SALAMANDER Startet 12.Juli.2009 Del på Facebook Startet 12.Juli.2009 Hei jeg har en SAAB 10 hester motor, 4 knop. Er det mulig å "trimme" disse? Er det mulig å få de til å gå fortere? regards salamander Sitér dette innlegget SALAMANDER Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 12.Juli.2009 Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 Er det mulig å "trimme" disse? Alt er mulig , men tror det er bedre å få justert motor/propell optimalt, samt sjekke over så ALT er 100% . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 12.Juli.2009 Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 Hva slags båt er det? Skal ikke mye krefter til for å få et skrog opp i 6 knop - har mistanke om at det kan være noe annet feil... Hvis det er vribar propell, at du ikke får full vridning f.eks. Hører du om motoren jobber lett eller tungt? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
larsern87 Svart 12.Juli.2009 Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 Hehe vi tenkte å montere turbo på sabben! Men har forstått det sånn at det ikke er oljetrykk i dem, så uttak til olje blir vrient å få til. Noen som vet det? Sabb 1G Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 12.Juli.2009 Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 Ikke alle 10 hestere som er like enkle å trimme.... 10 hk Sabb har plaskesmøring, ikke oljepumpe. Jeg ville ikke engang prøvd å hente ut mer effekt av denne. Men mer slitesterk og pålitelig motor skal du lete lenge etter, disse motorene er tryggheten selv. Og du bør kunne få mer enn 4 knop ut av båten, vil tro 6 knop kan være oppnåelig. hvis vridbar propell, sjekk om det er slark i vingene. I så fall kan nye thrustringer gi deg mer vridning og dermed litt mer fart. Men om det er mye mer fart du er ute etter, så har du kjøpt feil båt! Om du hadde puttet oppi en 100hk motor klarer du kanskje 8-9 knop.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
osa Svart 12.Juli.2009 Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 Hei Salamander. -Mener du SABB? -Årsmodell motor? -Fast eller vribar propell? -topp turtall? -Tørr eller våt eksos, (rør eller slange?? -Størrelse og fasong på båt? Det er mange ting som kan påvirke farten du får på båten, å satse på "trimming" tror jeg ikke er veien å gå. 4knop på 10hester høres noe lite ut på en "normal" snekke, heller rundt 6... Vet du noe om / har du sjekket : - kompresjon? -oljefilter tett?? -skitt i dysen? -sluring på koblingen? -event. stigning på propell? -ventilklaring? Det kan være så mye.... men er oftest greit å fikse på en sabb, Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 12.Juli.2009 Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 Plaskesmøring ? Hva i huleste er det ? I stedet for oljepumpe har den en fordypning på veiven, formet som en skje, som henter opp olje i bunnpannen og sprutet den oppover i sylinderen. Motoren har således ikke oljetrykk, kun oljen som veiven plasker rundt. Motoren har heller ikke glidelagre, men derimot rullelagre siden disse egner seg bedre sammen med plaskesmøringen. Vippearmer og ventiler smøres med vekesmøring, to piperensere som står i et rør fra en oljekopp på toppdekselet. Denne må få et par pump med oljekanna før oppstart. Alt i alt et enkelt og greit smøresystem, ingen fare for lavt oljetrykk... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Diesel248 Svart 12.Juli.2009 Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 Ein tener ikkje noko med å trimme desse gode motorane. Det går an og stille opp motoren, men ein tener ikkje noko på det. Og ein skal heller ikkje kjøre med meir enn det fabrikken har innstilt! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post Share on other sites More sharing options...
SALAMANDER Svart 13.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2009 Hei og takk for alle svar så langt! Jeg må inrømme at jeg ikke har mye erfaring med båtmotorer, jeg har heller ikke vert ute med båten enda. Jeg har akkurat kjøpt båten så alt er fortsatt litt fremment. Har store planer om å lagre båten til mai 2010, vil bruke vinteren på og pusse den opp innvendig, å det var i denn forbindels jeg kom til å tenke på motoren, kansje jeg skal bytte den ut eller kansje det står feil mål av knop (4knop) i annongseringen, kansje den faktisk går i 6 knop, men alikevel hadde vert artig å få båten opp i 8-9 fot. Jeg har kjøpt meg en Trebåt på 26 fot, ligner litt på en sjark men bygget om til turbåt, båten skal virkelig bli et klenodium innen neste mai! Jeg måtte le litt av innlegget til fjordgrynt når han begynner å snakke om hydrofolier under skråget, det hadde faktisk vært mulig med mye ombygging.. haha Sitér dette innlegget SALAMANDER Link to post Share on other sites More sharing options...
tb55 Svart 13.Juli.2009 Del på Facebook Svart 13.Juli.2009 Og husk at på et fortrengerskrog vil vannmotstanden øke med kvadratet av sitt eget tall, dersom farten skal dobles. Det betyr at skal skibet ditt opp i dobbel fart, måtte du trimme Sabb'en til hundre hester :lol: For å si det enkelt : Glem det ! En nabo hadde på sytti-tallet en Viksund 25 foter med 10 hk Sabb. Drømmen var ny 16-20 hk, men etter å ha snakket med både Sabb-folkene og Viksund var dommen den samme ; Kanskje en halv knop ekstra..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.