Jump to content

Passering mellom Veierland og Vakersholmen, Tjøme


Gerhard

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har passert her før, men egentlig ikke funnet en rute jeg er trygg på.

 

veierland__vakersholmen.jpg

 

På kartutsnittet ser man Veierland oppe til venstre (Oslebakke er på Veierland), Tjøme til høyre og Hui / Hudø nederst.

 

Jeg ønsker å gå mellom Veierland og Vakersholmen, retning nordøst, eller sydvest. Det blir ca der den røde stiplete streken går på skrå.

 

Dette er jo en naturlig vei å gå når man kommer gjennom Vrengen og skal til Eneboeren, Lindholmen, Stauper eller passere Tønsberg Tønne for å gå videre sydover.

 

Det er 3 sjømerker her i følge kartplotteren min, men de kommer ikke frem på mitt kart.

 

Hvordan kommer man trygt gjennom dette ?

 

Gerhard

 

P.s. Man kan jo lure seg gjennom Passasjen ved Vakersholmen, men det er jo en annen historie.

Link to post
Share on other sites

Det er et vanskelig spørsmål! Hvorfor gå der? Jeg pleier å gå rundt Veierland. Det er mulig at denne tråden gjør at jeg fortsetter med det. Men det er jo fint med litt avveksling. Jeg går heller sakte gjennom trange steder enn å kjøre fort rundt. Hvis det kan gjøres på en sikker måte.

 

Jeg kjenner et par som startet 3 ukers ferie med å legge igjen drevet her, så alternativet med å gå rundt skal man absolutt ikke glemme.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Du kan fint følge leia fra vest til øst syd for Veierland,

men dersom du ikke er lokalkjent, er det tryggest å legge kursen gjennom sundet NØ mellom Oslebakke og holmene utenfor.

Jeg har markert ruten jeg selv ofte følger rett østover, men da passerer du svært nære noen større skvalpe- og undervannsskjær, så ha en person i baugen og kjør sakte hvis du velger denne.

 

ruteveierland.jpg

Link to post
Share on other sites

Den beste underholdningen for folk som ligger i bukta på Vakersholmen er nok å se på de som på liv og død skal gå denne veien. Far på flybridgen og mor hengende over pulpiten med falkeblikk er et meget interessant skue. Det er mer enn 20 år siden jeg lå der, men lite har forandret seg, etter hva jeg forstå.

Link to post
Share on other sites

Tror forsikringa din har et stort ønske om at du skal velge en annen rute Gerard.

:lol::lol::lol:

 

Med normal aktsomhet og avpasset fart er ikke leden i sundet utenfor Oslebakke (nordover) noen risikosport.

Men hele strekningen krever at man følger kartet nøye og vet hvor man er i forhold til omgivelsene.

Roter du deg for langt S/SØ i området mellom Veierland-Hudø/Vakerholmen,

er som nevnt mulighetene mange for å teste oppgjørsvilligheten til forsikringsselskapet ditt :lol:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

men dersom du ikke er lokalkjent, er det tryggest å legge kursen gjennom sundet NØ mellom Oslebakke og holmene utenfor.
Denne ruta ser fin ut. På mitt kart klarer jeg ikke å se at det er mulig å gå mellom Veierland og holmene. Hvor grunt / trangt / vannskelig er det å gå her?

 

Jeg har markert ruten jeg selv ofte følger rett østover, men da passerer du svært nære noen større skvalpe- og undervannsskjær, så ha en person i baugen og kjør sakte hvis du velger denne.
Ja det var noe slikt jeg gjorde sist, men det er litt for stort område til å gå så sakte og med utkikk. Da går jeg heller rundt.

 

Tror forsikringa din har et stort ønske om at du skal velge en annen rute Gerhard.
Jeg tror forsikringsselskapet er glad for at jeg reagerer på skumle områder og undersøker før jeg drar dit (eller evt. velger å ikke dra dit).

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

...Hvor grunt / trangt / vannskelig er det å gå her?

 

....men det er litt for stort område til å gå så sakte og med utkikk....

Hvor grunt det er i sundet ved Olsebakke husker jeg ikke, men det er dypde nok for fritidsbåter.

Smalt ja, men som nevnt går du greit gjennom.

 

Stort område for utkikk? Egentlig ikke.

Det er kun de siste 100 meterne som kan være kritiske dersom man ikke følger med (grønn sirkel).

ruteveierland1.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

vi har hatt hytte i omerådet i alle år (solgt nå). Jeg har ikke tall på hvor mange jeg dro av de skjæra da jeg var yngere. Stakene er relativt nye. ingen vits å rote seg oppi der i det hele tatt. Her er min anbefalte løype og den vi alltid har kjørt.

 

tjoeme.jpg

Link to post
Share on other sites

Det var akkurat der jeg hadde sett for meg at jeg kunne gå ifjor vår, da jeg kom fra Vrengen. Men når jeg kom dit, så det så ille ut at jeg ble redd det kunne være mer enn det som sto på GPSen. Så jeg turte ikke gå mellom der. Så gikk det en annen båt nærmere Vakersholmen sør for staken der, og vi tok en 110° venstresving for å gjøre det samme. men det blåste litt fra øst og jeg siktet litt "skjevt" så jeg kom for langt vest, og gikk ble stående nord for staken et sted.

 

Mens jeg sto og ventet på hjelp kom det en 27-28-fots båt i mellom 20 og 30 knop mellom der jeg hadde tenkt å gå. :headbang:

 

På flyfoto på finn.no sitt kart ser man også en båt på vei gjennom der motsatt vei:

 

veierlandvakersholmen.jpg

 

 

Pluss en båt lenger vest som jakter på seg selv :lol:

Link to post
Share on other sites

Her er det null problem å gå nå etter at Kystverket har satt opp 3 nye staker. Og, FØLG LEDEN slik den er merket, og ikke prøv på noe annet lurt. Det er en mening med sjømerker, det er som regel mer fornuftig å stole på merkingen enn å tro at en vet bedre! Lokalkjente vet ofte akkurat hvor en kan gå, men hvis en følger etter er det ikke sikkert at en treffer helt ........ d.v.s det kan hende at det er akkurat det en gjør! :cryin:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...