Jump to content

lade ett av to batterier!


arnulfs

Recommended Posts

Ja, det kan du.

 

Står batterivelgeren i posisjon 0/av så er ikke batteriene koblet sammen, og du kan lade hvilket som helst batteri uavhengig av det andre.

 

Korsnes og Birch nevner skillebryter, men sånn jeg forstår det har du to batterier; Start og forbruk. Da har du nok mest sansynlig en god gammeldags batterivelger også tenker jeg...

Men jeg må jo nevne at det neppe er noen god idé å lade forbruksbatteriet hvis du samtidig bruker det da...

Link to post
Share on other sites

Korsnes slår kanskje av kjøleskapet når motoren går?

 

Selvfølgelig er det forskjell på ladere og hvor mye parallellast de tåler før de går ut av vedlikeholdsladingsmodus, men det er helt vanlig å lade batteriet(ene) samtidig med forbruk.

 

Og til ditt første spørmål. Ja.

Link to post
Share on other sites

:confused: Korsnes slår ikkje av en drit før an e heime. kor får du sånt sprøyt i fra?? Om du kan bruke av strømmen med laderen på eller ei kommer an på laderen. Er du uenig i det? har du en lader på 3 A så kommer du ikkje langt når du da samtidig bruker 5A
Link to post
Share on other sites

Har to stk batterier ja..ett forbruk og ett start.

Hvorfor er det ikke bra å lade forbruksbatteriet når det er i bruk? Det er jo spesielt da man trenger "påfyll" som ved landligge med kjøleskap o.l. i drift hele tiden!

 

Hei

Forutsatt at du har en lader med elektronisk regulering så kan du selvfølgelig lade og forbruke samtidig. Det er jo det som skjer når motoren går og dynamoen lader. Om du skal lade uten at du er tilstede bør du ha en lader som går over i vedlikeholsmodus, når batteriet er fullt.

Det du bør være forsiktig med er batteriladere av den gamle typen uten regulering. Her ble ofte spenningen så høy når batteriet var fullt at de begynte å gasse og da er det fort gjort å ødelegge batteriet

Link to post
Share on other sites

Strøm er ALLTID mangelvare i båt og slike saker som kjøleskap er vanligvis den store strømforbrukeren. Jeg har en forbruksbank på 600 Ah og etter en helg er den halvtom og det er kjøleboksen sin "feil". Skal batteriene leve lenge er det en god tommelfingerregel å aldri tømme dem mer enn halvt og sørge for å lade 100% opp igjen så snart som mulig.

 

De fleste, eller sannsynligvis alle, moderne automatiske ladere gjør en god jobb med å lade batteriene men om du har forbruk samtidig med lading er det viktig at laderen er stor nok. Som en annen nevnte nytter det ikke med en 3A lader om forbruket er 5A men det er også litt mer komplisert enn som så. Kjøleskapet starter og stopper jevnlig og om du har fulladede batteri og laderen er gått over i vedlikeholdslading (13.5V) kan startstrømmen fra kjøleskapet vippe laderen ut av vedlikeholdsmodus og over på full lading (14.4V). Om laderen er stor nok er ikke dette et problem og generelt vil jeg tro at en 10A lader er stor nok til å ikke la seg forstyrre av kjøleskapet.

 

Traff en gang for et halvt liv siden på en finsk seiler som hadde vært rundt jorden i selvbygd seilbåt. Da han skjønte at jeg hadde litt peiling på båtstrøm spurte han om det var skadelig å ha motoren i gang men med tenningen av når han syntes batteriene hadde fått nok lading. Der og da syntes jeg det hørtes litt dumt ut å kutte ladingen men hadde ikke noe godt svar å gi ham. I dag vet jeg langt bedre, lading med skikkelig lader/dynamoregulator kan ikke gjøres for mye :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det finnes også en "dings" som gjør jobben for deg. Selv har jeg ikke

testet, men jeg har sett at den finnes.

 

Det er en elektronisk duppedings som ved lading alltid vil prioritere start-

batteriet ditt. Når dette er fulladet vil det gå over på forbruksbatteriet.

 

Når den ikke lenger mottar lading vil alt gå fra forbruksbatteriet og den vil

aldri tappe startbatteriet.

 

 

Finner ikke katalogen jeg så den i, og husker ikke helt pris. Men det var

vel et par tusenlapper.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...