Jump to content

Kjøleskap og strømforbruk / strømsparing ??


`MINA'

Recommended Posts

I forbindelse av strømforbruket på 12 V kjøleskap i båten lurer jeg på om det er "bortkastet" sparing av strøm å slå dette av på natten. Legger da 4 stk kjøleelementer ned blandt maten slik at denne holder seg kald. Disse elementene fryses i frysedelen igjen når kjøleskapet startes neste morgen. Maten er etter 10 timer fin og kjølig enda.

 

Poenget er : Må kompressoren da gå så mye for å få kjølingen på skapet i geng igjen hver morgen at det ikke er noen vits å slå det av. Vil forbruket ved å ha det igang hele døgnet være lavere enn oppstartene hele tiden ??

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Hvis du kjøler ned elementene mens motoren lader batteriene vil du "tjene" på opplegget.

Ellers vil resultatet bli det motsatte, totalt forbruk fra batteriene vil gå opp.

 

En måte å få ned forbruket på et å kutte ut fryseboksen, dvs fjerne lokk og evnt annen "isolasjon" rundt denne.

Men da må termostaten byttes med en membran-termostat.

 

Har skrevet noe om dette her: http://iotech.no/baat/artikler/forbruk.htm

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer litt på dette. Ser at selv om jeg setter kjøleskapet på minimum så blir det veldig kaldt, antakelig med den følge at jeg bruker mye strøm. Har 3*115 Ah så jeg har ikke fått noe særlig problem enda, men har heller ikke ligget over et døgn uten motoren i gang. Da er jeg redd det blir et problem.

 

Det er et standard ISOTHERM kjøleskap ca 7 år gml.

 

Hvordan bør jeg gå frem for å finne ut av dette.

 

Det hører med til historien at det tar ca et døgn før det blir for kaldt. Melka fryser..., men jeg hører at kompressoren stopper av og til så det er ikke slik at termostaten "henger"

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

En mulighet er at føleren til termostaten sitter feil.

Normalt skal den sitte på fordamperen ("kjøle-elementet").

Løsner den herifra blir hele skapet fort en fryseboks.

 

Men siden det tar 1 døgn for det fryser høres ikke dette ut som en forklaring i ditt tilfelle.

 

Det er iallfall kun feil på termostat/føler som kan forårsake problemet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...