Jump to content

Kalibrering av analog knopmåler?


Bjerknez

Recommended Posts

Jeg har en Askeladden Bowrider med 115 Optimax med smartcraft (digitalt og analogt).

 

Jeg ser at den analoge knopmåleren (viseren) viser vesentlig mindre verdier enn det GPS gjør. Jeg er klar over at GPS måler hastighet over land og analog knopmåler hastighet over vannet, slik at resultatet aldri vil bli likt mellom disse.

Poenget er at den analoge viseren viste høyere verdier og nesten like mye som GPS til å begynne med, men nå viser den altså mye lavere verdier.

 

Når GPS viser 40knop, så ligger denne måleren på ca. 37 knop. I starten når jeg hentet båten, så lå disse temmelig likt, med bare en knop i avvik i forhold til hverandre. Noe som jo er akseptabelt.

 

Derfor så spør jeg om det kan være noe galt med den analoge måleren og eller om denne bør kalibreres (hvis mulig)?

 

Jeg ser at når jeg nermer meg toppfart, så har den analoge viseren en tendens til å hoppe litt frem og tilbake... mellom 36 og 40 knop. Dette gjorde den ikke til å begynne med... så jeg lurer på hva som kan gjøres for å fikse dette?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Har sett noe lignende , da var det kommet dritt inn i pilothullet i stammen. Blåste ut med en sykkelpumpe samt pirket forsiktig med en nål for å få ut.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har sett noe lignende , da var det kommet dritt inn i pilothullet i stammen. Blåste ut med en sykkelpumpe samt pirket forsiktig med en nål for å få ut.

Hvor er dette pilothullet på en ny Optimax 115?

Sier gjerne takk til bilder....

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke optimax'en men det er normalt i forkant av stammen, et sted mellom kav plata og undervannshuset

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke optimax'en men det er normalt i forkant av stammen, et sted mellom kav plata og undervannshuset

Okay...

 

Med andre ord ett sted man vanskelig kommer til når båten ligger på vannet...... ?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Pitot logg kan være svært nøyaktig, men det krever både statisk og dynamisk trykk. (f.eks. SAL loggen) Du har bare det dynamiske trykket som du får inn gjennom pitothullet i stammen på påhengeren.

 

Tar en råsjanse, og tipper at viserinstrumentet ditt viser hastighet med en nøyaktighet på +/- 15%.

 

Og nei - jeg kan ikke dokumentere dette.

Link to post
Share on other sites

Joda... helt nøyaktig er den nok ikke... men saken er den at den var mer nøyaktig i forhold til GPS før.

Nå viser den mye lavere verdier enn det GPS gjør hele tiden.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...