Jump to content

Trenger hjelp til kjøp av båthenger.


opas

Recommended Posts

Hei vet ikke om jeg kan spørre om slikt her , men det har jo med båt å gjøre så jeg tar sjansen :smiley:

 

Jeg skal kjøpe en båthenger til båten min som veier ca 850 kg m/motor + og er 5,25 m lang.

 

Kunne tenke meg å holde meg så mye under 20.000,- som mulig og har sett på foreløpig 3 hengere:

 

Tysse:

http://www.tysse.no/index.php?product=1&am...;showproduct=40

 

Brenderup:

http://www.brenderup.no/Default.aspx?ID=54...692&PID=978

 

Brenderup:

http://www.brenderup.no/Default.aspx?ID=54...828&PID=978

 

Når det gjelder de to Brenderuphengerne så vet jeg ikke helt hva som er forskjellen utenom farge og pris.

 

Er det noen som kan komme med input?

Klarer ikke og velge og klarer ikke å finne ut om hva man får igjen for prisforskjellene på disse hengerne.

Trenger hjelp.

På forhånd takk!

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

Ser at Tysse hengeren har en meget bra vugge bak. Her består vugga av både kjølruller og sidestøtter, slik at også sidestøtta kommer bakover og holder båten stabilt i rett vinkel ut fra hengeren når du sveiver opp. På Brenderup hengeren består vugga kun av kjølrullene så vidt jeg kan se. Skal du betjene hengeren alene er Tysses løsning meget god. Forøvrig er vel også Brenderup gode hengere. Hører du med forhandler, er det mulig at de kjører tilbud på Tysse hengere, har inntrykk av at det ofte er en tilbudspris ute å gå utenom veiledenede pris som vises på nettet.

Link to post
Share on other sites

Hvem som produserer hengeren er ikkje så viktig. der er mange modeller der ute. Men du må ikkje kjøpe slike som Brenderup med desse stengene du må justere opp og ned. nåke drit, tar gjerne nedi bakken med overalt med de følger det får. Sjøljusterende som Tysse der er uten tvil veien å gå!

Link to post
Share on other sites

Hei.

Kan anbefale Tredal 19-1300. Vekdig kjekk henger som er hengsla på midten slik begge vugger vipper opp og gjør det enkelt og få ombord og av. Koster veiledende ca 23000,- og har nyttelast 1050kg.

Vet Gaupen har en til ca 18-19000 som er tilsvarende men ikkje med vippefunksjon.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal kjøpe en båthenger til båten min som veier ca 850 kg m/motor + og er 5,25 m lang.

 

Kunne tenke meg å holde meg så mye under 20.000,- som mulig og har sett på foreløpig 3 hengere:

 

Jeg kjøpte nettopp en slik http://bkhengeren.no/produkter/bat/p1320t.html som jeg fikk for 19.999 (WF Motor, Haugesund, men det er sikkert en landsdekkende kampanje), Veiledende er visst 24.999.

 

Meget fornøyd, virker godt sammenskrudd med gode ruller som gjør at det er lett å skyve ut båten, mange festeøyer for jekkestropper etc. Sidestøttene er selvjusterende, og sidestøttene bak følger vuggen.

 

En fordel i forhold til Brenderupen er at lysene bak er todelt (H/V), slik at de er lettere å håndtere og plassere.

 

Bare et tips for å øke forvirringen.

Link to post
Share on other sites

Har selv en Brenderup 8220B (med vugge så litt dyrere enn de to du nevner) og satt på en el-vinsj. Meget fornøyd med hengeren. Det kan være et poeng som Korsnes nevner at disse stengene må justeres, men siden jeg bruker samme båt hver gang så er det en engangs jobb. Og skulle de være unødvendig lange så kan vel en baufil justerer det? Har faktisk i alt tre Brenderup hengere (en vare og to båthengere) og ikke hatt noe problem med eller noe å utsette på disse. Og skulle jeg ha det/få det så har jeg et seriøst hengerverksted i nærheten!

 

Min båt/motor/vekt er veldig lik de tall du nevner.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Oi , her kom det mange raske og gode innspill.

