agun Startet 14.Januar.2003 Del på Facebook Startet 14.Januar.2003 Driver og skifter ut "alt det elektriske".....i den anledning hadde det vært artig å fått noen innspill i fra andre om hva dere har av elektriske duppetingser ombord. Det er jo noen komponenter som er helt nødvendige, mens mye annet er "kjekt å ha....." Her er min foreløpige liste over mitt anlegg: Legger til at min båt er 27 fot, tett med flybrigde, og skal brukes til kortere ferieturer med familien og ikke minst fiske- og gutteturer... Trimplan Powertrim, drev Lanterner, SB, BB, Rund topp Dekklys under targabøyle Radiostyrt lyskaster Lensepumpe Pantrypumpe 4 x 12 v uttak 3 x 220 v uttak Landstrøm Lader 5A 12 v dynamo 24 v dynamo 24 v starter 8 x halogenlys m/dimmer, cabin Horn Lys, WC Lys, lugar Radio/kassetspiller 4 x høyttalere VHF Ekkolodd m/logg Ekkolodd, Wide 3D Vindusvisker Thermic varmeapparat Kjølevannsvarmeapparat, 24 v Kjøleskap Skal installeres etterhvert: GPS PC DVD-spiller (erstatter radio/kassett) 15” LCD-monitor Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 14.Januar.2003 Del på Facebook Svart 14.Januar.2003 Den så jo rimelig velutstyrt ut, men jeg kan foreslå følgende: Ankerwinch, el toilett, el septikpumpe, nivåmåler på septiktank. Videre kan en Batt-Meter anbefales om du har tenkt å være ute noen dager. Uten at du har skrevet det, antar jeg at du allerede har nivåmåler for ferskvann og drivstoff. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
agun Svart 14.Januar.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2003 I tillegg kommer alt av instrumenter og givere, som Pirus så korrekt påpekte! Sitér dette innlegget Link to post
Frank v. Svart 14.Januar.2003 Del på Facebook Svart 14.Januar.2003 TROR DU HAR DET SOM TRENGS OG LITT TIL.vIL SI DEN ER RIMLIG VELUTSTYRT. Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 14.Januar.2003 Del på Facebook Svart 14.Januar.2003 Bare for å trekke opp litt til. Savner vifte til det lille rummet og et kjøleskap til, minst en anker vinsj. Tuller, men har du lagt ny vannlinje. Det ser ut til å være årlig foreteelse i hjemmehavna når Ståle Krapyl har fått sitt. Viser her til en gammel Øystein Sunde sang. Sitér dette innlegget Link to post
pingpong Svart 15.Januar.2003 Del på Facebook Svart 15.Januar.2003 5A lader, er ikke det noe puslete? Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 15.Januar.2003 Del på Facebook Svart 15.Januar.2003 pingpong: 5A lader, er ikke det noe puslete? :lol: Akkurat det tenkte jeg på også, men jeg ville ikke trekke opp stemningen. :lol: Uttrekksvifte over komfyren er ganske kjekt å ha, i alle fall om den er innendørs. :lol: Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Batdilla Svart 15.Januar.2003 Del på Facebook Svart 15.Januar.2003 Solcellepanel, ventilatorer med innebygget solcelle, 12V bilstøvsuger, mobil belysning for belysning av motor fra ulike kanter når denne krever stell og det er mørkt... Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 15.Januar.2003 Del på Facebook Svart 15.Januar.2003 Batdilla: Solcellepanel, ventilatorer med innebygget solcelle, 12V bilstøvsuger, mobil belysning for belysning av motor fra ulike kanter når denne krever stell og det er mørkt... Batdilla: Hvor mye har du "lagt opp" vannlinjen når din vel-utrustede "Sjømann 22" skal på vannet når isen på Mjøsa er gått en gang i slutten av juni? Mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 15.Januar.2003 Del på Facebook Svart 15.Januar.2003 Må ha lagt opp vannlinja minst en hal meter?? Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 15.Januar.2003 Del på Facebook Svart 15.Januar.2003 :lol: Neida, han skal montere skøyter på skuta og bruke den kun når isen er trygg. Den har blitt så tung etter alle forbedringene at den om den blir sjøsatt blir undervannsbåt. :lol: Nå er det snart vår Batdilla Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Batdilla Svart 15.Januar.2003 Del på Facebook Svart 15.Januar.2003 Åh nei, er nok ganske moderat utrustet Snømannen. Standard Yanmar panel på dashbordet. Ekkolodd. Moderat belysning i cockpit og kabin. Standard belysning utvendig. 