moe Startet 13.Juli.2009 Del på Facebook Startet 13.Juli.2009 Hei, Jeg har en godt brukt mb10a i en tresnekke fra '58 sammen med to gode kompiser. Motoren har ikke vært ship shape siden vi overtok båten i '07 men har fungert OK til i år. Sliter pr. idag med at den går litt for høyt og ugjevnt på tomgang. Hvis jeg gir LITT gass øker rpm. til max og går ikke ned igjen, så jeg må kutte tenningen. Har i år skiftet hele tenningssystemet; coil, kondensator, stiftsett, rotor, fordelerlokk, batteri, startrele og laderele, og pluggene var nye med kabler og hetter i fjor. Tomgangsskrue og luftblandingsskrue er stilt så godt som det idag lar seg gjøre, men har foreløpig ikke justert tenningen. Har slitt noe med å få fordeleren 100% tett. Mener jeg sitter igjen med disse alternativene; - Fordeleren er ikke tett nok. - Vektene i fordeleren har kilt seg. - Tenningen er ikke presis nok. - Forgasseren er utslitt. Er det noen som komme med fler, evt. sile noen ut, eller helst komme med en fornuftig forklaring? Mvh, moe Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
færd Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Det er et velkjent fenomen med dårlig forgasser på disse motorene, Marna selger nye forgassere av merket Dellorto som er mye bedre nn de gamle Solex. Ta en telefon til Marna og hør med de, de kan helt sikkert hjelpe deg. www.marna.no Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
moe Svart 14.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 takk for kjapt svar! Har trålet marna.no for informasjon. Men de tar ågerpris for produktene sine! Fikk de tidligere nevnte komponentene til 40- 50 % ved å hanlde andre steder (og ja, det er fortsatt orginaldeler). Men hvis noen vet nøyaktig hvilken dellorto forgasser det er snakk om, slik at jeg kan bestille den direkte fra dellorto, hadde jeg hoppet i taket! Må jo også nevne at tenningen må være litt ute og kjøre... Hadde båten på en times tur med pluggene koble omvendt! Skal jo ikke være mulig å kjøre når de tenner på bunn! Eller? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kintii Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 takk for kjapt svar! Har trålet marna.no for informasjon. Men de tar ågerpris for produktene sine! Fikk de tidligere nevnte komponentene til 40- 50 % ved å hanlde andre steder (og ja, det er fortsatt orginaldeler). Men hvis noen vet nøyaktig hvilken dellorto forgasser det er snakk om, slik at jeg kan bestille den direkte fra dellorto, hadde jeg hoppet i taket! Må jo også nevne at tenningen må være litt ute og kjøre... Hadde båten på en times tur med pluggene koble omvendt! Skal jo ikke være mulig å kjøre når de tenner på bunn! Eller? det er ingenting som slår gamle gode motorer. Sviver motoren like fint selv om du bytter pluggkablene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
moe Svart 14.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Ja, men det kommer litt ann på dagshumøret hvilen vei den vil ha pluggene! I går fikk jeg ikke start med de montert "feil" vei! Det var da jeg sjekket hvor stempelet var i forhold til tenningstidspkt. Så byttet jeg om, og den startet på første omdreining... Ja det er mye nostalgi rundt disse gamle sliterne! Men jeg tror de fleste glemmer hvor mye jobb det er å holde de igang! Det aller største problemet er jo at de blir brukt for lite! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
moe Svart 14.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Er det mulig å kun bytte ventilene og skruene i forgasseren for å få den til å virke bedre? Eller er dette waste of money? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
moe Svart 15.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 Er det noen gang blitt levert noen standard pakningssett til fordeleren på mb10a? Sliter med å få den helt tett, selv med orginalt lokk og kondensator! Særlig rundt kondensatoren ser det ut som om det mangler en pakning!!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kintii Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 Er det mulig å kun bytte ventilene og skruene i forgasseren for å få den til å virke bedre? Eller er dette waste of money? har du prøvd å rense først? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
moe Svart 15.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 (redigert) jepp! Steril som en kirurgisk skalpell Redigert 15.Juli.2009 av moe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kintii Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 har du solex forgasser på denne? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FM 8-12 Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 Kjøp FM og løs problemet ditt for godt og da slipper du og slite for og holde den i livet også Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
moe Svart 15.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 Det må jeg innrømme at jeg er litt usikker på... men forgasseren er gammel, muligens orginal, så ja, tipper det er en solex. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.