Lakecaptain Startet 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2009 Det er langt til nærmeste dieselpumpe der jeg har båten. Det blir å slepe jerrykanner fra bensinstasjonen. Men selve påfyllingen på båten er også veldig tungvint. Det jeg er ute etter er en tank som jeg kan sette baki bilen (varebil), fylle på bensinstasjonen og så fylle opp båten rett fra tanken der den står baki bilen. Trenger ikke pumpe, da det blir naturlig fall. Noen som vet hvor jeg kan kjøpe noe sånt? Gamle parafinfat og slike ting blir for tungt og uhåndterlig. Jeg tror jeg har sett noe slik i en båtutstyrsbutikk, men nå finner jeg det ikke igjen. Har prøvd å søke på nettet, men da får jeg bare opp forhandlere av originale reservedels-dieseltanker. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 Hvor mange liter planlegger du å frakte ad gangen? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Lakecaptain Svart 13.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 (redigert) Ikke mer enn 60-70 liter. Båtens tank er på 67 liter. Redigert 13.Juli.2009 av Lakecaptain (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 Hva med å bruke et tomt såpefat og en slik hevertpumpe fra Biltema? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Lakecaptain Svart 13.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 Slangen er for for kort, men den går kanskje an å forlenge? Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 Den pumpa bruker jeg : helt topp 25l på 2min ca Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 Den kan du lett skjøte med en vanlig uarmert oljebestandig PVC-slange Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Molan Svart 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 Se www.seatronic.no de har en 50 liters kanne med hjul. Side 112 i katalogen. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 med en slik pumpe som vist over gjør det vel ikke noe om det er mange jerry-kanner bak i bilen - de trenger du vel ikke flytte på - annet enn å flytte pumpen fra kanne til kanne? Sitér dette innlegget Link to post
Lakecaptain Svart 13.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 Se www.seatronic.no de har en 50 liters kanne med hjul. Side 112 i katalogen. Ja det var noe sånt jeg er ute etter, men fy flate for en pris på denne! Jeg mener å ha sett noe lignende på en eller annen nettbutikk, men billigere. Sitér dette innlegget Link to post
Lakecaptain Svart 13.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 med en slik pumpe som vist over gjør det vel ikke noe om det er mange jerry-kanner bak i bilen - de trenger du vel ikke flytte på - annet enn å flytte pumpen fra kanne til kanne? Det er sant. Hvis jeg kjøper heverten på Biltema og skjøter slangen, så kan jeg jo fortsette med jerrykannene. Jeg søker litt til etter kanna jeg mener å ha sett, men hvis jeg ikke finner noe, og ingen her på forumet vet om noen sånne som ligner på den fra Seatronics, så blir det vel jerrykanner og hevert fra Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 14.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2009 http://watski.no/www/produkter_meny.asp?gr...me=Bensinkanner Kanskje denne jerrykannedingsen er smart? Sitér dette innlegget Link to post
Lakecaptain Svart 14.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2009 Se www.seatronic.no de har en 50 liters kanne med hjul. Side 112 i katalogen. Jeg synes den var dyr, men det var jo en fin sak: http://www.flo-n-go.com/sites/flongo/video/e06_256k.wmv Sitér dette innlegget Link to post
Lakecaptain Svart 14.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2009 Kanskje denne jerrykannedingsen er smart? Egentlig ikke så dumt, det der. Men trenger strengt tatt ikke pumpe. Skal tro om den fungerer som hevert når det er fall? Ser ut som jeg må bite i det sure eple og bla opp for den de selger på Seatronic. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 14.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2009 Jeg har en kjempefin "duppedings" til hevert. Det er en liten sylinder med en kule inni, som er koblet til en slange så lang som helst. Når jeg beveger denne opp og ned i et kar vil vesken fylles like mye som sylinderen dyppes og kulen virker som en tilbakeslagsventil. Noen få pump og det begynner å renne uhemmet. Ingen diesel eller annet i munnen. Genialt men husker jeg hvor den er kjøpt? En eller annen messe tror jeg, hatt den i mange år. Brukes til alt og er helt Rema. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Twilight Svart 14.