Jump to content

Er det mulig å trimme SAAB 10 hester motor, 4 knop?


SALAMANDER

Recommended Posts

Hva slags båt er det?

 

Skal ikke mye krefter til for å få et skrog opp i 6 knop - har mistanke om at det kan være noe annet feil... Hvis det er vribar propell, at du ikke får full vridning f.eks.

 

Hører du om motoren jobber lett eller tungt?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ikke alle 10 hestere som er like enkle å trimme....

 

10 hk Sabb har plaskesmøring, ikke oljepumpe. Jeg ville ikke engang prøvd å hente ut mer effekt av denne. Men mer slitesterk og pålitelig motor skal du lete lenge etter, disse motorene er tryggheten selv. Og du bør kunne få mer enn 4 knop ut av båten, vil tro 6 knop kan være oppnåelig. hvis vridbar propell, sjekk om det er slark i vingene. I så fall kan nye thrustringer gi deg mer vridning og dermed litt mer fart. Men om det er mye mer fart du er ute etter, så har du kjøpt feil båt! Om du hadde puttet oppi en 100hk motor klarer du kanskje 8-9 knop....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei Salamander.

  • -Mener du SABB?
  • -Årsmodell motor?
  • -Fast eller vribar propell?
  • -topp turtall?
  • -Tørr eller våt eksos, (rør eller slange??
  • -Størrelse og fasong på båt?

Det er mange ting som kan påvirke farten du får på båten, å satse på "trimming" tror jeg ikke er veien å gå. 4knop på 10hester høres noe lite ut på en "normal" snekke, heller rundt 6...

 

Vet du noe om / har du sjekket :

  • - kompresjon?
  • -oljefilter tett??
  • -skitt i dysen?
  • -sluring på koblingen?
  • -event. stigning på propell?
  • -ventilklaring?

Det kan være så mye.... men er oftest greit å fikse på en sabb,

Link to post
Share on other sites

Plaskesmøring ? Hva i huleste er det ?

I stedet for oljepumpe har den en fordypning på veiven, formet som en skje, som henter opp olje i bunnpannen og sprutet den oppover i sylinderen. Motoren har således ikke oljetrykk, kun oljen som veiven plasker rundt. Motoren har heller ikke glidelagre, men derimot rullelagre siden disse egner seg bedre sammen med plaskesmøringen. Vippearmer og ventiler smøres med vekesmøring, to piperensere som står i et rør fra en oljekopp på toppdekselet. Denne må få et par pump med oljekanna før oppstart. Alt i alt et enkelt og greit smøresystem, ingen fare for lavt oljetrykk...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei og takk for alle svar så langt!

 

Jeg må inrømme at jeg ikke har mye erfaring med båtmotorer, jeg har heller ikke vert ute med båten enda. Jeg har akkurat kjøpt båten så alt er fortsatt litt fremment. Har store planer om å lagre båten til mai 2010, vil bruke vinteren på og pusse den opp innvendig, å det var i denn forbindels jeg kom til å tenke på motoren, kansje jeg skal bytte den ut eller kansje det står feil mål av knop (4knop) i annongseringen, kansje den faktisk går i 6 knop, men alikevel hadde vert artig å få båten opp i 8-9 fot.

 

Jeg har kjøpt meg en Trebåt på 26 fot, ligner litt på en sjark men bygget om til turbåt, båten skal virkelig bli et klenodium innen neste mai!

 

Jeg måtte le litt av innlegget til fjordgrynt når han begynner å snakke om hydrofolier under skråget, det hadde faktisk vært mulig med mye ombygging.. haha

SALAMANDER

Link to post
Share on other sites

Og husk at på et fortrengerskrog vil vannmotstanden øke med kvadratet av sitt eget tall, dersom farten skal dobles. Det betyr at skal skibet ditt opp i dobbel fart, måtte du trimme Sabb'en til hundre hester :lol: :lol: :lol::eek: For å si det enkelt : Glem det ! :smash:

En nabo hadde på sytti-tallet en Viksund 25 foter med 10 hk Sabb. Drømmen var ny 16-20 hk, men etter å ha snakket med både Sabb-folkene og Viksund var dommen den samme ; Kanskje en halv knop ekstra..... :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...