Jump to content

Fra Gøteborg til Koster med barn i 6 års alderen, hva annbefales?

Hallaron

Recommended Posts

Det ser ut til at ferien i år kan reddes på tross av rigghavari og andre problemer. Det blir da avreise fra Gøteborg i begynnelsen av neste uke, etter planen retning nordover. Har sett for oss at vi går så langt nordover som til Koster og deretter over til Jomfruland og hjem igjen. Må være på jobb igjen den 10 august. En har jo hørt om Koster, Smøgen, Lysekil, Fjellbakka, Gula Humpen ovs, osv, men trenger litt konkret input på havner og aktiviteter som er barnevennlige, som kjent har jo mor og far det bra når barna har det bra. Begge barna svømmer, så sandstrender er ikke et must. Jeg er nå på jakt etter tips til havner/attraksjoner som mine 2 jenter på 5 og 7 år vil like å besøke. Liseberg er jo sikkert en god start, men etter det kjenner jeg ikke til så mange...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

For mine to jenter var alltid et besøk i borgen i Marstrand en vinner. Her kunne man inspisere cellen til de innsatte og mye informasjon om borgens historie som satte fantasien i gang hos de små. Ellers var også Kungsklyftan i Fjellbacka en vinner. Alltid spennende med Vaderøerna også...

Bademulighere og fine uthavner osv er det langs hele kysten, så det finner du nok... Koster er også en naturlig(e) plass(er) å besøke

Ha en riktig fod tur i et fantastisk flott område for både store og små... :cheers:

:flag_sw:

Selve Smögen bør du unngå med barn (det har jeg brent meg på).¨

Tanumstrand mener jeg å huske har innendørs badeland, greit hvis været har slått seg litt på vranga for en periode.

Koster har minigolf på flere steder, var (og er) alltid en vinner for mine barn (nå ungdom).

Og litt utenom spørsmålet, siden det er på strekket etter Koster: Tisler er et rolig og flott sted å ligge, gjerne for natten. Har du gummibåt el.l.? Flott område for unge "utforskere". Og på Svenner finner du en flott og barnevennlig badestrand i Nordbogen. Skal du overnatte, er imidlerid fyrhavna på sørsiden normalt bedre (du kan gå til sandstranden også herfra).

Og når vi snakker om Tisler og Svenner...jeg nenver de fordi du nevner Jomfruland etter Koster. Planlegger du det i ett strekk, og korteste vei, så snakker vi mange timer i åpent hav. Kan kanskje fort bli kjedelig for barn, med mindre du gjør strekket om natten. Derfor virker det for meg smart med noen stopp underveis - f.eks. som de nevnte.

Men for all del - i området du skisserer så er det jo (bokstavelig talt) et hav av muligheter å ta av :-)

Redigert av Ronald (see edit history)

Jeg anbefaler deg å se litt på denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...l=svenskekysten. Den begynner nå å inneholde mange deler av strekningen Göteborg - Strömstad.

Forøvrig har jeg passe god erfaring med http://www.nautisk.no/products/havneguiden...vinesund_pi1353 - havneguiden Göteborg - Svinesund.

Noe av det beste etter mitt skjønn er NVdigital serie 5 som har alt du trenger: http://www.nautisk.no/products/stroemstad_varberg_t5.

Den svenske kryssarklubben har gitt ut to A4 ringpermer med flyfoto over de mest besøkte uthavnene på strekningen - dette er trolig noe av det absolutt beste som er å oppdrive.

Hei Roald, joda jeg venter på serie 5 kartene. For første gang sviktet nautisk forlag og jeg måtte ringe opp og purre på kartene i dag som jeg bestilte for en uke siden. Ellers er tipset om Tisler og Svenner absolutt kjempe bra. Borgen i Marstrand høres også ut som noe de små vil like. Badeland er bankers for mine to små, så om det blir surt kommer vi nok til å se etter badeland.. Takker for gode tips! Kom gjerne med flere.

Hei Hallaron, bra det blir tur på dere allikevel.

