HaJ Svart 21.Juni.2004 Del på Facebook Svart 21.Juni.2004 Dette er 6. sesongen med egen båt. Hadde først en Mørebas 7200 (20fot) i 3 år også kjøpte vi en Yamarin 7400 (24fot). Det føles imidlertid som om vi er født på havet.. Vi er begge oppvokst med båt. Jolle, sjekte, 14 fots spissbåt, 16 fots tresnekke, Rana 17fisk, hjemmeplastet 17 foting med overbygg og bakvegg, Nidelv 24. Har vært med foreldrene fra dag en. Fått opplæring og innføring i alt fra sjøvett til kystkultur. Med alderen fikk man mer ansvar, til man nervøs og stolt la ut på sin første tur alene.. Gode minner....! Sitér dette innlegget Hjemmeside/blogg Link to post
eivindch Svart 22.Juni.2004 Del på Facebook Svart 22.Juni.2004 Her ser det ut som om mange har hatt mange båter. Det har ikke jeg. Jeg kjøpte min første båt for snart 13 år siden, en Hallberg Rassy 312 med pinne på taket. Jeg hadde ikke peiling på seilbåter og fikk en sterk anbefaling fra en gammel venn som hadde erfaring med små barn i seilbåt. Etter en uke ombord i en Albin Vega mange år tidligere oppdaget jeg at håndteringen av en seilbåt ikke var så vanskelig som jeg trodde. Denne erfaringen gjorde at det var seilbåt jeg tenkte først på da det endelig ble aktuelt å skaffe seg egen båt (ellers hadde det blitt motorbåt). Men jeg har ikke angret et sekund og jeg tror ikke bare det er den første båten jeg har, men også den siste. Det tror også min første kone (som jeg fremdeles er gift med). Det blir spennende å se om det er helsa eller båten som havarerer først (jeg tilhører forøvrig kategorien som kommer til å gå på grunn - det finnes jo 2 kategorier). Til potensielle båtkjøpere som ikke er helt sikre på hva dere vil ha: Tenk seilbåt! Det er ikke mye som skal til for å lære det som er nødvendig for å komme igang. Du behøver ikke være seilfantast for å nyte stillheten når vinden tar tak i seilene og du kan stoppe motoren. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Intruder Svart 23.Juni.2004 Del på Facebook Svart 23.Juni.2004 Har nettopp kjøpt den første båten av litt størrelse, Scand 25 classic (storkoser meg om en sakte!!) men er vokst opp med båt og har tidligere hatt 16 fots hansvik. 2-4 år ! Intruder Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Juni.2004 Del på Facebook Svart 24.Juni.2004 Har som mange andre her også "alltid" vært på sjøen. Faren min var fisker , og jeg fikk ofte være med han ut (helt fra 3-års alderen) , og det ble også tilbrakt mange timer i jolla mens han sløyde fisk og greide ut garn. Det at jeg vokste opp på ei lita øy uten veiforbindelse, men med mulighet for bruk av båt hele året gjorde nok også sitt til at jeg har en solid dose saltvann i blodet. Vi har en 17' åpen trebåt i familien , den ble kjøpt brukt rundt 58 og har overlevd 2 FM bensinmotorer og har hatt en 10hk Sabb de siste 23 årene. En GH 14 ble kjøpt i 78, stor stas for en 8-åring med planende båt som gikk i hele 20 knop. 10 år senere , når vi barna ble aktive på vannski osv klarte vi å mase oss til å få en 40hk Yamaha på. Deilig å alltid ha krefter nok, selv om det ikke alltid var nødvendig å bruke alt på en gang. Så , i 94 var det en nabo som solgte unna en Wesling, så billig at fadern bare måtte slå til. Så ut på bruktmarkedet å finne motor , hvorpå jeg klarte å få tak i en nesten ny Yamaha 60 til en fornuftig pris. Så jeg har vært motor (del)eier i 10 år nå. I 98 kom jeg over en gromling 15 , noget shabby, men i og med at det var et Linge-skrog bare Måtte jeg ha det! Et langtids-oppussingsobjekt og en meget morsom sak med 60hk på. Flyttet til Svalbard høsten 98 og fant fort ut at det var bra forhold for båtliv der også , og jeg kjøpte en brukt Bella 440R sommeren 99. For å lese hvordan det gikk med denne , kan du gå til Erfaringsdatabasen. Solgte denne da den ble for liten - som noen sa "hva skal du med skjærgårsdjeep her - Det er jo ingen Skjærgård!" Får nå levert en ny Yamarin 5940 om ca 3 uker , det blir min første "ny-båt" Gjett om jeg gleder meg Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Arvid_A Svart 24.Juni.2004 Del på Facebook Svart 24.Juni.2004 Oppvokst, som man er, i strandkanten i sør-Troms, så har båt og sjø hele tiden vært en naturlig del av livet. ”Båten” var, i min første barndom, en 2 ½ roms robåt. Denne ble etter hvert utstyrt med en 4Hk Briggs&Stratton 4-takts ”gressklippermotor” med vribart propellanlegg. Farkosten gjorde ca 5 knop på full fart, og ble mye benyttet til fiske og småturer i sommerhalvåret. Etter at jeg forlot ”hjemmehavna” og flytta til Østlandet i 1972, gikk det 12 år før tingene ordna seg slik at man kunne anskaffe egen båt. Min første ervervelse ble da en Rana 16HT med 35 Hk Evinrude. Med båthenger farta vi rundt på både fersk- og saltvann med denne ekvipasjen i ca 10 år, før et lettere anfall av ”fler-fotsyke” gjorde at tonnasjen ble utvidet til den Hansvik 18HT, som vi nå har. Den fleksibiliteten man har med en ”hengerbåt”, samt bopel i indre Østfold, gjør at vi er blitt hengende ved denne løsningen siden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.