5,5" TV fra Clas Ohlson til 299,-. Mobilt lys for bruk ved mekking på motoren. Radio/CD. Eberspächer varmer. Horn - kommer i løpet av våren. El. vinduspussere - kommer i løpet av våren. Dieselmåler - kommer i løpet av våren. 12V bilstøvsuger - ønske fra Batdillerinnen - dvs kommer sikkert i løpet av våren. Pantrypumpe - kommer i løpet av våren når pantry blir satt inn. Noen 12V uttak her og der for støvsuger, lading mobil, o.l. - kommer i løpet av våren. Utvendig lyskaster for manøvrering i mørket - på ønskelista. Forbruksbatteri - på ønskelista. Lensepumpe - på ønskelista. Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 15.Januar.2003 Del på Facebook Svart 15.Januar.2003 Batdilla: Åh nei, er nok ganske moderat utrustet Snømannen........ Horn - kommer i løpet av våren.... Ja, det nærmer seg kanskje tida da elgen feller horna..... ? Mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 15.Januar.2003 Del på Facebook Svart 15.Januar.2003 PanPan: ...Ja, det nærmer seg kanskje tida da elgen feller horna..... ? Mvh Jan Uff, ikke greit å være så misunnelig. Hvis du kontakter meg, kan jeg sette deg opp på ventelisten for en prøvetur med Snømannen. Da ville pipen fått en annen lyd tenker jeg... Eller kanskje en tur i bumpers etter Selco'n på full speed... Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 15.Januar.2003 Del på Facebook Svart 15.Januar.2003 Batdilla: ... Uff, ikke greit å være så misunnelig. Hvis du kontakter meg, kan jeg sette deg opp på ventelisten for en prøvetur med Snømannen. Da ville pipen fått en annen lyd tenker jeg... Det er åpenbart at vi begge tilhører de blyge og beskjedne... JA! Jeg takker for tilbudet om en prøvetur på Mjøsen! Da må vi lage en liten "reportasje" som publiseres i herværende forum! Hvis du garanterer at vi flyter, tar jeg med mitt kamera! Mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 15.Januar.2003 Del på Facebook Svart 15.Januar.2003 PanPan: ...Det er åpenbart at vi begge tilhører de blyge og beskjedne... JA! Jeg takker for tilbudet om en prøvetur på Mjøsen! Da må vi lage en liten "reportasje" som publiseres i herværende forum! Hvis du garanterer at vi flyter, tar jeg med mitt kamera! Mvh Jan Flott. Velkommen skal du være. Jeg kan gi deg et signal når kjølsvinet har Mjøsvann under seg igjen, så kan vi avtale detaljene. Forhåpentligvis blir Selco'n klar også, så kan du selv velge om du vil sitte bedagelig i Snømannen og nyte en ankerdram, eller om du vil henge etter Selco'n i bumpers. Kamera behøver du ikke bekymre deg over. Jeg har videokamera. Foreslår følgende arbeidsfordeling: Jeg kjører, Batdillerinnen filmer, du henger etter i bumpers. Høres ikke det ut som en grei fordeling? Ingar stiller sikkert opp med diskplass så medlemmene i forumet kan få se på filmen etterpå. For sikkerhets skyld kan vi jo lage en poll og la medlemmene bestemme om det greieste er at du sitter i Snømannen og nyter ankerdram, eller om det er bedre at du henger etter Selco'n i bumpers. - Hva sier dere andre? Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 15.Januar.2003 Del på Facebook Svart 15.Januar.2003 For å forsøke å dra diskusjonen litt inn igjen. Har norsk båt, bygd i 2002. Båten ble forøvrig kjøpt med omtrent full "utstyrsliste". Det som manglet var TV med DVD. Det ble anskaffet i løpet av ferien. Problemet var at vi fant bare 220 volts TV, ikke 12 volt. Pytt Pytt mente 19 åringen, de har jo inverter på tilbud hos Sune Krapyl (svensk fetter av Ståle K.). Som sagt så gjort inverter ble innkjøpt (stor nok m.h.t. kapasitet). Sigarett tenneren ble modifisert slik at den passet uttaket som båtbyggern hadde satt inn. f**nskapet fungerte som bare det til barbermaskin o.lign., så koblet vi til TV, da startet det som alle kan kalle morro. Inverteren startet, viften surret og så peip det nesten som en brannvarsler og så døde fa.....skapet. Det var starten på noen turer til Sune, skipperen lettere irritert og hummerød i affæren (forsøk på svensk for butikken) Har du solgt oss no dritt på tilbud? Sune som var norsk rolig sa at inverteren er iorden, men den får ikke nok strøm. Følgende