index Svart 24.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 De fleste snekker med litt kjøl er såpass stødige at baugpropell ikke er nødvendig. Men om du absolutt vil ha så må du sikkert regne med 15-20.000,- ferdig montert. Det skal en del arbeid til.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sneila Svart 24.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 Snekker på denne størrelsen har som nevnt stor kjøl, og er dermed meget stabil. Dette gjør også at det svinger dårlig ved lav fart. Jeg er ihvertfall glad for å ha baugpropell. Tresfjord er jo fin, men syntes den er i smaleste laget sammenlignet med f.eks. Elwaro og Skarpnes. I tillegg er det enklere å gå rundt båten på Elwaro/Skarpnes. Har Elwaro selv, ligger i Fjeldberg båthavn i Fredrikstad. Bare si fra om dere vil se eller prøve en tur. Sitér dette innlegget Link to post
vassb81 Svart 24.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 Takker for svar og tilbud. Setter pris på slikt!! Når det gjelder bredden på Tresfjord har jeg som nevnt registrert dette. Det som igjen veier opp er plassering av senger i de ulike kabinene. I tillegg har jeg falt for Denne Den er meget velholdt og fin. Mye nytt og historik medfølger, noe som er viktig!! Den ligger i prisklassen jeg forholder meg til også. Ser også på Marex 32, men er litt bekymret for at den kanskje blir litt stor? Noen meninger? Sitér dette innlegget Link to post
Larvik Svart 24.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 (redigert) Hei, Jeg vår i samme situasjon som deg for 2 år siden, kjøpte meg en 29 foter. I dag ønsker jeg at jeg hadde kjøpt en som var et par fot større, dette behovet melder seg fort på langturer på med små barn. Spesielt når været er dårlig. Baugpropell synes jeg er kjempe greit de gangene du trenger det, mange rare kallenavn på forumet her på baugpropell, men jeg er glad for at jeg har den og bruker den stadig til å korrigere. Ankervinsj, varmeapparat og kartplotter er også flotte hjelpemidler. Jeg har tidligere feriert mye i Tresfjord 28 tidligere, jeg synes den ikke er den letteste båten å manøvrere, spesielt ikke i trange havner. Du er avhengig av styrefart. Fordelen er at den nesten ikke brukte diesel. Tresfjord 29 som du linket til ser mye bedre ut og mer praktiskt. Redigert 24.Juli.2009 av Larvik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 24.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 (redigert) Har du noen formeninger om farten? Min erfaring er at etter litt tid i den samme skjærgården så ønsker du å komme deg litt kjappere fra a - b. Hadde jeg vært deg hadde jeg valgt en båt som har en mars fart på rundt 15 knop. Sett på Scand Baltic 29? Redigert 24.Juli.2009 av POLARN (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Sneila Svart 24.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 Ja, den Tresfjorden var fin. Ser ut til at det følger med det meste av utstyr også. Sitér dette innlegget Link to post
vassb81 Svart 24.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 Farten har lenge vært et tema i heimen. Kona heller nok mot å ha litt mer å spa på med om det skulle bli dårlig vær i sikte. Skjønner argumentet hennes veldig godt og er enig med henne der. Snakket med eieren av Tresfjorden jeg har sett på, og han kan fortelle/innrømme at den kommer seg opp i 13 knop om man er "nesten" alene. 12 om man har normal last. Gangfart ligger på mellom 8 og 10, ettersom hvor man vil ligge på turtallet. 10 kn på 2000 omdr. Nå holder vi til på Hvaler i sommerhalvåret og til nå fartet rundt i en 16" skjergårdsjeep. Ikke sett alt for mye med andre ord.. Man kan bruke lang tid før man har opplevd alt der nede. Når det gjelder fart også i den skjergården er det lurt å holde nok fart til å evt styre unna alle skjærene som ligger rundt omkring, men om man skal til svergie for å knøpe snus til "han far" er det greit å ikke bruke alt av dagslys for en rull. Derfor er fart greit. Slik jeg ser det er det ikke mange båter av de jeg har sett som kan måle seg med båten jeg ser på når det gjelder uteplassen i båten. Heller ikke mange som stiller med like gode løsninger mtp akterkabin. Men for all del. Jeg har ikke bestemt meg, og ønsker å bli påvirket.. Sitér dette innlegget Link to post
vassb81 Svart 24.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 Ja Sneila, det er mye utstyr som følger med. Men om jeg kjøper den båten kommer jeg til å trenge VHF og ikke minst en kartplotter.. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 24.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 Dra å se på en Baltic for morro skyld, så får du se hvor gigantisk den er også. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
