Jump to content

kortslutning i el-anlegg - tok fyr


GeirV

Recommended Posts

Jepp, i dag fikk jeg litt skrekken i båten gitt. Kjøpte i våres en 27 fots Joda 8100 fra 1982. Godt fornøyd, men tenkte jeg skulle rydde litt opp i alle ledningene som flyter rundt i båten. Båten har hatt 3 eiere før meg, og det virker som alle har strukket ledninger av ymse slag og kvaliteter rundt omkring i båten for hver duppedings som har vært installert. Så jeg kjøpte nye hovedstrømsbrytere (BEP) og kabler til forbrukskretsen (50 kvadrat). På båten var det ikke skilt mellom forbruk og strøm, og alt var et lite sammensurium. Bryterpanelet er også originalt, og modent for utskiftning. Men det tenkte jeg at jeg skulle ta seinere. Jeg hadde nettopp sprayet på noe CRC for elektriske koblinger, da jeg skrur på hovedstrømsbryteren på forbruksbatteriet. Da går en sikring, mest sannsynlig pga en gammel og moden-for-dynga vindusvisker, og så står hele sikringsboksen i flammer, gitt. CRC'en hadde antent av den varmgåtte sikringen. Heldigvis oppdaget jeg det raskt, og det holdt å blåse bort ilden. Men jeg fikk meg en støkk.

 

Var i båten en god stund etterpå og mekket. Fant gamle ledninger som bare var surret sammen i skjøten, ikke noe er merket og jeg ser at jeg har detektivarbeid foran meg i de kommende dagene. Ikke første båten jeg har "ryddet" opp i mht det elektriske, for å si det sånn. Synd at noen folk ikke setter seg litt bedre inn i båtelektronikkens verden før de monterer duppedingser og strekker kabler rundt omkring. Synes nesten det er litt farlig, jeg, med tanke på varmgang i kabler pga overbelastning, gnister og kortslutning som følge av dårlig/mangelfull skjøting osv. Skulle ønske flere i det minste kunne merke ledningene og lage kart som viser hvordan systemer er koblet sammen. Det gjør det jo litt lettere for "etterkommere" å feilsøke og drive utbedringer....

Link to post
Share on other sites

Jepp, CRC electronic cleaner. Nå skjedde dette rett etter at jeg hadde sprayet, så jeg regner med (håper...) dette ikke hadde skjedd dersom kortslutningen som utløste det hele, hadde kommet senere.

 

Tenkte jeg skulle bruke litt av sommeren på å kartlegge alle ledningene, og rydde litt. Så blir det nok nytt bryterpanel og litt annet til høsten/vinteren.

Link to post
Share on other sites

Tipper det var CRC CO Contact Cleaner du brukte. Denne er svært brennbar, og må ikke brukes på utstyr med spenning på! Utstyret må også få lufte seg skikkelig før man setter spenningen på igjen. Så brannen er nok desverre din egen skyld, ikke tidligere eiere....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

...Og det var ikke meningen å skylde på tidligere eiere heller. Som jeg påpekte er nok årsaken en vinduviskermotor som har sett sine beste dager. Men; det er jo ikke til å stikke under en stol at jeg har funnet flere ledninger som er underdimensjonerte og skjøtet ved å surre ledningene sammen. Og dette er jo etter min mening ihvertfall, ikke særlig bra.....

Link to post
Share on other sites

Jepp, CRC electronic cleaner. Nå skjedde dette rett etter at jeg hadde sprayet, så jeg regner med (håper...) dette ikke hadde skjedd dersom kortslutningen som utløste det hele, hadde kommet senere.

 

OK, har aldri hørt om dette ved bruk av CRC Electronic Cleaner. Men derimot ved bruk av CRC 5-56 "Verktøykasse på boks", har jeg hørt om mange tilfeller der elektrisk utstyr har kortsluttet da denne ikke fordamper like raskt som CRC Electronic Cleaner gjør, og da den i tillegg legger igjen en oljelignende film som elektronikken ikke liker. Men her har nok varmen vært problemet, som du sier.

 

Jeg kjenner en skipselektriker som hvert år reparerer og skifter navigasjons- og annet ømfindtlig elektronisk utstyr på fartøy, og da særlig fiskefartøy, hvor man i god tro har dusjet CRC 5-56 "Verktøykasse på boks" på slikt utstyr, og hvor man på grunn av dette har fått dette ustyret til å enten kortslutte eller feile på annet vis.

Link to post
Share on other sites

....altså for å presisere; Det var en sikring (av "den gamle typen") som røk pga en kortslutning i en gammel vindusviskermotor. Den varme sikringen antente CRC'en. Men; Jeg sprayet på ganske mye CRC, og skrudde på hovedstrømsbryteren etter ca et halvt minutt. Som index er inne på, så burde jeg nok ventet med å vri om bryteren til CRC'en hadde fordampet litt. Men jeg var jo ikke akkurat forberedt på denne kortslutningen da....man lærer så lenge man lever.

Redigert av GeirV (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Electronic cleaner tror jeg er "forbrukervarianten" av CO Contact Cleaner. Siden den skal fordampe raskt og ikke etterlate rester, består den av stoffer som er lett antennelige. Men det høres ut som om anlegget ditt trenger en skikkelig opprydning ja! Ikke uvanlig i gamle båter, man mikker i hop noe som løser problemet der og da og glemmer problemet etterpå. Dessuten er ofte også kunnskapen så som så, men skal man være skikkelig båtmann så skal man jo fikse alt selv! Og resultatet blir deretter....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jupp, en ryddejobb venter. Nå syns jeg slikt er gøy da, og ikke minst lærerrikt. heldigvis har jeg litt av den grunnleggende kunnskapen, i og med at jeg er siviling elektro. Så blir det jo en del lesing I(Jon Winge's Strøm om bord er jo kjekk å ha...), andres erfaringer som man leser om på dette forumet er jo gull verdt, og ikke minst egen erfaring. Den nye hovedstrømsbryteren (eller hovedstrømsbryterne....det er tre brytere + en relekrets) virker veldig bra. BEP Marine 716 Battery Distribution Cluster, som det så fint står på pakken.

Link to post
Share on other sites

Brukte CO Contact Cleaner på coilen på golfen min, mistenkte en sprekk el lignende da bilen var kranglete i regnvær, Skal si jeg ble overasket over brennbarheten på dette stoffet! eksplosiv som en bensin brann, så, det er viktig og ikke ha dette på med spenningen på

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...