fullgass Startet 13.Juli.2009 Del på Facebook Startet 13.Juli.2009 77mod johnson 55hk loopcharged seahorse UTEN GNIST kjørte på lav gass å plutselig stoppet motoren uten noen form for fusking. -har byttet tenningsregulator, begge coilene og plugger. -har sjekket at tennings låsen er i orden. -tennings regulatoren får 12v spenning og sender ut igjen ca 2v. tenkte jeg skulle sjekke powerbox`n men vet ikke åssen verdier og hva slags funksjon den har. noen som har forslag? mvh erik. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fullgass Svart 14.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 ingen som har noe forslag? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bernt Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 er power pacen sort ? Da er det den!. Bernt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Kanskje du finner noen tips her? Dersom motoren din har ladespole/tenningsspole under svinghjulet (det er i så fall denne spolen som skal generere tenningspulser inn til "power pack"-boksen) så kan det være verdt å sjekke om det er brudd i spolen. Koble fra ledningene som går fra spolen til "power packen" og sjekk med et ohm-meter om det er brudd eller ikke i spolen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fullgass Svart 14.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 tok å kjente på de to ledningene som kommer fra svinghjulet og innpå powerpack`n mens jeg dro motoren på starteren uten å få støt. der skulle jeg vel egentlig fått meg en skikkelig karamell hvis det hadde vært i orden eller? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 De du holder i er bare ledningene til svinghjulssensorene, og der er det ikke mye spenning. Du må få noen til å holde noe metall inn i tennplugghettene, for så å være beredt på å påstå at dette kjente du ikke til. Erfaringsvis svarer det seg også å snu seg bort for å skjule smilet, for da blir du mer troverdig. Går du i knestående på grunn av krampe i mageregionen samtidig som du kommer med noen rare lyder er du avslørt. (Selvopplevd og veldig morsomt med unntak av kulen kameraten min fikk i pannen når han stanget hodet i garasjeporten). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fullgass Svart 14.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 he he.. har prøvd å kjenne etter støtt i tennplugg ledningene også, "heldigvis" så kjente jeg ingen ting Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fullgass Svart 14.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 er power pacen sort ? Da er det den!. Bernt den er jo svart inni, men ikke sånn brent svart synes jeg hvis det var det du mente Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 tok å kjente på de to ledningene som kommer fra svinghjulet og innpå powerpack`n mens jeg dro motoren på starteren uten å få støt. der skulle jeg vel egentlig fått meg en skikkelig karamell hvis det hadde vært i orden eller? Du ville sannsynligvis ikke kjent noen særlig "karamell" her uansett. Spenningen vil neppe være særlig over 20V-25. Som nevnt foran, syns jeg du burde få tak i et universalinstrument og "ohme" denne spolen for å se om det er brudd i den. Husk å koble fra ledningene som går fra spolen til "power packen", ellers er det ikke sikkert at du får riktig måleresultat. Hvis ikke "power packen" får pulser inn fra denne spolen, så vil den heller ikke gi tenningspulser ut til coilene. Lykke til! Dette finner du ut av! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fullgass Svart 15.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 da har jeg vært å ohmet litt på spola og ledningene. har litt lite greie på dessa små bensin motora her gitt så jeg vet liksom ikke om målingene er riktige eller ikke. (har mer greie på dieselmotorer) spola har 4 ledninger gul-gul-brun-svart. her er verdiene jeg fikk: gul - gul = 1,3 ohm begge gule - brun = ingen kontakt brun - jord = 0,8 kohm punktene rundt på spola - jord = 4 ohm tok av de to gule og den brune ved måling. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 Alternator Driven CD Ignitions1972-1978 Engines (With screw terminal type power packs) Two Cylinder Engines No Fire at All: 1. Disconnect the black yellow kill wire and retest. If the engine's ignition has fire, the kill circuit has a fault-check the key switch, harness and shift switch. 2. Check the stator resistance. You should read approximately 500 ohms from the brown wire to engine ground. 3. Check the DVA output from the stator. You should have a reading of at least 150V or more from the brown wire to engine ground (while connected to the pack). 4. Check the timer base’s resistance from the black/white wire to the white/black wire. Reading should be 10-20 ohms. Note: The original factory specifications was 8-14 ohms, this was changed around the mid to late 1970’s. 5. Check the DVA output from the timer base. A reading of at least 0.5V or more from the black/white wire to the white/black (while connected to the pack) is needed to fire the pack. If the output is low, you may try to reset the air gap between the timer base sensor and the triggering magnet. a) Loosen the two mounting screws on the sensor and the nut located in the epoxy on the outside of the heat shield of the timer base. b) Slide the sensor in toward the crankshaft approximately 0.005” at a time. c) Coat the face of the sensor with machinists bluing or equivalent. d) Install the flywheel according to the service manual and crank the engine over. e) Remove the flywheel and check to see if the trigging magnet struck the sensor face. f) If the ignition fired, finger tight the nut on the outside of the heat shield and coat it with RTV. g) If still no fire, slide the sensor in another 0.005” and repeat steps c through f. 6. Check the DVA voltage on each trigger wire to engine ground. You should have a reading of at least 150V or more from the black/white wire and the white/black wire to engine ground (while connected to the pack). If the reading is low, disconnect the trigger wires from the pack and recheck the terminals on the pack. If the voltage jumps up to an acceptable reading, the timer base may have a problem in it’s internal wiring (A thin spot in the insulation on one wire). 7. Check the cranking RPM. A cranking speed of less than 250-RPM will not allow the system to fire properly. No fire on One Cylinder: Either a faulty power pack or ignition coil normally causes this. Extremely rare causes include a weak trigger magnet in the flywheel or a timer base. Klippet ifra feilsøkings guiden til CDI, har en kopi liggende her ( PDF fil ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
fullgass Svart 15.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 (redigert) her er ledningene 3 av ledningene som kommer fra spola 2stk gule og en brun Redigert 15.Juli.2009 av fullgass (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Moyja Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 Må bare bryte meg inn her. DROLL , jeg har problemer med en 92 30 Hk Johnson som fusker på tomgang , går fint en stund og så virker det som om den plutelig tenner i mot og stopper. Blir noen skikkelige dunke lyder. går fint på fullgass men virker muligens noe kraftløs og hissig i forbruket. hvordan sjekker jeg opp tennings anlegget på denne?? jeg har mistanke på defekt i powerpack som sitter under svinghjulet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fullgass Svart 15.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 kikket litt mer under svinghjulet og så på den innerste tenningssensor`n som jeg mente jeg hadde sjekket før. var dårlig med kontakt mellom metallflata på sensor`n og de to ledningene som går ut i fra sensor`n å inn i powerbox`n. har bestilt ny nå så det blir spennende å se om det hjelper. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.