utsagn er nok klassisk: Du har nok for gammel båt, fordi ledningene har for lite tversnitt slik at det er for lite spenning som kommer frem til inverteren. Jeg har da for f..... ikke gammel båt, den er to måneder gammel rett fra verft. Tenkepause fra Sune, da har verftet brukt for små ledninger frem til kontakten, slik at du har for lite strøm tilå drive både inverter og TV. Skipperfar i ilmars tilbake til den nå litt mindre fine båten, river frem multimeteret og begynner å måle. På kontrollpanelet til Wallasvarmeren stod det at vi skulle ha 13,7 volt på batteriene, så målte jeg i kontakten fremme der var det bare 12,2 volt. Altså måtte Sun har rett, det var hvertfall ikke bra (såret stolthet må vite). Tenke pause lang sådan, så målte jeg på baugpropellen, der var det 13,6 volt. Altså ble det plutselig viktig å komme seg tilbake til Sune for ytterligere iinkjøp: Nytt sigarettenneruttak, store kabelsko (2 stk.) sort og rød kabel så grov som mulig. I all anstendighets navn Sune lånte bort batteridrill slik at vi fikk trukket kabler fra baugpropellmotoren og gjennom skapet foran og ut til et nytt uttak. Når vi hadde boret og trukket kabler og lyst "velsignelser" over den ene og den andre, så opprant stunden, tid for ny oppstart av TV og inverter. Se da virket det. Noe av telefonsamtalen til verftet etter at ferien var over den forbigår vi i stillhet, men det viser seg at verftet har brukt 2,5 kabel fra sikringspanelet og frem. Han som har byggeansvaret på gulvet for min båtmodell hadde aldri hørt at dette med spenningsfall var noe problem, men han hadde vel kanskje ikke hørt at taket i produksjonshallen hadde fallt ned heller? Det hører med til historien at jeg enda ikke har brukt TVn, men det er kjekt å ha. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 15.Januar.2003 Del på Facebook Svart 15.Januar.2003 Tverrsnitt er nok ekstra kritisk i båter o.l. på grunn av den i utgangspunktet lave spenningen. Spørs om det var et forsøk på å knipe inn kostnader når de brukte 2,5 kvadrat og aldri hadde hørt at dette med spenningsfall kan være problem. For å unngå at andre på jakt etter TV havner i samme situasjon: Jeg gjorde litt research rundt dette med 12V TV i tråden Hvor få tak i 12V TV? Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 15.Januar.2003 Del på Facebook Svart 15.Januar.2003 Det kan nok være at de forsøker å knipe kostnader, men den er for enkel, sannheten er at de kan nok ikke lese. Dette har flere velkjente båtskribenter snakket og skrevet om i hvertfall 20 år. Her er det nok mer snakk om vi gjør som vi alltid har gjort. Bakgrunnen for påstanden min har jeg fra en med et meget velkjent navn på en båtbladfyk. Forresten Baatdilla, hvor ved Mjøsen holder du til? Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 15.Januar.2003 Del på Facebook Svart 15.Januar.2003 mini: ...Forresten Baatdilla, hvor ved Mjøsen holder du til? Farter rundt i nordenden... Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 15.Januar.2003 Del på Facebook Svart 15.Januar.2003 Jeg undret, fordi jeg har en fin T-shirt fra Kapp båtforening. Det finnes folk i båthavna som irriteres litt når jeg har den på. Jaja noen vet jo ikke bedre stakkars................. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 15.Januar.2003 Del på Facebook Svart 15.Januar.2003 mini: Jeg undret, fordi jeg har en fin T-shirt fra Kapp båtforening. Det finnes folk i båthavna som irriteres litt når jeg har den på. Jaja noen vet jo ikke bedre stakkars................. Irriteres? - Dæ 'ær da fint på Kapp. Dæ syns ihværtfall je'... Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 15.Januar.2003 Del på Facebook Svart 15.Januar.2003 Må jo holde folk litt på tærne og jeg var et par år i kontakt med kar som den gangen bodde på Hamar. Etter vårpussen så kjørte han seilbåten til Oslofjorden og seilte der tiletter ferien, da kom lastebilen også ble båten ferskvannseilt frem til høstopplaget. Det syntes jeg var en kjempe god løsning og det synes jeg fortsatt, mannen hadde jo det beste av to verdener.............. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.