å kjøpe båt i Sverige?

6. Hvem av disse båtene er den mest holdbare?

7. Hva mener du er det beste kjøpet?

 

Det er de spøsmålene jeg har, eller dvs jeg har mange spørsmål men jeg husker ikke alle nå.

Jeg har bare fått sakt halvparten av det jeg egentlig hadde på hjertet (vansklig å skrive allt man lurer, tenker og mener) men jeg håper jeg får svar på spørsmålene mine så jeg veit litt mer hva som er lurt å se etter, og evt annet dere evt skulle fortelle meg.

 

Da håper jeg bare dere svarer, og at jeg ikke har vikla meg helt inn i teksten her. Sånn at den er lesbar.

 

(kom gjærne med erfaringer ol, svar vis du veit noe da!)  :cheers:

Link to post

VELKOMMEN SOM NY BRUKER AV BAATPLASSEN.NO  :cheers:

 

Kan forsøke å hjelpe deg litt. Tør ikke svare på alt da jeg er forholdsvis fersk selv.

 

2. Er det lurere å kjøpe en 1990mod enn en 1985mod? (forutsatt ca lik stand)

 

Generelt er det vel med båter som med alt annet. Såfremt det ikke er spesielle modelmessige endringer som gjør en eldre modell bedre, så er det vel bedre jo nyere båten er. Normalt vil jeg tro at slittasjen er større jo eldre båten er. Jo mer slittasje, jo større sjanse for kostnader senere i form av utskiftinger og reparasjoner. Det er vel heller sjelden at du finner en -85 modell som er i like bra stand som en -90 modell. Det spiller også inn om man er istand/innstillt på å gjøre litt selv. Hvis man ikke har peiling på f.eks. motorer, vil det vel lønne seg å satse på en båt med nyest mulig motor. Hvis man derimot er litt mekanikker i fingrene, kan det være et alternativ å gå for en noen år eldre båt og kanskje legge ned i de ekstra pengene på å få en litt større båt, hvis det er ønskelig.

 

4. Er Bayliner en bra båt som holder seg i god stand, og går godt i urolig sjø?

 

Jeg har snoket en del etter tester og lignende da jeg ikke har erfaring med de nevnte båtene. Det viste seg at det ikke var lett å finne noe. Men jeg fant da en test av Bayliner Capri 2052 LX. Kanskje den kan være av interesse?

 

Resten av spørsmålene dine må noen andre trå til og si litt om. Jeg er sikker på at det er flere i forumet som har erfaring med en eller flere av typene du nevner.

 

LYKKE TIL!

Link to post

Hei Estrewes.

 

Slett ikke lett å velge. Mange gode båter å finne der ute, problemet er vel ofte at man har en tendens til å feste seg ekstra mye med de som koster akkurat litt mer en det budsjettet man har tenkt seg...

 

Daycruiser er nok ikke det jeg har vært mest ombord i men kan jo kommentere litt allikevel:

 

 

1. Hvilken av disse båtene går best i vannet?

   Aner ikke, men tror nok ikke noen av dem er noen baljer i sjøen.

2. Er det lurere å kjøpe en 1990mod enn en 1985mod? (forutsatt ca lik stand)

   Kommer jo litt an på prisen, men generelt er det best å kjøpe nyest mulig

3. Hvorfor er Draco så dyr i forhold til alder?

   Draco var jo en av aristokratenen innen norsk båtproduksjon. De laget mye bra, er vel    fremdeles annerkjent som noe av det beste  norskproduserte.

Du kan lese om innkjøp og opprusting av 'gammel' Draco her:

http://www.kastloss.no/apps/pbcs.dll/artik...20402001&Ref=AR

Se linker til 'fortsettelses' artikler nederst på siden.

 

4. Er Bayliner en bra båt som holder seg i god stand, og går godt i urolig sjø?

   Bayliner var vel ihvertfall tidligere kjent for å være litt 'skrangelet' og ha endel billige løsninger. Vet at det er flere på forumet her som har Bayliner, prøv å kontakte dem så får du sikkert en vurdering av dem.

