Jump to content

Båtmagasinet poitianmelder


bliss X

Recommended Posts

Å levere en politianmeldelse på dette er ikke noe annet enn sløsing med politiets ressurser og skattepenger. Latterlig&patetisk!

 

Man må kunne sette ting litt i forhold til hverandre. Skade - VS - Konsekvenser. Dette krever kanskje en større etterforskning for å få klarhet i,,,, til hvilken nytte?? Så lenge hvem som helst kan registrere seg så vil dette gjenta seg om-og-om-igjen!!

 

Too bad, men å blande inn politiet? Barnslig!!!

Link to post
Share on other sites

Hva er hoax ...  :cryin:

Hoax er vel en slags kjedebrev på e-mail. Gjør ingen skade , men vil at det skal spres mest mulig omkring i verden.  Kan være alt fra virus advarsler, rene kjedebrev med dommedagsinnhold, kjærlighetserklæringer etc.  til liksom viktige tekniske ting. Hele målet er å få spredd budskapet mest mulig.

I forbindelse med båtmagasinets politianmeldelse  trodde jeg det gjaldt innlegg under falskt navn.

Link to post
Share on other sites

Dette er et godt eksempel på forskjellen på dette forumet og på Baatmagasinet sine nettsider. Har sett utrolig mange useriøse svar og annet rølp. Mulig det er færre besøkende her, men godt vi er sparte for tullekoppene (som desverre også finnes blant båtfolket!)

Link to post
Share on other sites

kan noen gi et kort referat på hva personen som utga seg for å være "redaktøren" sa ?

 

Generelt er holdningen at de "forumeiere" som tillater diskusjon uten noen form for registrering ( Havna.com, Båtmagasinet ) er på tynn grunn juridisk når personer utgir seg på denne måten. Å forfalske registreing, som her på forumet er noe helt annet...

 

Suzuki - sitter inne å hater regnvær i ferien sin i dag...

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Suzuki:

 

Her er det som vedklommende hadde lagt inn:

 

Forfatter: Sjefsredaktør Dato: 17.06.2004

Email hans_due@batmagasinet.no

Tittel: Gladmelding til alle båtglade.

 

Her er en gledelig nyhet:

 

Nylig mottok Bakken Motor et parti Johnson 10hk GT, de fikk senere beskjed fra fabrikk at det var fabrikkfeil på to av motorene.

Derfor selger Bakken Motor nå ut motorene til bunnpris (minste lovlige pris i føle Sjøfartsdirektoratet); 500,- pr stk. De har ca. 40 motorer.

 

Dette tilbudet annonseres ikke på internett-sidene deres men bare send en mail og utnytt dette supre tilbudet.

 

Adressen til internettsiden er www.bakken-motor.no

E-mail adresse/bestillingsadresse er terje@bakken-motor.no

 

Vennlig hilsen Hans Due

Sjefsredaktør Båtmagasinet.

 

Jeg oppfattet det som en spøk, noe jeg regner med at de flest andre også gjorde  :smiley: :smiley:

Link to post
Share on other sites

den som politianmelder dette, må være evneveik.. At vår allerede overbelastede ordrensmakt skal belemres med sånt "tull" er meningsløst. Og atpåtil at problemet kunne vært løst før det oppsto ved å kreve pålogging før inlegging av inlegg, sier sitt.

 

Latterlig...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Å kunne poste uten registrering ser ut til å bringe fram de verste sider i folk, jeg skrev dengang dette startet at jeg håpet registrering ville skåne oss for "BM-tilstander"..

Dette ut fra erfaring fra andre forum.

Men at det skulle være så vellykket hadde jeg ikke våget å håpe på.

Vi hadde noen spede forsøk på å lage kvalm i starten, men det ble med det.

 

Paradoksalt egentlig, for man er like anonym her som på BM.

Eller rettere sagt, enda mer anonym.

F.eks. kan man komme i kontakt med andre uten å legge epost adressen sin på nettet.

Man kan også poste annonser uten å røpe direkte hvor varen befinner seg.

Slik jeg har skjønt foregår det endel tyveri-virksomhet ifm at kriminelle finner annonser for et ønsket produkt, finner adressen og henter varen....

 

Dette med anmeldelse på basis av IP logging er et skudd i mørket.

Ingen ISP'er leverer ut slik informasjon til andre en politiet.

Og det skal nok endel til før politiet går til et slikt skritt.

 

De som ønsker å poste uten å avsløre sin IP adresse kan også gjøre dette via en proxy server i utlandet.

Såsant man ikke legger seg ut med Pentagon gir dette full anonymitet.

 

Fordelen vi har med registreringen går heller på det at man ikke kan poste i andres navn, samt at det er relativt enkelt for oss å blokkere de som er ute etter å lage kvalm.

Link to post
Share on other sites

Synes dere virkelig det er greit å utgi seg for å være en annen? Samtidig som hensikten er å skade en 3. part? Det er en grunn til at slikt er ulovlig og straffbart.

 

Hvis jeg hadde satt inn annonse i avisa, annonsert seilbåten til Lasse Sørensen til salgs for en billig penge og bedt avisa sende regningen til Ingar Onsager, hadde mange synes det var morsomt, men det blir ikke mer lovlig av den grunn.

 

Hadde jeg lagt inn et svært useriøst og sjikanerende innlegg av et navngitt firma eller person på Båtmagasinets web og undertegnet med fullt navn fra en av dere, ville det nok blitt huskestue.

