Jump to content

Er det noen her som har overhalt Hürth HBW gear før? Trenger hjelp


jensemann2

Recommended Posts

se der ja, veldig likt mitt hbw 35 gir. Jo, etter at jeg satte det sammen så satt begge girhjulene helt fast. Har jeg presset for hardt sammen? Trodde man skulle presse det helt sammen? Har en mistanke om at den låseringen (circlip) som sitter rett over det nederste giret ikke kom skikkelig inn i sporet, slik at den ble klemt mellom clutch-skiven og drevet. Var veldig vanskelig å få den så godt sammen at den ikke kom i konflikt med clutch-skiven. KAn det være at den er for vid? Og hvor nøye er det med den "distance A" som man skal måle opp? Har byttet thrusteskive, da jeg klarte å bøye den gamle da jeg skulle trekke av lagrene. Hvor følsomt er dette giret for toleranseverdier? Grunnen til at jeg overhaler gearet er fordi det lakk olje fra simringen på utgangsakselen, så jeg har byttet begge sider.

Link to post
Share on other sites

Disse girene er veldig vare på toleransene på trøsteskivene . vist giret går fortrangt så får du spon som sliter lammeler ,er klaringene for store så vill giret slurre . vist du ikke er sikker på om circlip sitter riktig så ville jeg demontert å sjekket . mål ende slak med micrometer.

 

Lammel pakkene er dyre her i norge, så jeg ville vært helt sikker på at alle klaringer er riktig. og husk ikke for mye olje på disse girene zf Norge sier bedre med akkurat en for mye olje

 

Bernt

Link to post
Share on other sites

endeslakken, er det det samme som verdi a? Eller er det slakken i enden etter jeg har satt sammen giret? Er det like nøye med disse shimsene under endelokkene?Skal stikke innom en mekaniker i morgen, så får vi se om vi får det til. Jeg ødela noen shims da jeg satte det sammen sist, så har kjøpt nye shims som skal sitte over spaceren/innerlageret. kan vel hende jeg må kjøpe inn flere shims enn de som står i delelisten?

Link to post
Share on other sites

har satt det sammen nå, virker ok. Men det ble noen shims til overs. Satte jeg i alle shimsene ble det tungt å dra rundt. Så det er nok bedre med et par shims til overs enn ingen. Giret har ingen slakke sideveis, og en liten slakke i lengderetning, så det er vel som det skal være? Har fylt på olje og skal montere motoren i båten i morgen . Det blir spennende å starte opp igjen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...