Når det gjelder Tisler, det er rett utenfor vår stuedør, og er et sted vi liker godt å være så her vil vi ikke ha flere båter. (Håper du tåler en spøk). Det er et veldig fint sted å være. Her er det to fine strender, og en mengde viker og sund og utforske. Hvis dere liker krabber er det en utømmelig mengde her. Ro rundt langs fjellet etter at det har blitt mørkt, eller ta på dykkemaska og hent opp noen.

Det du imidlertid skal være obs på er når du ligger her for natten. Det er mange steder som er tilsynelatende fine å ligge, men er utsatt for heiing. Ikke få ganger vi har vært vitne til at folk har gjort opp midt på natten og kjørt inn til en mer skyddet havn innaskjærs når vinden har dreiet og øket. Har også hjulpet noen som la seg et sted det var fint på dagen, men som ikke klarte å komme ut når det "dro seg litt på". Se ellers tråden "vekt på dødmann"! Det er en lur ting hvis du vil ligge trygt på Tisler.

I påvente fra et enda bedre svar fra Komodo, så har vi alltid ligget med baug mot øyene som ligger rett sør for Ølbergholmen. Der er det ferdige bolter i fjellet, og området fremstår - i alle falll tilsynelatende - som godt skjermet mot det meste. Det er også to ulike retninger å kjøre ut, så risikoen for å bli innestengt i sterk vind burde uansett være eliminert.

Men jeg har ingen lokalkonnskap utover å ha vært såvidt innom på vei til/fra Sverige, så også jeg er interessert i å høre om Komodo har andre steder å anbefale :smiley:

Se forøvrig rød strek på kartet - det er området jeg snakker om...

tisler.jpg

Redigert av Ronald (see edit history)

Altfor mange seiler forbi Grundsund mellom Lysekil og Gullholmen. Spis på Pelles Røkeri (pellesrokeri.se), det er en opplevelse.

Altfor mange drar til Käringön ;-), men det er et fint sted. Petersons Krog - husk bordbestilling (hos Pelle også, faktisk).

Stora Kornö nord for Lysekil er kjempefint. Kun kiosk, men genuint fiskarsamhälle.

Uthavner finnes i bøtter og spann.

• 10 måneder senere...

Sitter og planlegger årets tur, de blir samme reiserute som i fjor, men med bedre tid og 3 båter i følge. Første mulige avreisetid er søndag 4 juli på kvelden. Ruta blir i fjor som i år: Arendal-Skagen-Gøteborg og deretter nordover langs bohuslen i 2-3 uker. I fjor var det jo som kjent en begredelig sommer, men vi likte oss likevel godt på svenskekysten. I år satser vi på MAXvær og tror da turen blir uforglemmelig.

I fjor fikk vi med oss Marstrand, Smøgen, Koster, Kalkerøn, Stenungsund pluss et par andre uthavner jeg ikke husker navnet på i farten. I år har vi som sagt bedre tid. Smøgen, Marstrand, Koster, Lysekil er steder vi ønsker å besøke. Grundsund virker å være veldig idyllisk, men brua er merket med 3,2 meter. Da blir det å gå inn fra en av sidene, og utforske til fots. Ligger gjestehavnen på sør eller nordsiden av brua?

Er det ellers noen andre steder dere som har fartet her i flere år vil trekke frem?

... men siste uka i joli fjor fristet ikke til å ligge der ute.

I dårlig vær er det jo ikke noe morro å ligge der, men du ligger veldig trygt i gjestehavna eller sundet på vestsiden.

Og bare for å nevne det helt opplagte: Leiesykkel på Koster er morro for unger. Det er også veldig gode sjanser for å se sel om man tar jolla og drar sydover, f.eks. i "bassenget" nord for Ursholmen. Der er det forresten også fint å ligge i "pollen", med besøk på fyrmuseet. Men for unger er (Nord)-Koster bedre (Nord. pga. sykkelutleie).

Grundsund virker å være veldig idyllisk, men brua er merket med 3,2 meter. Da blir det å gå inn fra en av sidene, og utforske til fots. Ligger gjestehavnen på sør eller nordsiden av brua?

Som jeg husker det ligger gæstehavnen/mulighederne på nordsiden af broen. Jeg har kun været indenom og ikke ligget der selv, men andre kan måske bidrage?

Andy

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...