Jump to content

Båterfaring?

Baltic

Recommended Posts

Vi er mange her som uttaler oss om "mangt og meget" her på baatplassen.no og det er jo flott og hele vitsen med forumet. Imidlertid hadde det vært interessant å få en uformell oversikt over hvor lang erfaring som båteier det egentlig er som ligger bak de mange innlegg og meninger som ytrer seg her.

Selv har jeg vokst opp ved kaikanten i et fiskevær i Lofoten og har således i mange år hatt en viss kjennskap til båtlivet. Båtslipp og verksted var ett steinkast unna og allerede som barn var det på kaia vi ungene trivdes best. Der var det liv og røre og alltid noe spennende som skjedde. I hele oppveksten hadde jeg bruksrett på en 13 fots plastbåt m/9 HK påhenger. Med den har jeg utallige ganger vært langt til havs for å fiske og hatt de flotteste opplevelser i skjærgården. I tillegg har andre i familien hatt båter på 24, 27 og 34 fot som jeg har fått låne en gang i blant.

Men som egen båteier har jeg til nå bare vel 2 år. Nesten 2 år som eier av en Draco 21 SC -87 modell og nå eier av en Scand 29 Baltic -04 modell. Denne gangen valgte jeg å lage en poll som kun skal vise antall år som båteier da jeg har fått erfare at det uansett blir erfaring på en annen måte når man er eier av båten selv.

Jeg svarer da alt. 2:   2-4 år      :sad:

Skriv gjerne noen ord i tillegg om din erfaring, så blir vi på en måte bedre kjent      :cool:

10-20 år :cool:

Kjøpte den første båten for lønnen jeg fikk for og gå med aviser.

Da var jeg 13 år og kjøpte en Theri 375? med 3hk Selva som raskt ble byttet ut med en 6 hk Evinrude.

Etter 1 år ble denne byttet ut med en GH10 med 9,9 Yamaha.

Denne var en jubileums modell og derav fargen lyselå.

Eneste i byen med denne fargen. Og selvfølgelig med rattkonsoll og fjernstyring :sad:

Neste båt var de første snekka på 24 fot fra 1939 med en Sleipner 3-5 hk 1956 mod.

Sank 3 ganger før den fløyt :cool: morsomt nå men ikke mens det sto på.

Så ble det en selco selspeed? med vinger :sad: med et monstrum av en maskin. På den satt det en Chrysler 75 hk.(bare plunder med den motoren)

Så ble det et opphold som båteier en stund.

Helt til jeg kjøpte Aurora, 26? fot med 16-22 Sabb begge 1968 mod.

Den hadde jeg i 2 år.

Og nå har jeg M/S Bastard :cool:

30-40 år

Vokste opp som nærmeste nabo til "Betongen", Moss Motorbåtforenings havn i Moss. Jeg var vel en 10-11 år når jeg klarte å sveive i gang 3 hestern, en slten Sleipner fra 1932. Et par år etter hadde jeg salgsjobb på bensinlekteren i Mossesundet. I tillegg heiste jeg båter opp og ned med krana innerst i havna. Tror neppe de lar en guttonge ta ansvar for krana i dag.

De beste minnene har jeg fra den tiden vi kappkjørte med snekkene. De årlige regattaene i Mossesundet var en artig tid. Her ble ingenting uprøvd. Det ble smørt med grafitt i bunnen, båter lå i uker å tørket slik at de skulle bli lette. Kallesjer ble tatt av å mannskapet satt på fordekket å styrte med snorer. (Men dette er jo en annen historie)  :smiley:

Senere ble 3 hesteren byttet ut med en Grimstadsnekke med 7-9 Sleipner. Senere ble motoren byttet ut med en VP MB20 på rundt 40 hk. Snekka la seg i plan og gjorde gode 12 knop. Den gang ( i 1974) var den raskeste snekke i fjorden, garantert.

Tok båtførerprøven første året den bli inntrodusert, i 1968 tror jeg. Havnefogd Valgård var sensor husker jeg.

Etter noen år uten båt ble det en periode med Saga 27, og nå en Marex 27 Suncruiser. Men man minnes jo alltid de gode gamle dager, selv om det i dag er blitt enklere å være båtmann med de hjelpemidlene vi har i dag.  :flag:

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Båt og båtferier har vel kona og jeg og et økende antall barn holdt på med i snart 20 år, med foreldre/svigerforeldres 21-28 fots snekker........men siden Nidelv 26'en vi nylig kjøpte er den første båten vi eier selv, så krysset jeg av for 0-2 år........

I lånt båt lærer man seg å manøvrere og feriere....med egen båt lærer man også hva det koster....... :smiley:      

På den annen side så smaker anker :flag: helt klart bedre når man er blitt reder.... :flag:

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Var vel rundt 8 da jeg fikk min første båt. Har etter dette ikke eid båt før for 3 år siden. men har "eid" båtene til min far i forbindelse med lagring, pussing og vedlikehold, så jeg er litt usikker  hva jeg skal svare. Kjøpte min første båt oppe i Trondheim for snart 3 år siden.