 

Hadde jeg sittet i redaktør Due sin stol, hadde jeg anmeldt dette tvert jeg også. Ikke morsomt å få navnet sitt misbrukt, spesielt ikke når det går utover 3. part i tillegg. Og i særdeleshet ikke når det faktisk gjelder ens daglige jobb.

 

Hvor langt skal egentlig strikken strekkes før en anmeldelse ville synes naturlig for de aller fleste?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

For det første Lotus:

Avis og Internett diskusjonsfora er ikke det samme. All info på internett ( spesielt på diskusjonsfora )MÅ tas med det vi kaller en klype salt. Så enkelt er det faktisk.

 

Jeg påpeker for ordens skyld at dette IKKE er en rettferdiggjøring. Men at noe er moralsk forkastelig, er IKKE det samme som at det er strafferetslig mulig å påtale. Ha det i minne før du moraliserer over enkeltes "håpløse" syn på lov og orden..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

I denne strengen leser jeg:

 

Sløsing med ressurser å anmelde...

Latterlig og patetisk å anmelde....

Siden Båtmagasinet ikke registrerer brukere, er de på tynn is når de anmelder...

 

Låser jeg ikke bildøra og får så innbrudd i bilen, er jeg da på tynn is hvis jeg anmelder innbruddet? Hvor tykk er isen for innbruddstyven?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Synes dere virkelig det er greit å utgi seg for å være en annen? Samtidig som hensikten er å skade en 3. part? Det er en grunn til at slikt er ulovlig og straffbart.

 

Hvis jeg hadde satt inn annonse i avisa, annonsert seilbåten til Lasse Sørensen til salgs for en billig penge og bedt avisa sende regningen til Ingar Onsager, hadde mange synes det var morsomt, men det blir ikke mer lovlig av den grunn.

 

Hadde jeg lagt inn et svært useriøst og sjikanerende innlegg av et navngitt firma eller person på Båtmagasinets web og undertegnet med fullt navn fra en av dere, ville det nok blitt huskestue.

 

Hadde jeg sittet i redaktør Due sin stol, hadde jeg anmeldt dette tvert jeg også. Ikke morsomt å få navnet sitt misbrukt, spesielt ikke når det går utover 3. part i tillegg. Og i særdeleshet ikke når det faktisk gjelder ens daglige jobb.

 

Hvor langt skal egentlig strikken strekkes før en anmeldelse ville synes naturlig for de aller fleste?

 

Lotus

Enig Lotus.

Dessuten: Dette bli en slik "se hvor teite de er på andre forumet"-greie. Jeg har så langt syntes at akkurat det å avholde seg fra slike kommentarer har vært en av baatplassen.no's integritet/sterke egenskaper

Link to post
Share on other sites

I denne strengen leser jeg:

 

Sløsing med ressurser å anmelde...

Det går vel mere på det at redaksjonen flere ganger har understreket at det er en bevisst holdning fra deres side å ikke ha registrering.

Da bør lista også legges tilsvarende.

 

Som Suzuki skrev, dette er Internett. På godt og vondt....

Link to post
Share on other sites

Låser jeg ikke bildøra og får så innbrudd i bilen, er jeg da på tynn is hvis jeg anmelder innbruddet? Lotus

Jeg får håpe ( for samfunnets del ) at politiet ikke bruker mye ressurser på å etterforske et bilinbrudd i en bil som ikke er låst.  ( jeg VET av erfaring at de anbefaler deg å IKKE anmelde dette, i gitte situasjoner.. )

Ringer du til forsikringsselskapet ditt, forteller de at din forsikring desverre ikke er gyldig, ettersom bilen ikke var låst.

 

Resterende påstander er jeg ikke tjent med å kommentere...

 

Suzuki - lovlydig så det holder

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

I

Låser jeg ikke bildøra og får så innbrudd i bilen, er jeg da på tynn is hvis jeg anmelder innbruddet? Hvor tykk er isen for innbruddstyven?

 

Lotus

Låser du ikke bildøra får du heller ikke innbrudd, da tyven ikke trenger bryte seg inn :crazy:. Det blir da å regne som et tyveri, og du vil sannsynligvis bli ansett å ha opptrått skjødesløst ved ikke å låse.  :wink:

Men tilbakje til BM, er enig med deg at å opptre i annen manns navn ikke er bra og sikkert ikke lovlig. Dessverre er det slik idag at politiet har alt for små ressurser og alt for mye å gjøre sånn at man kan nesten daglig leser i avisene at politiet ikke har tid til å mottatt anmeldelser og saker henlegges over en lav sko. Tror nok dessverre at denne saken er av en slik art at den vil bli henlagt ganske snart, uten særlig mye etterforskning, dessverre. Ikke sagt at man derfor skal la være å anmelde, alle lovbrudd bør vel anmeldes. Men idag er det jo blitt slik at lovbrudd ikke anmeldes fordi den forulempede vet at saken blir henlagt nesten umiddelbart allikevel.  

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Nå er det sånn blitt i kongeriket at synderen har bedre rettssikkerhet enn offeret. Det er nesten så en kan få lyst til å ta loven i egne hender når en er oppe i noe sånt . Vi har selv

erfart det og har spist flere kilo gråstein i olmt raseri. Men loven er loven,og rettspraksis

gjør at straffeutmåling tar lang lang tid å snu.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...