Jump to content

Problemer med kjøling på Caterpillar 3208


Bützfleth

Recommended Posts

Har litt problemer med temp på BB maskin. Den holder ca 70 grader, mens SB maskin ligger på 80. Nå har jeg fylt på ca 9 liter med kjøleveske. Etter en tur til Kvistøy og hjem igjen ser det ut til at alt er borte. Sjekket imens vi gikk og da så det ut til at det kom sjøvann ut. Dvs overtrykket i tanken til kjølevesken.

 

Noen som har en formening oom hva som kan være galt?

 

Evnt noen som vet om en dyktig mekaniker? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det KAN være en def. topp-pakning............ :sweat: Hvis du fyller opp med vann i exp.tanken, og kjører med åpent lokk, kan du observere om det bobler mye i tanken. Litt "reiser" ofte vannet seg pga sirkulasjonspumpen, men jeg forstår at du har to motorer, så da kan du jo sammenligne . Ellers kan det være noe så enkelt som en lekkasje på fersvannskretsen, løs slangeklemme e.l. :crazy:

Lykke til, la oss håpe på det beste...... :cheers:

Så etter at det kom sjøvann ut..... Da er vel varmeveksleren det mest sannsynlige. Trenger ikke nødvendigvis være selve coilen(kjølerørene), kan også håpe på en pakning/oring !

Redigert av tb55 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal til Radiatorservice i morgen. Regner med at de finner ut av det, evnt fikser det. Etter å tatt den ut så ser den faktisk ikke så værst ut. En del dritt som stenger, men ikke noe mer. Jeg er ingen ekspert, men den ser ikke ut til være defekt. En grundig rengjøring og testing så vil det jo det vise seg...

 

Det ligger mye veske i cellen under BB motor. Spesielt nå etter at jeg tok av veksleren.

 

Kommer tilbake med mer info etter at Radiatorservice har kikket på det.

Link to post
Share on other sites

Det viser seg at elementet i varmeveksleren er defekt. Å skaffe en ny ser ut til enten å bli veldig kostbart eller tar veldig lang tid, hvis jeg ikke kjøper fra utlandet. Kan få en laget i fra USA. Da har jeg den i neste uke. Og det er vel beste løsningen. Men Radiatorservice nevnte at det luktet både olje og eksos fra varmeveksleren. Det kan tyde på at en pakning er defekt. Men hvilken? Mye mulig at det er en topp som er gåen i tillegg.

Link to post
Share on other sites

Kjempe flott Gudrun! Tusen takk for all hjelp!

 

Sjekket med den danske siden. Han hadde ikke men hadde noen kontakter han skulle sjekke for meg.

 

Det hadde jo vært helt utrolig om jeg skulle ha fått orden på dette innen helgen. Satt i går kveld å spekulerte i hva vi ellers skulle finne på. Bil tur med telt kom også opp. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Da er ny kopi bestilt fra USA; Orca marine Kommer til en laaannnggggt lave pris enn hva Cat skal ha for en ny.

Og den har jeg forhåpentligvis på tirsdag/onsdag om alt går greit.

 

Takker for kanon bra innsats, Gurdun! :cheers:

 

Så ikke posten din før jeg postet, Gudrun. Det ser ut til å være rett varmeveksler. Den må jeg tenke litt på.

Kommer opp over til Bergen etter hvert som ting kommer på plass. Kanskje vi kan ta en prat da?

Redigert av Bützfleth (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...