jensemann2 Startet 13.Juli.2009 Del på Facebook Startet 13.Juli.2009 Driver og skal sette sammen et Hurth HBW 35 gear, og sliter litt med å få det sammen. Hvis noen har erfaring med et slikt gear så hadde jeg satt pris på å få et par tips. Jens Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bernt Svart 13.Juli.2009 Del på Facebook Svart 13.Juli.2009 http://www.sandvikbåtklubb.com/ Her er noen bilder fra en jobb jeg gjorde Hva er det du lurer på? Bernt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 13.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2009 se der ja, veldig likt mitt hbw 35 gir. Jo, etter at jeg satte det sammen så satt begge girhjulene helt fast. Har jeg presset for hardt sammen? Trodde man skulle presse det helt sammen? Har en mistanke om at den låseringen (circlip) som sitter rett over det nederste giret ikke kom skikkelig inn i sporet, slik at den ble klemt mellom clutch-skiven og drevet. Var veldig vanskelig å få den så godt sammen at den ikke kom i konflikt med clutch-skiven. KAn det være at den er for vid? Og hvor nøye er det med den "distance A" som man skal måle opp? Har byttet thrusteskive, da jeg klarte å bøye den gamle da jeg skulle trekke av lagrene. Hvor følsomt er dette giret for toleranseverdier? Grunnen til at jeg overhaler gearet er fordi det lakk olje fra simringen på utgangsakselen, så jeg har byttet begge sider. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bernt Svart 13.Juli.2009 Del på Facebook Svart 13.Juli.2009 Disse girene er veldig vare på toleransene på trøsteskivene . vist giret går fortrangt så får du spon som sliter lammeler ,er klaringene for store så vill giret slurre . vist du ikke er sikker på om circlip sitter riktig så ville jeg demontert å sjekket . mål ende slak med micrometer. Lammel pakkene er dyre her i norge, så jeg ville vært helt sikker på at alle klaringer er riktig. og husk ikke for mye olje på disse girene zf Norge sier bedre med akkurat en for mye olje Bernt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 13.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2009 endeslakken, er det det samme som verdi a? Eller er det slakken i enden etter jeg har satt sammen giret? Er det like nøye med disse shimsene under endelokkene?Skal stikke innom en mekaniker i morgen, så får vi se om vi får det til. Jeg ødela noen shims da jeg satte det sammen sist, så har kjøpt nye shims som skal sitte over spaceren/innerlageret. kan vel hende jeg må kjøpe inn flere shims enn de som står i delelisten? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 14.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 har satt det sammen nå, virker ok. Men det ble noen shims til overs. Satte jeg i alle shimsene ble det tungt å dra rundt. Så det er nok bedre med et par shims til overs enn ingen. Giret har ingen slakke sideveis, og en liten slakke i lengderetning, så det er vel som det skal være? Har fylt på olje og skal montere motoren i båten i morgen . Det blir spennende å starte opp igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
4play Svart 16.Juli.2009 Del på Facebook Svart 16.Juli.2009 Her har du komplett rep manual for giret ditt. http://temp.sabb.no/cda/viewfile.aspx?id=93 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.