 

Det du skal være obs på er motoren. Regner med at alle de du nevner har innenbordsmotor. En 85 modell med original saltvannskjølt bensinmotor kan bli dyr meget dyr vedlikeholdsmessig. Ofet er kjølesystemet opprustet og bensin utgiftene kan bli voldsomme.

Likeledes er drevet et svakt punkt du bør sjekke nøye.

Tror tilstanden til motor og drev er det du bør være mest kritisk til.

 

Prøv å finne en der motoren er blitt byttet, evt påmontert ferskvannskjøling. Kan du finne en med ferskvannskjølt diesel innenfor max prisen du har satt bør du absolutt se nærmere på den.  

 

Lykke til.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Hei igjen!

 

Jeg takker for svar!

Jeg veit litt mer nå hva slags båt merke jeg vil gå for.

Som jeg har lest på tester og hørt av båtfolk så er det mange som er litt tvilsomme til Bayliner.

Er det i 1986 modelskiftet kom på Draco? Når de byttet fra todelt frontrute, og til en hel glassrute. Jeg tror de kom i 1986. (liker best den nye typen)

 

Jeg syns dette ser ut som et bra forum, jeg har lest noen av tradene her, og dette virker som et bra og lærerikt forum.

Link to post

Heisann, jeg har en Draco 2300 suncab til salgs. dette var min første Draco, men jeg er så pass begeistret at jeg likegodt nettopp kjøpte meg en 2500TC. Er du interessert så pop meg en mail så sender jeg bilder og info.

 

Så noen generelle råd.

- motor minimum 200 v8 (da blir hele familien begeistret plenty med kraft til og suse rundt, ingen lyd og økonomisk i forhold til å pese en mindre maskin)

- Volvo penta er tingen, "traktor" rimelige deler, grei og reparere

- trimflaps et must når solen skinner og du er fullastet med venner som sitter i den fine u-sof**n bak

- Draco er kvalitet, skroget er flott

-ja hel frontrute er flott, men bare frem til den sprekker og du evt skal bytte denne

-tror ny modell kom i 86 ja

 

gojos@online.no

Link to post

Hei igjen!

 

Takker for enda flere svar, det hjelper på med tips fra dere.

Draco 2300 Suncab er en veldig fin båt, men jeg tror den er litt for stor for oss. I tillegg 20 fotern er midt i blinken.

 

Skibsplast er jo veldig fine båter, men for det første er den litt stor den 22fotern og for det andre vil jeg gjærne ha en båt med innenbords/hekkagregat motor.

Er ikke det litt billigere å kjøre med? (mindre drivstoff etc?)

 

Noen som har noen klare tanker på hva som er best; Utenbords vs Innenbords/hekkagregat?

Link to post

Heisann

 

v8 og stor 80-150hk påhenger 2-takter skal nok ha sin del av suppen ja, fordelen med en v8 er at denne har mer enn nok av krefter slik at du slipper og stresse en mindre motor.. i tillegg er jo v6 og v8 bilmotor og 4-takter.

 

De nye 4-takter påhengerene er nok rimelige i drift enn både v8 og 2-takter..

Men det kommerjo ann på båten og kjøremønster ja, er det full pedal får lommeboken kjørt seg uansett. Disse er jo også vesentlig dyrere i innkjøp.

 

Skibsplast er en fin båt ja

 

 

gojos

Link to post

Jeg har sitti en del i dag å søkt på annonser på Draco og Sea Ray.

Kommet over 2 stk som er ganske intressente.

 

Den ene er Draco 2000 DC 1986 meget bra stand 140hk mercruiser

den andre er Sea Ray 19fot 1988 bra stand 190hk mercruiser.

 

Hvem av disse er best (om noen av dem er det da?) og er Mercruiser motorer bra?