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2009 (redigert) Du kan kjøpe bare slange og håndtak lik den bensintanken som Seatronic har. Dette kan kjøpes på nett fra USA. Her er link til hjemmesiden til Flo N' Go. Det er andre muligheter også f.eks. denne men om det lønner seg å importere hele tanker med slange/fyllemunnstykke vet jeg ikke. Initiell pris før MVA og frakt er ca. halvparten av norsk. Red. Et annet alternativ Redigert 14.Juli.2009 av Twilight (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lakecaptain Svart 14.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2009 Kanskje denne jerrykannedingsen er smart? Nå har jeg vært på JULA og kjøpt en slik jerrykannepumpe. Skal testes ut før jeg vurderer noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Andy2 Svart 15.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2009 Blir spennende å høre om den tetter godt nok rundt åpningen på Jerrykanna. Hva kostet den på Jula? Jeg fyller også med Jerrykanner og kunne tenkt meg en enklere metode...... Jeg kjøpte en gang på Biltema en slik helletut/stuss på 20-30 cm for å sette fast på Jerrykanna. Men den holder ikke tett, så den får jeg ikke brukt..... Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 15.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2009 Er ny i båtlivets gleder og gåter, så her kommer et landkrabbespørsmål: Når dere bruker jerrykanner, må dere være ekstra påpasselige med drivstofffilteret? Tenker på malingsflak fra innsiden av kannene.. Sitér dette innlegget Link to post
Twilight Svart 16.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2009 Tenker på malingsflak fra innsiden av kannene.. De kannene jeg har benyttet har ikke vært malt på innsiden, så det har ikke vært et problem. Rust derimot har forekommet, spesielt når tanken står tom. Har skaffet meg noen 20l plastkanner med jerrykanne-formfaktor hos Maritim som jeg synes fungerer utmerket. Egen luftekork på toppen motsatt av helletut som gjør at bensinen renner jevnere ut. Sitér dette innlegget Link to post
Lakecaptain Svart 17.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2009 Her hadde jeg tenkt til å lage en rapport om hvordan jerrykanne-pumpen fungerte. Men da jeg pakket den ut, var selvfølgelig slangen alt for kort, så den fikk jeg ikke brukt. Det ble å bruke den gamle tappetuten, og å sette rygg- og arm-muskler på prøve. Vel-vel. Jeg fikk ihvertfall fylt tanken, selv om en desiliter eller to gikk i sjøen, noe som i utgangspunktet var det jeg søkte løsninger for å unngå. Jeg kommer tilbake med jerrykanne-pumpe-rapport neste gang jeg skal bunkre, innen det skal jeg prøve å forlenge slangen. Pumpen kostet forøvrig 199,- på JULA, som en eller annen lurte på. Sitér dette innlegget Link to post
Vikane Inlander Svart 17.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2009 Har nettopp rigget meg til med tank og slange selv, men av annen årsak enn deg. Jeg gidder ikke sponse den lokale marinaen her med over 2 kr mere pr liter enn på vanlig bensinstasjon. Kom selv over en 70 l plasttank støpt hos Nopro, hadde 1" slange liggende, så alt jeg måtte kjøpe inn var en 1" kuleventil, funket som bare det med naturlig fall. Vil anbefale deg å ta en tur innom bilverksteder og tilsvarende, eventuelt lokalt olje/drivstoff-utsalg, da er det stor mulighet for at du kan få tak i et tomfat på mellom 50 og 100 liter, det bør kunne funke greit med rette koblinger og slange. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 Sitter inne i regnet og blar i noen Båtmagasinet fra 2004. Her fant jeg denne: http://www.sceptermarine.com/flongo_systems/ Sikkert ikke rimelig, men så praktisk ut. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
mons Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 Hei Endel såpeprodukter selges på 20 liters plastdunker med luftekran i bakkant. Tror også de selges som drikkevannsbeholdere noen steder. Har sett kork til disse med slangestuss slik at en skrur slangen på korkhullet, legger ned kannen og åpner luftingen. Plastkanner er renslige, og i 20 liters format er det lett å lempe av en kanne som ikke blir tømt. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Lakecaptain Svart 27.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 Sitter inne i regnet og blar i noen Båtmagasinet fra 2004. Den der er allerede nevnt og omtalt i innleggene 8, 10 og 13 i denne tråden. Det er en fin sak, som er det jeg er ute etter, men den er dyr. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.