Mvh

Pjolter

med analog fra Hytta

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Startet med robaat som 10-aaring pŒ Hitra og Byneset, og har i de siste 30 Œr hatt motorbaat. Utenriksfart og arb. paa Marintek fikk intr. for fritidsbaat til aa naa nye h¿yder.... Min kjaereste hobby!!

(Faar ny Mac om et par uker, og da kommer jeg ut av denne kvasis-situasjonen med ae - oe - og aa)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Min første båt var en 12 fots Rana trebåt, med 6 hk Perkins påhenger..gjorde 19 knop!

Så ble det en selvbygget 6 foter..a'la Aftenpostens seiljolle, med på henger..den samme 6 Hk Perkins.

Så bygget kompissen og jeg en 8 fots plastjolle, 40mm akterspeil...med 25 hk Mercury.. den gjorde sine 43 knop!!, kun på flatt vann.. uten krusninger.

Deretter en 17 fot "passbåt" av ukjent merke med 35 hk Mercury. Bunnen bølget under planing!?

Så ble det en Bayliner Cierra 2355 med Mercruicer 5,7 l hekkaggregat..97 mod.

Til endelig en båt..riktig båt en Storebro Royal Cruiser 31 Biscay. Dette er båt..med stor B.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Fikk min første optimistjolle da jeg var 7 år. Nu er jeg 43, og har hatt bått nesten siden jeg fikk den første, så det blir ca. 30 år ++. Huff da, som tiden går.

Fikk min förste optimistjolle da jeg var 7 år, nu er jeg 46, og har hatt båt nesten

siden jeg fikk den förste, så det blir nesten 40 år !   :smiley:

Hoppas kunne segla til jeg blir 70 100 sen får jag vel skaffe motorbåt.......... :smiley:     :lol:

S/Y Gunga Din

Kjøpte min første båt en Nidelv 24.    20 Juni 1984 Så det er 20 års jubileum idag :flag: :flag:

Solgte denne i 1993 og var 3 år uten båt :cryin:.

Hadde en Årø 28  i perioden 96 - 2000 . Da handlet jeg "Mariell" Som er en Elwaro 9000 fly.

Og den har jeg tenkt å ha i mange år fremover.

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Kjøpte min første egne båt enn theri 400bs i -83, motoren enn 28hk Yamaha av ubestemmelig årgang ble innkjøpt i en pappeske for 1000.-.

Neste båt ble en 17 Riamar med 90hk Yamaha.Ble etter kort tid lei av hurtiggående båt så den neste ble en 21 fot tresnekke med 4,5hk marna,(den morsomste motoren jeg har eid).

Ble med en kamerat på seiltur i en gammel Risørskøyte på 30 fot og så "lyset", en slik måtte jeg ha.

Kjøpte i -92 seilskøyta Emilie på 33 fot og snaut 10 tonn, hun var bygget som Losskøyte i Risør av Nils Eriksen Narviken  i ca 1897, den gamle damen hatte en Sabb 16hk noe som gjorde manøvreringen i trange havner meget interesant.

Ble nødt tilk å selge den gamle damen i -98 da jeg manglet både tid og penger til å holde henne i den stand hun fortjener.

Har siden hatt en Nidelv 24.

Hver gang jeg går på båtmesser o.l. og ser en slik en gammel seilskøyte må fruen holde meg fast så jeg ikke løper rett til banken.

:cryin:

20-30år  :flag:

Har oppvokst på sjøen siden jeg var 13 år, først ute var da famlien kjøpte en norkapp 17 foter med HT denne var vi fire stykker på ferie med i tre uker rundt om i skjærgården i tønsberg . Den gang var båten stor nok for oss , fikk låne denne av fatter`n når jeg var 15 år.  det gikk bra mestret det meste av ferdselen på sjøen helt til vi skulle på klasse tur til h-øya (Dragesund) i indre  oslofjord. Den gang var det oppbevaring av tømmer i hele bukta som heter tømmervika . Vi skulle ut og kjøre vannski med en klassekamerat da det fatale skjedde ,konsentrete meg litt for mye av ham som sto på vannski bak båten i 30kn. så ikke tømmerstokken som lå og duppet ca 5cm under vannet med det resultatet at hele undervannshuset på utenbordsmotoren ble revet av heldigvis gikk det bra med oss alle.

Fattern måtte ut og kjøpe ny båt, for ferien begynte uken etterpå. siden den gang har jeg holdt meg med båt selv: Fjord 24 1983 weekender, windy 271986, paramount skjærgårdsjeep 89, draco 21 1990. windy27 1992 og sistebåten windy 9800.

