PiperBill Startet 19.Juni.2004 Del på Facebook Startet 19.Juni.2004 Kjøpte 2 nye Varta 12v Marinbatterier for et par dager siden. De gamle var 4 - 5 år gammel og tok lang tid å lade opp. Før jeg byttet var det vanlig at "AMP" lyset (varsellampe til generatoren) på instrumentpanelet lyste da motoren gikk på tomgang (Volvo MD17C Deisel) og flimret litt før den sluknet ved ca 2000 omdr. Men! Med de nye batteriene slukner ikke varsellampe i det hele tatt. Tok dette opp med mekanikeren der hvor jeg kjøpte batteriene og han mente at det var fordi de nye batteriene ikke ville ta imot ladestrøm fra generatoren fordi de var full ladet og dermed lyste varsellampe. Jeg er helt grønn da de gjelder elektrikanlegg så jeg vet ikke om det kan stemme, det han sier. Er det noen av dere som kan kaste lys på dette? Cheers PiperBill Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
880 Svart 19.Juni.2004 Del på Facebook Svart 19.Juni.2004 Ladelampen er til for å indikere lading/ikkelading. Den har også som oppgave å gi et lite strømforbruk via dynamoen slik at denne får et "start" magnetfelt slik at den blir selvforsynt med strøm til spolene som gir magnetfeltet som får dynamoen til å fungere. At topplade batterier skal med føre at dynamoen ikke virker høres tynt ut. Selv om det nesten ikke går strøm til batteriet fra dynamoen skal ladelampen slukke. Dersom effekten på lampen er for liten vil du kunne få problemer å få startet dynamoen. Enten sarter den ikke eller du må opp i høyt turtall før den starter. Når den har startet skal den også fungere på lavt turtall. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
PiperBill Svart 19.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2004 Kan det være tegn på svak dynamo? Motoren er fra 1981, med original dymamo. PiperBill Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
880 Svart 19.Juni.2004 Del på Facebook Svart 19.Juni.2004 Kan det være tegn på svak dynamo? Motoren er fra 1981, med original dymamo. PiperBill Det kan være en mulighet, eller at dynamoen/regulatoren/børstene er defekt. Med tanke på alderen ville jeg sjekket børstene. Men først ville jeg sjekket alle koblinger, byttet ut ladelampem med en med større wattstyrke(dobblin, tredobling). Dersom dette ikke gir resultat er neste trinn å få en ny regulator. Dersom du har innebygget regulator i dynamoen er børstene som oftes en del av denne. Sitter montert i bakkant av dynamoen med to skruer. Byttes lett uten noe demontering dersom du har lett tilgang til dynamoen. bmo Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
PiperBill Svart 19.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2004 Takk for innspill så lang. Jeg skjønner at jeg har mye å lære når det gjelder sånt. Bare en ting jeg lurer på….. kan det skade noe å kjører som det er? Som sakt så slokne varsellampen under marsfart. Motoren starter fint og går som en klokke ellers. PiperBill Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
880 Svart 19.Juni.2004 Del på Facebook Svart 19.Juni.2004 Tror ikke dette vil skade dynamoen. Det som kan ta rotta på den er vis du kobler batteriene fra mens motoren går, dette liker laderegulatoren dårligt og kan ryke. Slokker ladelampen når du starter motoren og ruser denne opp ?? Dersom ja, har du mest sansynligt for liten ladelampe. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
PiperBill Svart 19.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2004 Slokker ladelampen når du starter motoren og ruser denne opp ?? Dersom ja, har du mest sansynligt for liten ladelampe. Det stemmer. Lyset slokner ved ca. 2000 orpm og max fart er 3000 rpm. Hvor kan jeg får kjøpt større ladelampe? PiperBill PS (What are the rules regarding top quoting on this forum?) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Philonica III Svart 19.Juni.2004 Del på Facebook Svart 19.Juni.2004 Har samme problemet. 3 nye batteri 65amp.start og 2g.115amp. forbruk. Ny dynamo. Lader 14.2 men lampa lyser fremdeles men svakere. Slutter ikke å lyse på høyt turtal. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 19.Juni.2004 Del på Facebook Svart 19.Juni.2004 Vi har ikke noe spes. "regler" for quoting, utover at vi foretrekker at det blir holdt på minimum. Altså det som er nødvendig for å bevare forståelsen. Spes. bør man unngå å ta med bilder i sitatet. Ang. ladeproblemet ditt så sjekk at "viftereima" ikke er slakk. Forklaringen du fikk fra mekanikeren er iallfall helt "på jordet".... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 19.Juni.2004 Del på Facebook Svart 19.Juni.2004 Har samme problemet. 3 nye batteri 65amp.start og 2g.115amp. forbruk. Ny dynamo. Lader 14.2 men lampa lyser fremdeles men svakere. Slutter ikke å lyse på høyt turtal.Har du sjekket denne tråden? https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...049870;start=13 Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 19.Juni.2004 Del på Facebook Svart 19.Juni.2004 Det stemmer. Lyset slokner ved ca. 2000 orpm og max fart er 3000 rpm. Hvor kan jeg får kjøpt større ladelampe?Ta ut den du har, gå på en besnsinstasjon og be om samme type men med større effekt. Dersom dette ikke lar seg gjøre kan du en eller annen plass på ledningen til ladelampen paralellkoble en tilsvarende lampe eller en motstand. Dette vil gi mere strøm til "startingen" av dynamoen. