Jump to content

Kryssing av Oslofjorden (Strømstad-Risør)


tom-ass

Recommended Posts

Hei godtfolk. Jeg ligger nå i Strømstad og skal over fjorden til Risør/Kragerø, men er usikker på hvor jeg skal krysse fjorden. Båten er Sollux 24 fots snekke som trives i 6 knop.

 

Hvor er det smartest å krysse? Hvor mye vind kan det være for at seilasen er grei. Jeg kan akkseptere at kaffekoppen velter, men konstant kaffekoppveltebølger er ikke aktuelt, da går jeg heller helt opp og ned igjen.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Vi tok turen Kragerø - Strømstad mm. - Kragerø for 2 år siden. Her er vår erfaring:

 

Krysset den ene veien fra Færder til Hvaler. Dro ved 4-tiden om morgenen mens det var ganske stille. Holdt ca 15 knop, men synes turen var kjedelig og langdryg. Sikkert effektiv, men ingenting å se på der ute.

 

Den andre veien tøffet vi i snekkefart fra Strømstad via Hvaler, rundt Kråkerøy (for turens skyld) og krysset melom Strømtangen og Hollenderbåen. Vi synes dette var en mye hyggeligere tur.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...