Den siste ble solgt nå i mai. Har sett på en del båter, men vil avente til etter st.hans rederinnen og jeg har solgt huset også. det meste av tiden vår går vel til og flytte den første tiden av sommeren i år. Det blir nok mange misunnelige blikk ned på fjorden når sola skinner og gradestokken kryper opp under 30gr :cryin:

Ved 100 avgitte stemmer er det over halvparten (52%) som har mer enn 10 års erfaring som båteier her på baatplassen.no, det må vel sies å være bra. Mye god kunnskap og så mye erfaring. Her er det bare for oss med mindre kunnskap og erfaring å "suge til seg"!            

Hyggelig at så mange forteller om egen båterfaring. Vi har alle forskjellig bakgrunn og jeg synes det er interessant å lese hva dere andre har av båtliv "innabords"!

Ship o`hoi...        :smiley:

Svarte mellom 30-40 år. Fikk min første båt våren 1962, 13 år gammel.

Har hatt båt kontinuerlig, også mens jeg jobbet 4 år i Finnmark. Der oppe disponerte jeg båter, store og små mens mine foreldre tok vare på min i Oslofjorden disse årene.

For 10-11 år siden var jeg uten båt i 2 år, det var et sant mareritt :smiley: i følge min bedre halvdel.

Så det skulle vel bli 40 år det, tilsammen.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Du verden, spennende prosjekt du har begynt på! Skal bli gøy å følge utviklingen videre. Har du selv konstruert og laget tegningene til båten? Har du noen beregninger som viser hvor tung båten blir? Hvor lang er den? Hvilken motor skal du ha i den ? Vet du noe om farten du får?

Lykke til videre!!!       :smiley:

Du verden, spennende prosjekt du har begynt på! Skal bli gøy å følge utviklingen videre. Har du selv konstruert og laget tegningene til båten? Har du noen beregninger som viser hvor tung båten blir? Hvor lang er den? Hvilken motor skal du ha i den ? Vet du noe om farten du får?

Lykke til videre!!!       :smiley:

Tok et lite overslag i dag og kom fram til 250-300kg. Den blir 16,5'. Regner med å satse på en 30 til 40 hesters påhenger. Se forøvrig: Prosjekt båtbygging https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1086468501

Har disponert VG-jolle samt eid With-jolle siden jeg var ca. 10, og hatt ansvaret for familiens Musling de siste 11 årene. Har også disponert svigers' Scand Classic 25 i 5-6 år. Kjøpte for to år siden vår egen Draco 17, og det var først da jeg fikk erfare hva det ville si å være båteier. Så jeg krysset av for 2-4 år.

Famileien gikk i fra 20 fot åpen trebåt med 9 hk cresent til 30 fot Vabåt i 1982.

Det blir 22 år siden, jeg var da 9 år.

Første åra var men rent mannskap, men det tok ikke veldig lang tid før man stort sett sto for all kjøring/navigering.

Fra 1992 og frem til 2000 brukte jeg og nå min kone stort sett båten alene.

2000 Kjøpte vi egen båt, en Sollux 24 AC

2002 Kjøpte vi Viking 28, som vi fremdeles har i dag.

For å oppsumere så har jeg vært på sjøen siden før jeg ble født.

Erfaring med "stor" båt i ca 23 år.

Og erfaring som reder (med unntak av x-antall joller) i 4 år.

Kan vel egentlig si at jeg alltid har vært på sjøen.

Hei!!

Kjøpte den første tresnekka i 1973. 22 fot grimstadsnekke med 4-5 sleipner. Bygde om og skiftet motor for så å gå til anskaffelse av en 27 fot seilsnekke av ukjent merke i 79, mariniserte en peugeot 504 diesel og var igang igjen. 8 år senere kom vi over ei lita risørskøyte på 29 fot med bmc captein, en utslit j....el som brukte med olje enn diesel. Skiftet til en volvo, 6 sylindret på ca 90 hester, gravde ut 14 spant og 7 bunnstokker  :wink:. Måtte .bytte skansekledning + dekksbjelker og dekksplanker,holdt mer eller mindre på i alle år frem til 1998 hvor Heira kom  :flag:og da var det slutt på de store jobbene. Mange år og alle med trebåt, kan ikke tenke meg noe annet heller

Mvh Heira. :crazy:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Jeg svarte 20-30 år og følte meg plutselig ikke så ung lenger  :crazy:

Kjøpte min første båt, en seiljolle da jeg var 11 - det er 26 år siden. I tillegg hadde min mor og far en Terhi 375 m. 3 Hk som i praksis var "min". Den ble byttet ut med en With 475 Dromedille m/20 Hk i 1981 - stor stas i heimen med planende båt! Seiljolla ble byttet ut i 83 med en mer avansert før den ble gitt bort 7 år etterpå. Av andre båter har jeg hatt en Regal 18 2000 modell og en Skibsplast 605 Offshore også 2000 modell. Nå består båtparken fremdeles av With'en fra 1981 - den ligger på hytta,  samt en Skibsplast 655 som er en måned gammel (ligger i Oslo)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...