Jump to content

Teakfinèr - hvordan få endene pene?

bjoris

Recommended Posts

Teaken ute på båten min bærer preg av 19 år i sol og sikkert litt fuktighet av og til. Det er ikke ille, men jeg vurderer å bytte alt treverk ute til høsten (det er ikke så mye og dørkene er allerede byttet) og i tillegg trekke om/bytte putene. Da blir den som ny ute også (har trukket om og lagt ny polsting inne, så der ser det pent ut allerede). Teaken inne ser ut som ny så der er det ikke behov for å gjøre noe...

Teaken som er brukt i dag har også teak i skjøtene altså i "endene". Dette blir synling slik innredningen er lagret så det er svært viktig å få dette pent. Det er bue på noen av kantene så dette må altså kunne limes på etter at jeg har skåret til platene...

Hvis dere ikke skjønner helt hva jeg mener så kan jeg ta bilder i helgen og legge ut.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Tror jeg forstår hva du mener. Selv lagde jeg platene ferdig for så å frese inn lister på sidene. Freste inn spor, limte fast passende list, høvlet og pusset etter behov for at alt skulle bli plant. (dette gjaldt dørken)

Ellers lagde jeg lister fra 2 x 4 teakstokk til den øvrige innredningen.

Du får ellers kjøpe ferdige lister med tilhørende utv/invendig buer.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Noen kanter er buede, det er disse jeg er mest bekymret for. Resten skal jeg nok få til (dvs det som er helt rette... Det ser ut som om det er limt på noe nå som antakelig har holdt i 19 år...

Det kan limes med kontaktlim, er finneret tynt nok er det lett å bøye, vist du limer finner som er ca 10mm bredere enn selve kanten, kan du bruke en finner sag å sage av overskuddet på kantene, da får du strøkene kanter.

Dette må du lakke et x antall strøk, lakken fungerer som beskytter og forsegler, og så blir det pent :cryin:

Teaken ute på båten min bærer preg av 19 år i sol og sikkert litt fuktighet av og til. Det er ikke ille, men jeg vurderer å bytte alt treverk ute til høsten (det er ikke så mye og dørkene er allerede byttet) og i tillegg trekke om/bytte putene. Da blir den som ny ute også (har trukket om og lagt ny polsting inne, så der ser det pent ut allerede). Teaken inne ser ut som ny så der er det ikke behov for å gjøre noe...

Teaken som er brukt i dag har også teak i skjøtene altså i "endene". Dette blir synling slik innredningen er lagret så det er svært viktig å få dette pent. Det er bue på noen av kantene så dette må altså kunne limes på etter at jeg har skåret til platene...

Hvis dere ikke skjønner helt hva jeg mener så kan jeg ta bilder i helgen og legge ut.

Jeg hadde ut teakinnredningen i vinter og sto i kjelleren å skrapte pusset og lakket. Det ble meget pent, i allefall hvis man tar i betraktning at den er 24 år gammel. Dette er jo også mye billigere enn å kjøpe masse ny teak og bygge ny!

Tenkt jeg skulle prøve først å pusse ned den gamle, men er redd finèren er så tynn at jeg går gjennom før det blir pent... Vi får se, det er lite teak ute på min båt egentlig så det blir ikke allverden. Må lange to seksjoner (henger en på hver side). I tillegg må jeg lage to nye benker og et bord... Aner jo ikke hva det vil koste, men det er vel svindyrt med teak, 1000-1500 for en plate?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Tenkt jeg skulle prøve først å pusse ned den gamle, men er redd finèren er så tynn at jeg går gjennom før det blir pent... Vi får se, det er lite teak ute på min båt egentlig så det blir ikke allverden. Må lange to seksjoner (henger en på hver side). I tillegg må jeg lage to nye benker og et bord... Aner jo ikke hva det vil koste, men det er vel svindyrt med teak, 1000-1500 for en plate?

Prisen på en teakplate vet jeg ikke, men en mahogny plate ligger på 1200 kr, og jeg har hørt at teak er dyrere, så billig er det nok ikke.

Fortell oss hvor mye det koster når du har fått undersøkt det. Jeg er og interessert i teak plater.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...