arnulfs Startet 12.Juli.2009 Del på Facebook Startet 12.Juli.2009 Kan jeg lade ett(forbruk) av mine to batterier med en enkel batterilader, for å vedlikeholde forbruksbatteriet ved landligge, rett på batteriet uten å koble fra kablene på batteriet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 12.Juli.2009 Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 øøh hvis du har skillebryter så.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 12.Juli.2009 Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 Ja det går. Eg gjør det hele tiden.. Vel , du vil jo lade begge da.. ellers skillerelè. Eller koble deg inn på batt velgeren din.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Ketil M Svart 13.Juli.2009 Del på Facebook Svart 13.Juli.2009 Ja, det kan du. Står batterivelgeren i posisjon 0/av så er ikke batteriene koblet sammen, og du kan lade hvilket som helst batteri uavhengig av det andre. Korsnes og Birch nevner skillebryter, men sånn jeg forstår det har du to batterier; Start og forbruk. Da har du nok mest sansynlig en god gammeldags batterivelger også tenker jeg... Men jeg må jo nevne at det neppe er noen god idé å lade forbruksbatteriet hvis du samtidig bruker det da... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arnulfs Svart 13.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2009 (redigert) Har to stk batterier ja..ett forbruk og ett start. Hvorfor er det ikke bra å lade forbruksbatteriet når det er i bruk? Det er jo spesielt da man trenger "påfyll" som ved landligge med kjøleskap o.l. i drift hele tiden! Redigert 13.Juli.2009 av arnulfs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 13.Juli.2009 Del på Facebook Svart 13.Juli.2009 akkurat det kommer an på laderen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 13.Juli.2009 Del på Facebook Svart 13.Juli.2009 Korsnes slår kanskje av kjøleskapet når motoren går? Selvfølgelig er det forskjell på ladere og hvor mye parallellast de tåler før de går ut av vedlikeholdsladingsmodus, men det er helt vanlig å lade batteriet(ene) samtidig med forbruk. Og til ditt første spørmål. Ja. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 13.Juli.2009 Del på Facebook Svart 13.Juli.2009 Korsnes slår ikkje av en drit før an e heime. kor får du sånt sprøyt i fra?? Om du kan bruke av strømmen med laderen på eller ei kommer an på laderen. Er du uenig i det? har du en lader på 3 A så kommer du ikkje langt når du da samtidig bruker 5A Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Men jeg må jo nevne at det neppe er noen god idé å lade forbruksbatteriet hvis du samtidig bruker det da... I mitt enfold trodde jeg det var derfor det var et marked for solcellepaneler og vindgeneratorer. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Har to stk batterier ja..ett forbruk og ett start. Hvorfor er det ikke bra å lade forbruksbatteriet når det er i bruk? Det er jo spesielt da man trenger "påfyll" som ved landligge med kjøleskap o.l. i drift hele tiden! Hei Forutsatt at du har en lader med elektronisk regulering så kan du selvfølgelig lade og forbruke samtidig. Det er jo det som skjer når motoren går og dynamoen lader. Om du skal lade uten at du er tilstede bør du ha en lader som går over i vedlikeholsmodus, når batteriet er fullt. Det du bør være forsiktig med er batteriladere av den gamle typen uten regulering. Her ble ofte spenningen så høy når batteriet var fullt at de begynte å gasse og da er det fort gjort å ødelegge batteriet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Strøm er ALLTID mangelvare i båt og slike saker som kjøleskap er vanligvis den store strømforbrukeren. Jeg har en forbruksbank på 600 Ah og etter en helg er den halvtom og det er kjøleboksen sin "feil". Skal batteriene leve lenge er det en god tommelfingerregel å aldri tømme dem mer enn halvt og sørge for å lade 100% opp igjen så snart som mulig. De fleste, eller sannsynligvis alle, moderne automatiske ladere gjør en god jobb med å lade batteriene men om du har forbruk samtidig med lading er det viktig at laderen er stor nok. Som en annen nevnte nytter det ikke med en 3A lader om forbruket er 5A men det er også litt mer komplisert enn som så. Kjøleskapet starter og stopper jevnlig og om du har fulladede batteri og laderen er gått over i vedlikeholdslading (13.5V) kan startstrømmen fra kjøleskapet vippe laderen ut av vedlikeholdsmodus og over på full lading (14.4V). Om laderen er stor nok er ikke dette et problem og generelt vil jeg tro at en 10A lader er stor nok til å ikke la seg forstyrre av kjøleskapet. Traff en gang for et halvt liv siden på en finsk seiler som hadde vært rundt jorden i selvbygd seilbåt. Da han skjønte at jeg hadde litt peiling på båtstrøm spurte han om det var skadelig å ha motoren i gang men med tenningen av når han syntes batteriene hadde fått nok lading. Der og da syntes jeg det hørtes litt dumt ut å kutte ladingen men hadde ikke noe godt svar å gi ham. I dag vet jeg langt bedre, lading med skikkelig lader/dynamoregulator kan ikke gjøres for mye Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 (redigert) ..når han syntes batteriene hadde fått nok lading.. ja hva skal man svare på sånt da, dette var nå fullstendig meiningsløst Redigert 15.Juli.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chrislia Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 Det finnes også en "dings" som gjør jobben for deg. Selv har jeg ikke testet, men jeg har sett at den finnes. Det er en elektronisk duppedings som ved lading alltid vil prioritere start- batteriet ditt. Når dette er fulladet vil det gå over på forbruksbatteriet. Når den ikke lenger mottar lading vil alt gå fra forbruksbatteriet og den vil aldri tappe startbatteriet. Finner ikke katalogen jeg så den i, og husker ikke helt pris. Men det var vel et par tusenlapper. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.