vassb81 Svart 24.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 Har sett på den, men den blir for dyr for meg. Onkelen til min kone har en Scand 32 (35") Var inni den for et par dager siden. Elsker båten, men den blir 100 000 kr for dyr for meg.. Sitér dette innlegget Link to post
Sneila Svart 24.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 Både Skarpnes, Elwaro og Nidelv 28 matcher farten til Tresfjorden du ser på. En annen båt med fin plass er Master 820. Der er det også midtkabin, men tror de fleste leveres med BMW-motor. Mener de har hatt noen problemer med skjev topp. Også er det jo Scand, men tror de ligger noe over de andre eksemplene i pris. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 24.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 Ja, mange Scand er overprisa. Raser som f på vinteren i pris. Ligger kunstig høyt i pris nå. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
vassb81 Svart 24.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 Du tror de kommer ned under 400 000,-? Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 24.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18211133 Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
vassb81 Svart 24.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 Hmm.. Intresant. Venter til den kommer noen tusener til ned i pris. Hadde kjøpt den for 370 000,- Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 24.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 Jeg har sett fler av de på vinterstid til rundt 400, veldig lyst på en sånn selv. Bud kan man alltids komme med vet du Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Bergen dørk Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Båtkjøp er en forhandlingssak og som selger har du jo gjerne satt en nedre "smertegrense". Så gjelder det for kjøper å treffe noenlunde på den. Hvis du kan gi 370`og pris er satt til 399`, så er det gode muligheter tror jeg. 5% avslag gir deg båten for ca 380`. Det er ikke urimelig for selger å innrømme. Be i tillegg selger om å innrømme deg en service, la oss si til kr 6000. Da vil du få motor ship-shape til du skal begynne å bruke den (det er argumentet - en fordel for begge parter - selv om du tar servicen selv eller lar en kamerat utføre den for deg). Da nærmer du deg 370`vil jeg tro. Sannsynligvis finner du også noen feil og mangler - det er jo andre veien å gå for å få noe prisavslag. Dvs typisk ting som må fikses. Det var dårlig med bilder i denne annonsen og det er vel nettopp din mulighet i så måte, hvis du da ikke allrede har kjøpt deg båt. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Bergen dørk Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 (redigert) Båtkjøp er en forhandlingssak og som selger har du jo gjerne satt en nedre "smertegrense". Så gjelder det for kjøper å treffe noenlunde på den. Hvis du kan gi 370`og pris er satt til 399`, så er det gode muligheter tror jeg. 5% avslag gir deg båten for ca 380`. Det er ikke urimelig for selger å innrømme. Be i tillegg selger om å innrømme deg en service, la oss si til kr 6000. Da vil du få motor ship-shape til du skal begynne å bruke den (det er argumentet - en fordel for begge parter - selv om du tar servicen selv eller lar en kamerat utføre den for deg). Da nærmer du deg 370`vil jeg tro. Sannsynligvis finner du også noen feil og mangler - det er jo andre veien å gå for å få noe prisavslag. Dvs typisk ting som må fikses. Det var dårlig med bilder i denne annonsen og det er vel nettopp din mulighet i så måte, hvis du da ikke allerede har kjøpt deg båt. Og i tillegg er jo eks: - full dieseltank verd et par tusen - reservefilter diesel (finfilter/grovfilter) + oljefilter verdt et par tusen (hvis det er ombord) Redigert 5.August.2009 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
vassb81 Svart 7.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Takker for all tilbakemelding og hjelp jeg har fått her på BP. Jeg endte opp med denne båten da den passet familien perfekt. Blir spennende å komme seg ut på fjorden og mellom øyene på hvaler på en standsmessig måte. Kan meddele til dem som skriver i tråden "hvem trenger BFP" at jeg kommer til å ta denne i vinter. Ønsker også å utsmykke båten med en BP-vimpel om det kan la seg oppdrive. Mener jeg har lest at dette skal finnes. Har lest en del inne på forumet her inne og kan med sikkerhet si at jeg kommer til å fortsette med all lesingen. Mye kompetanse, hjelpsomme mennesker og ikke minst spennende lesing. Spesiellt den pågående tråden om de som forflytter en båt fra Fredrikstad til Trondheim. Takker igjen for all hjelp og støtte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.