Ingar Startet 13.Juli.2009 Del på Facebook Startet 13.Juli.2009 Sjøsatte hyttejolla igår, jeg kjørte den etparhundre meter bort til bøyeplassen. Syntes det var litt unormalt mye oljeringer på vannet, men regnet med at det var etter vinteropplaget. Det var sent på kvelden og det ble ikke noe mer kjøring. I dag skulle en voksen og to barn ut og kjøre tube. Etter en stund kom sønnen min løpende inn på hytta, "pappa, motoren begynte å brenne"... Viste seg at en bensinslangen hadde sprukket der den er festet til filteret og brannen oppstod når de dro i snora for å starte motoren. Hvordan det kunne antenne skjønner jeg ikke, motoren gikk fint igår uten fusking. Iallfall så hadde den vokse føreren fått av motordekselet og brukt dette som bøtte, etter rundt 10 bøtter var brannen slukket. Gutta hoppet på sjøen og svømte iland. Motoren er en 1980 modell Yamaha og slangene originale. Kan faktisk ikke se at noe er skadet, men studerte ikke så nøye. Er den i orden skal selvsagt alt av slanger byttes før den evnt. taes i bruk igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 13.Juli.2009 Del på Facebook Svart 13.Juli.2009 Ja skumle greier det der med brann og bensin. Fikk meg en støkk selv i fjor sommer da jeg begynte å kjenne svilukt under gange med min forrige båt, først trodde jeg det var bålbrenning, men såg ikke røyk, da jeg såg bakover røykte det ut alle krinkelkroker rundt motorrom, sakket av, stoppet motor og slo av hovedbryter for strøm, det gikk kaldt ned over ryggen og ble litt i villrede for hva jeg skulle gjøre, hadde en håndslukker, men turde ikke åpne i frykt for full overtenning eller eksplosjon, ringte først kjerringa, men der fikk jeg bare kjeft , ringte så 110 og fortalte om situasjonen. Dette var i en fjor 200-300 meter fra land, i samme øyeblikk kom en forbipasserende og plukket meg opp og fraktet meg vekk fra båten, røyken avtok der båten låg å drev, og brannvesenet underveis sa da jeg skulle slepe båten til land. De rigget seg til med slanger og kjente etter varme områder, men kjentes normalt ut, de stod klar med slangen idet de åpnet lokket. men der såg alt normalt ut, startet opp og oppdaget lekkasje fra riser og bukkehornet på eksosen, det skulle senere vise seg at manefoil og riser hadde blitt overopphetet trolig grunnet igjentærte kjølekanaler og gummimuffe mellom riser og bukkehorn var delvis smeltet Tøffet hjem den siste milen, kjøpte nye manefoiler og risere, samt gummimuffer. Det ble også montert digitale temperaturfølere på risere med montert display på daschbordet Idag er båten solgt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 13.Juli.2009 Del på Facebook Svart 13.Juli.2009 Kan det være noe overslag i tennpluggkablene? Eneste årsak jeg kan komme på... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 13.Juli.2009 Del på Facebook Svart 13.Juli.2009 Jeg har i lengre tid slitt med min gamle Johnson 9.9 hk, gikk dårlig på tomgang og var tungstartet når den var varm. Fant etterhvert ut at bensinslangen mellom bensinpumpe og forgasser lakk. Skiftet denne og motoren ble som ny. Regner med det var bensinen som lå å gasset under dekselet som ga for fet blanding og dermed dårlig driftssikkerhet. Tok heldigvis ikke fyr men en uheldig gnist der kunne gjort underverker... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 13.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2009 Kan ikke skjønne annet enn at det må komme fra høyspent siden av coilene, men da pleier jo motoren å fuske. Sjekke nærmere i morgen. Fikk nok av båten for i dag. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bernt Svart 13.Juli.2009 Del på Facebook Svart 13.Juli.2009 Bensindamp og stift tenning, er vell ikke en god kombinasjon! Bernt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 13.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2009 ikke stifter på denne var heller ikke damp, da hadde det nok gått adskillig verre Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 13.Juli.2009 Del på Facebook Svart 13.Juli.2009 Det er jo utrolig sjelden å høre om brann i en utenbordsmotor. Trodde nesten ikke det var mulig jeg... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.