Jump to content

Oslo-Smøgen med Nidelv 24, tips til reisen


Jazzmatazz

Recommended Posts

Hei!

 

Skal om to uker gå nedover kysten. Har kun søndag-fredag til rådighet,- er det overdådig å regne med å komme helt ned til smøgen med en snekke som kun koser seg i 6-7 knops fart? Skulle selvfølgelig ønske å bruke 2-3 uker på turen, men må få lurt koneriet inn i sjølivet. :cheers:

 

Ønsker også tips til hvor deg kan være lurt å stoppe både etappemessig, ønsker å prøve mest mulig uthavner, men kan selvfølgelig også ligge i havner. Finnes det noen god side hvor man kan planlegge ruten på på internett, plotteren står i båten samt går på 12v så får ikke brukt den hjemme!?

 

Ønsker ellers alle en god sommer!

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Hei jazz... spørs om det er lurt å legge ut på maratontur når koneriet skal frelses...? Er det ikke bedre med litt ro og kos, og kortere etapper? Evt kjøre båten det laaange stykket fra Oslo til f eks Fredrikstad alene, og så få madammen med derfra?

Forøvrig er det masse fine steder i Hvalerområdet på vei sørover. F eks Missingene, Fredagshølet, Tordenskjoldbukta... lykke til!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke det er lurt :smiley: (Egenerfaring)

 

Kosetur til Hvaler/Koster max, og du får mye mer ut av koneriet. Garantert :smiley::cheers:

Ideen med å ta snekka alene til Fredrikstad er ganske smart, bifalles.

 

Gjerne hjemtur også.

 

Kjører du snekka tidligtidlig (nesten nattetid søndag) så er du f.eks. på Lervik i rimelig formiddagstid. Der er det mulig for henne å evt. parkere for noen dager. Da er utgangspunktet perfekt for en kosetur gjennom Hankøsundet og sydover.

 

Innaskjærs Strømtangen, Puttesund, Skjelsbosund Akerøya, Skjærhalden, Strømstad, Koster.... Fin rundtur med innlagte shoppingmuligheter. Rene smøringa for koneriet.

 

Bare en idé :flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg dro med "koneriet" på en hastetur til Smögen i fjor.. Ignorerte alt som het vær og vind og dro i lag med flere andre som har mye større båter enn meg..

Vi kom opp i masse vind og ubehagligheter - absolutt ikke å anbefale som en "jomfrutur"! Skal du nedover der bør du ha god tid og ikke være avgengig av å være tilbake til ett gitt tidspunkt.

 

Lytt til rådene tidligere i tråden og ta færre og kortere etapper..

 

God tur!

Link to post
Share on other sites

Jeg dro med "koneriet" på en hastetur til Smögen i fjor.. Ignorerte alt som het vær og vind og dro i lag med flere andre som har mye større båter enn meg..

:lol::lol: Ha ha ha, du er ikke alene om den opplevelsen. Jeg har fortalt tidligere om vår bryllupsreise og påfølgende dansketur som ikke var særlig vellykket, og som nesten knekket alt som het båtliv.

 

Kanskje fler som kan fortelle hvordan det IKKE skal gjøres enn deg og meg :lol::flag:

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg støtter de rådene du har fått her!

 

Nå vet ikke jeg hvor tøff "koneriet" er :smiley:

- men med de ustabile værforholdene som er om dagen, tror jeg at jeg ville debutert med en kortere tur. Det er lurt å ha muligheter for å stikke dere bort litt i le og "ligge han a'" et par dager hvis været eller andre ting skulle tilsi det. Det er mange flotte idyller i både Hvaler- og Tjøme-skjærgården...

 

Husk at gryende båtglede er noe som det er fort gjort å ødelegge hvis utfordringene blir for store. :wink:

 

Uansett - ha en fin tur!

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Vel, koneriet er vel egentlig lurt inn og hun er ikke redd med det første, men er første "lengre" reise med hun.. Ideelt sett skulle jeg gjerne ha hatt lengre tid, men det ble ikke slik i år.

En kamerat har hytte i Smøgen slik at det er vel egentlig målet. Ellers, kunne vi holdt oss til hvaler-koster området, eller kjørt vestfoldskysten.

 

Spørsmålet er til passende stoppesteder på fine dagsetapper hvis man bruker to overnattinger ned, en dag i smøgen og to overnattinger hjem, det innbyr jo til 6-8 timers kjøring hver dag. :crazy:

Skulle gjerne hatt noen knop til... hehe.

 

Er ikke så dumt det der med å kjøre til fredrikstad alene, skal ha den i bakhodet.

 

Takker ellers alle tips i denne tråden. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...