Jump to content

null gnist på en 77mod 55hk johnson


fullgass

Recommended Posts

77mod johnson 55hk loopcharged seahorse UTEN GNIST

 

kjørte på lav gass å plutselig stoppet motoren uten noen form for fusking.

-har byttet tenningsregulator, begge coilene og plugger.

-har sjekket at tennings låsen er i orden.

-tennings regulatoren får 12v spenning og sender ut igjen ca 2v.

 

tenkte jeg skulle sjekke powerbox`n men vet ikke åssen verdier og hva slags funksjon den har.

 

noen som har forslag? :smiley:

 

mvh erik.

Link to post
Share on other sites

Kanskje du finner noen tips her?

 

Dersom motoren din har ladespole/tenningsspole under svinghjulet (det er i så fall denne spolen som skal generere tenningspulser inn til "power pack"-boksen) så kan det være verdt å sjekke om det er brudd i spolen. Koble fra ledningene som går fra spolen til "power packen" og sjekk med et ohm-meter om det er brudd eller ikke i spolen.

Link to post
Share on other sites

De du holder i er bare ledningene til svinghjulssensorene, og der er det ikke mye spenning. Du må få noen til å holde noe metall inn i tennplugghettene, for så å være beredt på å påstå at dette kjente du ikke til. Erfaringsvis svarer det seg også å snu seg bort for å skjule smilet, for da blir du mer troverdig.

 

Går du i knestående på grunn av krampe i mageregionen samtidig som du kommer med noen rare lyder er du avslørt.

 

(Selvopplevd og veldig morsomt med unntak av kulen kameraten min fikk i pannen når han stanget hodet i garasjeporten).

Link to post
Share on other sites

tok å kjente på de to ledningene som kommer fra svinghjulet og innpå powerpack`n mens jeg dro motoren på starteren uten å få støt. :crazy:

 

der skulle jeg vel egentlig fått meg en skikkelig karamell hvis det hadde vært i orden eller?

 

Du ville sannsynligvis ikke kjent noen særlig "karamell" her uansett. Spenningen vil neppe være særlig over 20V-25. Som nevnt foran, syns jeg du burde få tak i et universalinstrument og "ohme" denne spolen for å se om det er brudd i den. Husk å koble fra ledningene som går fra spolen til "power packen", ellers er det ikke sikkert at du får riktig måleresultat.

 

Hvis ikke "power packen" får pulser inn fra denne spolen, så vil den heller ikke gi tenningspulser ut til coilene. :wink:

 

Lykke til! Dette finner du ut av!

Link to post
Share on other sites

da har jeg vært å ohmet litt på spola og ledningene.

 

har litt lite greie på dessa små bensin motora her gitt så jeg vet liksom ikke om målingene er riktige eller ikke. (har mer greie på dieselmotorer)

 

spola har 4 ledninger gul-gul-brun-svart.

her er verdiene jeg fikk:

 

gul - gul = 1,3 ohm

begge gule - brun = ingen kontakt

brun - jord = 0,8 kohm

punktene rundt på spola - jord = 4 ohm

 

tok av de to gule og den brune ved måling.

Link to post
Share on other sites

Alternator Driven CD Ignitions

1972-1978 Engines

(With screw terminal type power packs)

Two Cylinder Engines

No Fire at All:

1. Disconnect the black yellow kill wire and retest. If the engine's ignition has fire, the kill circuit has a fault-check

the key switch, harness and shift switch.

2. Check the stator resistance. You should read approximately 500 ohms from the brown wire to engine ground.

3. Check the DVA output from the stator. You should have a reading of at least 150V or more from the brown

wire to engine ground (while connected to the pack).

4. Check the timer base’s resistance from the black/white wire to the white/black wire. Reading should be 10-20

ohms. Note: The original factory specifications was 8-14 ohms, this was changed around the mid to late 1970’s.

5. Check the DVA output from the timer base. A reading of at least 0.5V or more from the black/white wire to the

white/black (while connected to the pack) is needed to fire the pack. If the output is low, you may try to reset

the air gap between the timer base sensor and the triggering magnet.

a) Loosen the two mounting screws on the sensor and the nut located in the epoxy on the outside of the

heat shield of the timer base.

b) Slide the sensor in toward the crankshaft approximately 0.005” at a time.

c) Coat the face of the sensor with machinists bluing or equivalent.

d) Install the flywheel according to the service manual and crank the engine over.

e) Remove the flywheel and check to see if the trigging magnet struck the sensor face.

f) If the ignition fired, finger tight the nut on the outside of the heat shield and coat it with RTV.

g) If still no fire, slide the sensor in another 0.005” and repeat steps c through f.

6. Check the DVA voltage on each trigger wire to engine ground. You should have a reading of at least 150V or

more from the black/white wire and the white/black wire to engine ground (while connected to the pack). If the

reading is low, disconnect the trigger wires from the pack and recheck the terminals on the pack. If the voltage

jumps up to an acceptable reading, the timer base may have a problem in it’s internal wiring (A thin spot in the

insulation on one wire).

7. Check the cranking RPM. A cranking speed of less than 250-RPM will not allow the system to fire properly.

No fire on One Cylinder:

Either a faulty power pack or ignition coil normally causes this. Extremely rare causes include a weak trigger

magnet in the flywheel or a timer base.

 

Klippet ifra feilsøkings guiden til CDI, har en kopi liggende her ( PDF fil )

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Må bare bryte meg inn her. DROLL , jeg har problemer med en 92 30 Hk Johnson som fusker på tomgang , går fint en stund og så virker det som om den plutelig tenner i mot og stopper. Blir noen skikkelige dunke lyder. går fint på fullgass men virker muligens noe kraftløs og hissig i forbruket.

hvordan sjekker jeg opp tennings anlegget på denne?? jeg har mistanke på defekt i powerpack som sitter under svinghjulet.

Link to post
Share on other sites

kikket litt mer under svinghjulet og så på den innerste tenningssensor`n som jeg mente jeg hadde sjekket før.

var dårlig med kontakt mellom metallflata på sensor`n og de to ledningene som går ut i fra sensor`n å inn i powerbox`n. har bestilt ny nå så det blir spennende å se om det hjelper. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...