Fikk b.l.a nettopp telefon fra en Brenderup forhandler som fortalte at de Basic hengerne fra Brenderup var modeller produsert i Polen uten rustfrie og tette bremsetromler.

Føler litt at den modellen utgår nå kanskje.

 

Det med de selvjusterende voggene på b.l.a Tysse og denne BK hengeren er jo kanskje en stor fordel , hmm.

 

Fikk tilbud nå på den BK hengeren til 19990,- , så det er sikkert landsdekkende , dermed er både Tysse og BK helt lik priset.

 

I Bergen finnes forhandler av Tysse ca 3 km fra mitt bosted og forhandler av BK hengeren ca 25km slik at begge har forhandlere forholdsvis nærme.

 

Brenderup forhandler ligger også 3km hjemmefra.

 

Tredal forhandler ligger også 3 km herfra , heldig slik , men synes de er litt dyre.

Jeg skal ikke frakte båten over store distanser.

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 5.3 meter båt som veier drøye 750kg med motor. Vil ikke har båtplass da jeg liker å kunne sette ut båten forskjellige steder. Kjøpte en HSS 900p båthenger fra HSS på Mysen til ca Kr14,000. Er kjempefornøyd! Den har en fin vippe/vugge funksjon som gjør at jeg slipper å kjøre hengeren så veldig langt ut i vannet. Bremsene er aldri våte. Den har solide stålskjermer som man kan står på.. veldig kjekt når man skal klatrer opp og ned mens båten er på hengeren. Lysene er montert høyt slik at man slipper å måtte ta av ved sjøsetting. Vinsjen har 2 gir og henger har veldig bra sidestøttehjul…

 

Veldig bra henger!

 

 

Bill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv en båt som er lik din - 520 lang og rundt 850 kg. med motor, drivstoff og litt utstyr. Jeg kjøpte denne BK-hengeren som er hakket mindre enn den BK-hengeren du ser på. Denne kostet for et par år siden 15.000. Fordelen med denne er at du slipper å ta av lysene ved sjøsetting og opptak som du må på de større BK-hengerene og de fleste andre på markedet. Vektmessig så er den akkurat på grensen ihht. til spesifikasjonene men min erfaring er at den er kraftig bygd og kunne sikkert også fraktet båter som er langt tyngre.

 

Jeg drar med båten ofte til og fra hytta og har kjørt ganske mange mil med hengeren (deriblant fra Bergen til Nordvestlandet) og hatt utallige sjøsettinger og opptak og er veldig godt fornøyd med hengeren. Hvis du vil komme til å sjøsette og ta opp båten ofte så ville jeg klart gått for en henger hvor du slipper å ta av lysene hver gang.

Link to post
Share on other sites

I tillegg til de gode innspillene du allerede har fått:

 

- Vær oppmerksom på at luftfylte støttehjul kan ha en tendens til å miste lufta dersom de kommer litt skjevt i klemme mot båten.

- Dersom båten ikke er helt rett/plan i kjølen kan det være behov for å kunne justere kjølrullene individuelt i vertikal retning, for å få fordelt belastningen jevnest mulig

 

Det kan derfor være en fordel å få prøvd den aktuelle båten på hengeren før du handler, eller i det minste danne deg en oppfatning om punktene ovenfor.

 

Når det gjelder sk. "vanntette" bremser og hjullager, så bør du uansett bestrebe deg på å ikke kjøre hengeren lenger uti enn at vannet såvidt når opp til nedre kant av felgene - i hvertfall hvis det er saltvann det er snakk om!

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

- Vær oppmerksom på at luftfylte støttehjul kan ha en tendens til å miste lufta dersom de kommer litt skjevt i klemme mot båten.

 

Samt at de "råtner" etter en del år i sol og salt og må skiftes ut i tur og orden og det koster litt. Hjulene er så små at selv et lite tap av luft gjør at de vrenges av felgen, men når de er fulle av luft og i ellers god stand så er det en drøm med disse hjulene etter min erfaring! Jeg hadde en Fogelstahenger med disse luftfylte hjulene, men så vidt jeg vet så har de gått bort fra å bruke dem.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg skal kjøpe en båthenger til båten min som veier ca 850 kg m/motor + og er 5,25 m lang.

