Jump to content

Demontering av varmeveksler på Volvo Penta tmd40a

Stima75

Recommended Posts

Hei,

Prøver og ta ut innmaten i varmeveksler på volvo penta tmd 40a, har prøvd og banke forsiktig på den men den sitter fast!!

Er det noen triks for og få den ut?

Har fått lekkasje på den, tenkte og prøve og lodde den.

Noen som har noe erfaring med dette?

Ja har tittet i den, det sto så kjekt " bare ta den ut" men den sitter fast, å jeg tør ikke ta i mere. Du tror ikke den lar seg reparere.. Hm må finne på noe lurt. ny innmat koser jo "skjorta"

Håper noen har noen gode ideer her.....

du må vel løsne med tapetkniv i ene enden og så presse den ut fra andre enden. klart det kan være vanskelig etter 30 år i saltvann..

Å reparere en så gammel platekjøler tror jeg dessv. er urealistisk, de veggene er syltynne.

Den sitter fast! Jeg banket og hamret så mye at det til slutt dreide seg om at den skulle den ut, uansett. Og det gjorde den, men stussene ble litt inntrykkt inn i veksleren.

Så bare bruk makt, men forsiktig :smiley:

Stussene til innsatsen -- der hvor sjøvann går inn/ut -- sitter i plastforinger som er presset inn i selve huset. Rundt disse er det gjerne lit tæring på aluminiumen i huset. For mye vold anvendt for å få ut innsatsen kan da resultere i skjevheter/sprekker så vær forsiktig. Rørstussene sitter i plastforingene pr. en O-ring utenpå hver stuss, så prøv WD 40 for å løse opp. Hydraulisk presse er eneste metode hvis innsatsen sitter bom fast. Det er mulig å lodde den hvis lekkasjen er på et tilgjengelig sted men det tryggeste er å kjøpe ny. Listeprisen er ca. 13 båtpenger ...

Edited by Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no