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Martin_ Svart 20.Juni.2004 Del på Facebook Svart 20.Juni.2004 Bruk en lyspære på 5 W, da vil dynamoen starte å lade ved lavt turtall. Det går også å pararellkoble to mindre lyspærer (2 x 2W) hvis man ikke får tak i en kraftigere pære som passer i instrumentpanelet. Man må også tenke på at en kraftigere pære avgir mer varme (pæreholderene på instrumentpanelet tåler ikke så mye varme). Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 22.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2004 Ok… takk for alle tips så langt. Jeg prøver å unngå å bytte dynamoen dersom det ikke er nødvendige, selv om mekanikeren vil absolutt selge meg et nyt ett. Han advarte sterkt imot å sette inn et sterkere laderlampe……. Med han er ikke akkurat inhabil i saken. I dag har jeg koblet fra og pusset alle kontakter på dynamoen og laderlampen. Lyspæren til lampen hadde et tjukt hvit belegg på seg. Etterpå merket jeg at lampen (nesten) slukknett helt ved 1500 omd. Den slukne aldri helt med gløder bitte lite gran uansett motorhastighet. Ved 1500 omd og lavere så lyser lampen i 5 sekunder og slukner i 1 sekund. Om og om igjen. Hva kan det betyr? Også… etter hvert som jeg skru på alt av elektrisk lys, kjøleskap, vindushviske, radio, lyser laderlampen svakere og svakere. Hva kan det betyr? Jeg se på dynamoen at regulatoren er en svart plast boks hold på plass med 4 skuer. Er det noe hensikt å ta den av for å rense/pusse den? Er det bare å sku av eller komme det til å fyke masse deler ut i lufta hvis jeg gjør det. Det som er helt klart er at jeg er ganske uerfaren med dette. PiperBill Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Ingar Svart 22.Juni.2004 Del på Facebook Svart 22.Juni.2004 Den svarte boksen er antagelig regulatoren. Ofte er også børstene integrert i denne. Det kommer ikke noen deler fykende om du demonterer denne.... Da kan du også inspisere børstene. Tviler på at det er ladelampa som er årsaken. Når først ladingen har kommet igang henter regulatoren strøm fra 61/D+ utgangen på regulatoren, via ett ekstra sett med 3 dioder. Vil tippe du enten har brudd i denne diode-brua (f.eks. pga en eller flere defekte dioder) eller så kan børstene også være utslitt. Nesten alle dynamo-problemer skyldes feil i diode-bruene eller defekte børster. Eller som nevnt at reima er slakk. Her er en tegning som viser hva som er involvert i styringen av dynamoen. Regner med at du har en kombinert regulator/børsteholder. Disse er normalt regulert på minus-siden, dvs den ene børsten er tilkoblet +12V (D+) og regulatoren sitter mellom den andre børsten og jord. Så lenge dynamoen lader vil det være 12V på D+, dvs lampa er slukket fordi den har 12V på begge sider. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 26.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2004 You guys have been so helpfull THANKS! One last question.... if I may? Hvordan kontrollere/måle om dynamoen gir ladestrøm til batteriene? Jeg har en sånn multimeter men aner ikke hvordan den brukes til sånt.. Cheers PiperBill Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Ingar Svart 26.Juni.2004 Del på Facebook Svart 26.Juni.2004 Still multimeteret på likespenning (DC) og mål spenningen på batteriet. Har du ikke lading vil den være <12.7V, ligger den høyere lader dynamoen. Når batteriene er full-ladet bør spenningen ligge opp mot 14.4V. Men dette kan ta tid, avhengig av nedtapping av batteriene samt kapasitet på dynamo og laderegulator. Skal du måle strømmen må du montere et ampermeter eller bruke et "clip-on" tang-ampermeter beregnet på likestrøm. Fåes f.eks. på Biltema. Strømmen går mot null når batteriene er full-ladet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Juni.2004 Del på Facebook Svart 27.Juni.2004 Ok… takk for alle tips så langt. Jeg prøver å unngå å bytte dynamoen dersom det ikke er nødvendige, selv om mekanikeren vil absolutt selge meg et nyt ett. Han advarte sterkt imot å sette inn et sterkere laderlampe……. Med han er ikke akkurat inhabil i saken. I dag har jeg koblet fra og pusset alle kontakter på dynamoen og laderlampen. Lyspæren til lampen hadde et tjukt hvit belegg på seg. Etterpå merket jeg at lampen (nesten) slukknett helt ved 1500 omd. Den slukne aldri helt med gløder bitte lite gran uansett motorhastighet. Ved 1500 omd og lavere så lyser lampen i 5 sekunder og slukner i 1 sekund. Om og om igjen. Hva kan det betyr? Også… etter hvert som jeg skru på alt av elektrisk lys, kjøleskap, vindushviske, radio, lyser laderlampen svakere og svakere. Hva kan det betyr? Jeg se på dynamoen at regulatoren er en svart plast boks hold på plass med 4 skuer. Er det noe hensikt å ta den av for å rense/pusse den? Er det bare å sku av eller komme det til å fyke masse deler ut i lufta hvis jeg gjør det. Det som er helt klart er at jeg er ganske uerfaren med dette. PiperBill Jeg vet ikke hvilken dynamo du har. Hulda er spesialist på Delco Remy ettersom jeg har tatt livet av et antall slike. Det du beskriver hefter jeg til defekt diodebro. Hadde de samme symptomene på den ene Jeep'en min. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.