 

Hvordan er de i forhold til hverandre i sjøen?

 

Noen som har erfaring med noen av disse båtene så hadde det vært fint om du kunne skrivd litt her!

 

Takker for alle svar jeg får, kjekt å få høre litt fra erfarne folk!

Link to post


Lasse: Hmm....

 

Tror ikke jeg ville kjøpt båt på QXL. Har handla mobiltelefoner og bildekk der men båt  :confused:

 


 

Husk at mange bruker qxl som et gratis annonseforum med bilde. Tror få biler, båter eller andre dyre ting blir solgt der gjennom selve budfunksjonen. Hvis du derimot tar kontakt med selger via "stil selger et spørsmål" funksjonen kan dere diskutere videre på mail.

 

Selv hadde jeg selvsagt heller avetert her, men man når jo en del folk med qxl som kanskje ikke er klar over andre annonsemuligheter.

 

La ut en bil på qxl hvor jeg oppga mailadresse og fikk faktisk en del mail fra folk som var interessert. Fikk også solgt en 14 foter greit på qxl, men det skjedde gjennom telefon og ikke med bud, minstepris og slikt tull...;-)

Link to post

Jeg har pleid og solgt litt på qxl men i det siste er det blitt så tungvindt med provisjon ol.

Har også hatt noen dårlige episoder med qxl som jeg har kjøpt defekt mobil. Det skal jeg ALDRIG gjøre en gang til. Heretter kjøper jeg nytt med garanti.

 

Men hvem av Sea Ray sevilla 19: http://pics.autodb.no/174/174170-bilde1-rimg0052.jpg

 

Eller Draco 2000 DC: http://www.boat.no/draco/draco-2000-daycab-3.JPG

 

Hadde dere valgt?

Gjærne med begrunnelse!

Link to post
Guest RS-burnern

Hei Estrewes

Jeg vil ha kjøpt en Bayliner 2052LS Capri. Onkelen min hadden en slik en som jeg har kjørt en del. Dette var en 99 mod. med 220 hk. mercriuser v8'r. Den gikk som bare det gjorde 50 knop når den ble satt ut og ca 44. når den ble tatt opp på høsten. (pga. sjøgress, alger etc.)

Det eneste negative med denne er at den drikker suppe som en sulten uteligger. Denne båten ligger godt i sjøen, å det er fett å hoppe med den untatt når du lander da slår det som bare det.

Jeg ville ha valgt denne fordi jeg syntes den ser tøff ut og at jeg har mest erfaringer med denne!

En venn av meg har den Draco 2000 det enste jeg kan si er at det er det har vært sinnsykt mye problemer med den å at en gang jeg var med dem ut på sjøen brannt dynamoen og det røyke være en værst!!!

Link to post


RS-burnern: Hei Estrewes

Jeg vil ha kjøpt en Bayliner 2052LS Capri...


 

 

Men jeg er litt skeptisk til Baylinder, har lest tester etc om de, og det er ikke akuratt rosende omtale de får! :confused:

 

Dessuten må det jo være en grunn til at en 1986mod Draco nesten er like dyr som en 1995mod Bayliner?

 

Skal helst ikke ha mer enn 170hk pga fattern er redd han kommer i skifteretten etter at jeg har lånt båten en dag! Hehe :seeya:

 

Hva lønner seg egentlig? Ha en 200hk og kjøre på 1/2 gass eller ha en 150hk og kjøre på 2/3 gass?

Link to post

Draco 2000 Daycab - Du har kansskje sett dette:

Bilde

 

 

 

 

Her finner du også litt tekniske data:

http://www.boat.no/asp/boats/show.asp?id=15577

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Draco 2000 Daycab

 

Bilde

 

Denne er? tilsalgs i Danmark: Draco 2000 daycab, Merc. 135 hk, årgang 1996 NU Kr. 65000

http://www.leiflarsenmarine.dk

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...