Jump to content

Dieselforbruk Scand Nautic 7800


Hauge

Recommended Posts

Hei.

Lurer litt på Dieselforbruket pr time og pr nm til ein Scand Nautic 7800 med ein Volvo penta TAMD 31, 144hk.

Ser også at dei som sel slike båtar opplyser om at toppfart er 17 kn, medan andre seier 21 kn med same motor. Er det event propellen her som er avgjerande?

Korleis er det å montere baugpropell i ein slik båt? Kva vil det event koste?

Link to post
Share on other sites

En grunnregel er ca 0.2 liter diesel per hk per time. Det betyr at på maks vil båten bruke ca 0.2*144 er ca 29-30 liter/time. Eldre motorer har en tendens til å bruke mer (f.eks. er en KAD motor mer effektiv enn en AD motor fra Volvo, og D-serien er mer effektiv enn KAD).

 

Topp turtall ligger på ca 3800 rpm (tror jeg) på den motoren. Kjører du på 3300-3400 rpm bruker du ca 60% av dette = 20 liter/time (omtrent).

Den prosent regelen fungerer i alle fall på min KAD 300.

 

Om toppfart er 17 eller 21 knop er nok avhengig av propell, og om det er singel eller duoprop (280 eller 290 drev). Andre ting som last og vekt har også stor betydning. Og en ny propell er mer effektiv enn en som er 10 år gammel og kanskje har "sett sine beste år".

 

Montering av baupropell ligger normalt i området 25-30K. Tror det går greit å montere en slik i denne båten.

 

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

Nøyaktig dieselforbruk har jeg ikke, men jeg er overrasket over hvor "billig" min AQAD 31 går (135hk).

 

Så langt denne sesongen har jeg fylt 240 l, har nå ca halv tank (bob - bob..) En helg på Skjærhalden, en i Stavern og 2-3 helger i Onsøyskjærgården med tilsammen ca 12 t. gange i variable hastigheter - mellom 10 og 12 l pr. time...

 

Nautic har aksel og ikke drev, så jeg tror nok marsjfarten er noe lavere på Nautic kontra Tropic med DP 290...

Jeg marsjer 18-19 knop ved ca 3400 omdreininger..

 

baugpropell ikkeno problem på Tropic i hvertfall - god plass i dørken under salongen..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...