Jump to content

Snekke som første båt. Størrelse

vassb81

Recommended Posts

Snekker på denne størrelsen har som nevnt stor kjøl, og er dermed meget stabil. Dette gjør også at det svinger dårlig ved lav fart. Jeg er ihvertfall glad for å ha baugpropell. Tresfjord er jo fin, men syntes den er i smaleste laget sammenlignet med f.eks. Elwaro og Skarpnes. I tillegg er det enklere å gå rundt båten på Elwaro/Skarpnes. Har Elwaro selv, ligger i Fjeldberg båthavn i Fredrikstad. Bare si fra om dere vil se eller prøve en tur.

Takker for svar og tilbud. Setter pris på slikt!!

Når det gjelder bredden på Tresfjord har jeg som nevnt registrert dette. Det som igjen veier opp er plassering av senger i de ulike kabinene. I tillegg har jeg falt for Denne Den er meget velholdt og fin. Mye nytt og historik medfølger, noe som er viktig!!

Den ligger i prisklassen jeg forholder meg til også. Ser også på Marex 32, men er litt bekymret for at den kanskje blir litt stor? Noen meninger?

Hei,

Jeg vår i samme situasjon som deg for 2 år siden, kjøpte meg en 29 foter. I dag ønsker jeg at jeg hadde kjøpt en som var et par fot større, dette behovet melder seg fort på langturer på med små barn. Spesielt når været er dårlig.

Baugpropell synes jeg er kjempe greit de gangene du trenger det, mange rare kallenavn på forumet her på baugpropell, men jeg er glad for at jeg har den og bruker den stadig til å korrigere.

Ankervinsj, varmeapparat og kartplotter er også flotte hjelpemidler.

Jeg har tidligere feriert mye i Tresfjord 28 tidligere, jeg synes den ikke er den letteste båten å manøvrere, spesielt ikke i trange havner. Du er avhengig av styrefart. Fordelen er at den nesten ikke brukte diesel. Tresfjord 29 som du linket til ser mye bedre ut og mer praktiskt.

Redigert av Larvik (see edit history)

Har du noen formeninger om farten? Min erfaring er at etter litt tid i den samme skjærgården så ønsker du å komme deg litt kjappere fra a - b. Hadde jeg vært deg hadde jeg valgt en båt som har en mars fart på rundt 15 knop.

Sett på Scand Baltic 29?

Redigert av POLARN (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Farten har lenge vært et tema i heimen. Kona heller nok mot å ha litt mer å spa på med om det skulle bli dårlig vær i sikte. Skjønner argumentet hennes veldig godt og er enig med henne der. Snakket med eieren av Tresfjorden jeg har sett på, og han kan fortelle/innrømme at den kommer seg opp i 13 knop om man er "nesten" alene. 12 om man har normal last. Gangfart ligger på mellom 8 og 10, ettersom hvor man vil ligge på turtallet. 10 kn på 2000 omdr.

Nå holder vi til på Hvaler i sommerhalvåret og til nå fartet rundt i en 16" skjergårdsjeep. Ikke sett alt for mye med andre ord.. Man kan bruke lang tid før man har opplevd alt der nede. Når det gjelder fart også i den skjergården er det lurt å holde nok fart til å evt styre unna alle skjærene som ligger rundt omkring, men om man skal til svergie for å knøpe snus til "han far" er det greit å ikke bruke alt av dagslys for en rull. Derfor er fart greit.

Slik jeg ser det er det ikke mange båter av de jeg har sett som kan måle seg med båten jeg ser på når det gjelder uteplassen i båten. Heller ikke mange som stiller med like gode løsninger mtp akterkabin. Men for all del. Jeg har ikke bestemt meg, og ønsker å bli påvirket..

• 2 uker senere...

Båtkjøp er en forhandlingssak og som selger har du jo gjerne satt en nedre "smertegrense". Så gjelder det for kjøper å treffe noenlunde på den. Hvis du kan gi 370`og pris er satt til 399`, så er det gode muligheter tror jeg. 5% avslag gir deg båten for ca 380`. Det er ikke urimelig for selger å innrømme. Be i tillegg selger om å innrømme deg en service, la oss si til kr 6000. Da vil du få motor ship-shape til du skal begynne å bruke den (det er argumentet - en fordel for begge parter - selv om du tar servicen selv eller lar en kamerat utføre den for deg). Da nærmer du deg 370`vil jeg tro.

Sannsynligvis finner du også noen feil og mangler - det er jo andre veien å gå for å få noe prisavslag. Dvs typisk ting som må fikses. Det var dårlig med bilder i denne annonsen og det er vel nettopp din mulighet i så måte, hvis du da ikke allrede har kjøpt deg båt. :smiley:

mvh Bergen Dørk

Båtkjøp er en forhandlingssak og som selger har du jo gjerne satt en nedre "smertegrense". Så gjelder det for kjøper å treffe noenlunde på den. Hvis du kan gi 370`og pris er satt til 399`, så er det gode muligheter tror jeg. 5% avslag gir deg båten for ca 380`. Det er ikke urimelig for selger å innrømme. Be i tillegg selger om å innrømme deg en service, la oss si til kr 6000. Da vil du få motor ship-shape til du skal begynne å bruke den (det er argumentet - en fordel for begge parter - selv om du tar servicen selv eller lar en kamerat utføre den for deg). Da nærmer du deg 370`vil jeg tro.

Sannsynligvis finner du også noen feil og mangler - det er jo andre veien å gå for å få noe prisavslag. Dvs typisk ting som må fikses. Det var dårlig med bilder i denne annonsen og det er vel nettopp din mulighet i så måte, hvis du da ikke allerede har kjøpt deg båt. :smiley:

Og i tillegg er jo eks:

- full dieseltank verd et par tusen

- reservefilter diesel (finfilter/grovfilter) + oljefilter verdt et par tusen (hvis det er ombord)

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Takker for all tilbakemelding og hjelp jeg har fått her på BP. Jeg endte opp med denne båten da den passet familien perfekt. Blir spennende å komme seg ut på fjorden og mellom øyene på hvaler på en standsmessig måte. Kan meddele til dem som skriver i tråden "hvem trenger BFP" at jeg kommer til å ta denne i vinter. Ønsker også å utsmykke båten med en BP-vimpel om det kan la seg oppdrive. Mener jeg har lest at dette skal finnes. Har lest en del inne på forumet her inne og kan med sikkerhet si at jeg kommer til å fortsette med all lesingen. Mye kompetanse, hjelpsomme mennesker og ikke minst spennende lesing. Spesiellt den pågående tråden om de som forflytter en båt fra Fredrikstad til Trondheim.

Takker igjen for all hjelp og støtte.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...