 

Husk å sjekk ut hva bilen din kan trekke, samt hva som kreves av førerkort.

 

Mulig du vil la noen med bare klasse B kjøre

Siden det er registrert totalvekt på bil og henger som teller er det ikke sikkert at den hengeren med størst registrert totalvekt er den so passer best.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tittet litt på de hengerne som akkurat klarer vekten , men føler litt for å ha litt å gå på når det gjelder vektbelastning.

 

Når det gjelder luftfylte hjul på opptrekket så ser jeg at både Tysse og BK hengerne har gått bort fra dette og bruker nå plasthjul av litt større størrelse enn de normale rullene.

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

Husk å sjekk ut hva bilen din kan trekke, samt hva som kreves av førerkort.

 

Nettopp dette tenkte jeg på også da jeg valgte henger. Selv om båten veier bortimot det maksimale som hengeren er godkjent for så er totalvekten på hengeren 1150 og totalvekten på bilen 2100 - Totalt 3250 som er kun 250 kg. innenfor grensen på 3500 kg.

 

Noe annet om vegvesen og politi har begynt å henge seg opp i er at bredden på hengeren skal være like bred som lasten, da er det ikke så mange vogner som er brede nok hvis båten er opp imot 2,5 m som mange er.

 

Her er BK-hengeren jeg har greit nok med sine 237 ytterst på markeringslysene og båten 225.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tittet litt på de hengerne som akkurat klarer vekten , men føler litt for å ha litt å gå på når det gjelder vektbelastning.

 

Dette kommer veldig an på selve hengeren. Jeg føler at BK-hengeren jeg har er mer enn kraftig nok selv om jeg har en på som er opptil grensen som hengeren er godkjent for. Hadde det f.eks. vært en Gaupenhenger så ville jeg nok heller hatt litt ekstra å gått på da disse er mye mindre kraftig bygd.

 

Har en vanlig varehenger fra Tysse som har totalvekt på 1400 kg. Fikk bekreftet fra forhandler at en nøyaktig lik henger med totalvekt på 2000 var nettopp nøyaktig lik. Pga. forskriftene om totalvekt på 3500 kg. så var vektbegrensningen satt lavere på den ene slik at de som ikke har E i sertifiktatet også kan kjøre den.

Link to post
Share on other sites

Takk for infoen!

 

Jeg har b.l.a BE i mitt førerkort slik at det blir bilen som er ankerpuktet mitt ennå , den bilen jeg har nå trekker kun 1300kg , men det holder akkurat.

 

Det med at båten ikke kan stikke utfor hengeren må vel være en spøk , ellers må en god del tilhengerprodusenter legge om produksjonen raskt.

 

Ser at de aller største hengerne til Tysse som skal ta 26 fotere på 3500kg er 248 cm bred , min forrige båt var 23 fot , 1600kg og 252 cm bred.

Er vel ikke så mange 26 fotere som kun er 248 cm bred.

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

Det med at båten ikke kan stikke utfor hengeren må vel være en spøk , ellers må en god del tilhengerprodusenter legge om produksjonen raskt.

 

Jeg tror ikke at det er en spøk, mener å ha lest ett eller annet sted at lasten ikke kan være mer enn x cm bredere enn hengeren (tror det var 50 cm på hver side?). I så fall må det søkes om disp. og settes på egne merker og lys.

 

Så de fleste hengere skulle være brede nok for transport av båter.

 

Selv har jeg en Hobie Cat 16 fot som er 2,45m bred og en henger som er 1,4m bred, og den kombinasjonen tror jeg går dårlig dersom jeg treffer på en pliktoppfyllende politimann.

 

Men om noen kunne finne lovteksten, så vi vet hva som er riktig.

Link to post
Share on other sites

Ja lovteksten om 50 cm max utenfor på hver side kjenner jeg fra den tiden jeg tok klasse C , men at båten ikke kan stikke utenfor hengeren i det hele tatt har jeg ikke hørt om.

 

Dessuten kan man søke disp om mer enn 50 cm om man merker forskriftsmessig.

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...