Jump to content

Snekke som første båt. Størrelse

vassb81

Recommended Posts

Da har jeg kjerringa på glid for å kjøpe meg en båt, men lurer litt på størelsen jeg skal gå for. Jeg tenker da mest på håndteringen av båten i trange havner osv. Vind/strøm osv.

Jeg er opprinnelig nordlending og vokst opp med båt, men det skal sies at det er noen år siden jeg var fører på en "større" båt. Jeg er på utkikk etter en snekke/cabincruiser til meg og min familie. Vi er 5 stk. Har sett en del på Comet 29, Sandvik 28 og lignende båter. Blir disse for store for en "fersking" som meg? Jeg ønsker en båt hvor det kan overnattes i osv, så den må ha plass for alle oss.

Har lest en del på forumet og ser at det er masse kompetanse å finne her. Håper noen kan komme med gode råd osv.

Nei, synes ikke at 28-29 fot er for stort for en "fersking".

Jeg skjønner at dette er familiens første båt? Da ville jeg heller gjort mitt beste for at det var skikkelig plass til alle ombord, at soveplassene var gode og tilstrekkelige slik at dere kan trives fra første stund.

Manøvreringen trener du på, det er ikke verre enn det.

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Ja dette er familiens føste båt. Var innom Skjebergkilen i dag med kona for å se på båter. Hun ble litt forskrekket da jeg viste henne en 28 foter. Hun syntes de var veldig store. Hun er vel redd jeg skal renne ned alt jeg har rundt meg med den. Jeg forsøker å si at det er mer behagelig med en litt større båt pga bredde osv mtp bølger osv, men har egentlig ikke alt for stor tyngde i det jeg sier selv om jeg så og si er oppvokst i Lofoten..

Trenger derfor gode argumenter. Både for og imot egentlig.

Få henne ombord i båtene, la henne gå i fred og danne seg et bilde for seg selv "der kan vi ha det, og der er en fin plass for det" osv... Og så kan du jo dulte forsiktig og si "her kan ungene kose seg når de kjeder seg underveis", her var det jo god plass til livbelter.... du skjønner tegningen?

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

fine båter de du har nevnt har selv en polar 29 ac som jeg er meget fornøyd med synes den er grei og hanskes med

selv uten feiging propell (bauprop) at mor synes 28 fot er stort er bare med en gang.

vent til første langtur med barn og bagasje og alt somhører til da er hun glad for vær fot.

lykke til vidre :flag:

For å være helt ærlig liker jeg bedre å manøvrere en båt med litt "sig" i, enn en lett båt som blåser lett med vinden. Type båt du tenker på har jo ofte "dyp" langsgående kjøl, noe som gir mer forutsigbarhet ved fortøyning osv.

Så ja, jeg tror absolutt du etter et par treningstimer alene/ med en god venn vil mestre båten fint. Husk å gi deg selv tid nok når du skal inn til brygge. Tid til ikke å stresse, og tid til å ha hodet kalt.

I tilegg er det slik at hvis du skulle få landkjenning så tåler båttypen mer juling enn eks. båter med hekkaggregat.

Fordeler med båttypen du nevner:

• økonomisk i innkjøp
  • økonomisk i drift
  • oppfører seg pent i sjø
  • relativt lett å manøvrere
  • forutsigbar i drift
  • God plass innvendig
  • "Tåler" landkjenning

For å nevne noen fordeler.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

En 28 foter er som regel enklere å håndtere enn en 20 foter, da den er tyngre og tregere i bevegelsene. Den er også behageligere i sjøen av samme grunn. Men det er klart, du er en potensielt større fare med en båt på fire tonn enn med en på ett tonn. Men alt må læres, og det går garantert bedre og bedre. Et viktig poeng er som andre sier at båten må være stor nok til at familien trives ombord, hvis ikke får du dem ikke med på tur...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takker for alle svar. jeg tror nok også at når hun først kommer seg ombord og får tatt en tur vil hun være solgt, men jeg må jo først få henne ombord i en. De vi så i dag i Skjebergkilen så vi bare fra utsiden. Håper å komme inn i en slik båt snart. Vi kjøper nok ikke før neste sesong (om kjerringa får bestemme), men vil gjerne få sett en innenfra og en tur.

Igjen, takker for alle svar. Morsomt at det er så god respons på forumet!!

Har full forståelse for at noen kan synes en 28 fots båt er stor.

Men som de fleste her er enige om, størrelse og tyngde kan ofte være en fordel.

Men bare et lite tips. Hvis du skal vente med båtkjøp til neste sesong, så husk at det altid er lettere å gjøre et "kupp" når sesongen er over....litt utpå høsten.

En annen ting. Ikke vent til fellesferien før du tar din første båttur på egen hånd. Det er selvsagt mye bedre å ta sine første turer når ikke havna og fjorden kryr av små og store fritidsbåter.

Og til slutt - bruk høsten eller vinteren til å ta båtførerbeviset. Det er godt å ha.

Båtførerprøven skal jeg få tatt. Etter de nye reglene slipper jeg unna med en del år, men det er greit å friske opp i kunnskaper samt lære noe nytt.

Når det gjelder kjøp av båt på høsten kontra våren, har jeg lest i en annen tråd og skal ikke ta opp igjen her, men for å si det slik handler det ikke om å spare 1000-lapper, men å finne den rette båten. Finner jeg den i høst vil jeg nok kjøpe.. (men da må kjerringa overtales om at 28 fot ikker er for stort)

Når dere er fem stykker må dere vurdere Nordan Famliy 27 / Summer Family - her får du altså fem faste sengeplasser uten å måtte re opp i salongen. Det er det ikke så mange i denne størrelsen som kan diske opp med. Testet i båtmagasinet tidlig nitti-tallet, artikkelen ligger på hjemmesiden deres.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...