Jump to content

marna vp mb10a øker turtall på tomgang og vil ikke ned igjen


moe

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har en godt brukt mb10a i en tresnekke fra '58 sammen med to gode kompiser. Motoren har ikke vært ship shape siden vi overtok båten i '07 men har fungert OK til i år.

 

Sliter pr. idag med at den går litt for høyt og ugjevnt på tomgang. Hvis jeg gir LITT gass øker rpm. til max og går ikke ned igjen, så jeg må kutte tenningen.

 

Har i år skiftet hele tenningssystemet; coil, kondensator, stiftsett, rotor, fordelerlokk, batteri, startrele og laderele, og pluggene var nye med kabler og hetter i fjor. Tomgangsskrue og luftblandingsskrue er stilt så godt som det idag lar seg gjøre, men har foreløpig ikke justert tenningen. Har slitt noe med å få fordeleren 100% tett.

 

Mener jeg sitter igjen med disse alternativene;

- Fordeleren er ikke tett nok.

- Vektene i fordeleren har kilt seg.

- Tenningen er ikke presis nok.

- Forgasseren er utslitt.

 

Er det noen som komme med fler, evt. sile noen ut, eller helst komme med en fornuftig forklaring?

 

Mvh, moe

Link to post
Share on other sites

takk for kjapt svar!

 

Har trålet marna.no for informasjon. Men de tar ågerpris for produktene sine! Fikk de tidligere nevnte komponentene til 40- 50 % ved å hanlde andre steder (og ja, det er fortsatt orginaldeler). Men hvis noen vet nøyaktig hvilken dellorto forgasser det er snakk om, slik at jeg kan bestille den direkte fra dellorto, hadde jeg hoppet i taket!

 

Må jo også nevne at tenningen må være litt ute og kjøre... Hadde båten på en times tur med pluggene koble omvendt! Skal jo ikke være mulig å kjøre når de tenner på bunn! Eller?

Link to post
Share on other sites

takk for kjapt svar!

 

Har trålet marna.no for informasjon. Men de tar ågerpris for produktene sine! Fikk de tidligere nevnte komponentene til 40- 50 % ved å hanlde andre steder (og ja, det er fortsatt orginaldeler). Men hvis noen vet nøyaktig hvilken dellorto forgasser det er snakk om, slik at jeg kan bestille den direkte fra dellorto, hadde jeg hoppet i taket!

 

Må jo også nevne at tenningen må være litt ute og kjøre... Hadde båten på en times tur med pluggene koble omvendt! Skal jo ikke være mulig å kjøre når de tenner på bunn! Eller?

 

:lol:

 

det er ingenting som slår gamle gode motorer.

Sviver motoren like fint selv om du bytter pluggkablene?

Link to post
Share on other sites

Ja, men det kommer litt ann på dagshumøret hvilen vei den vil ha pluggene! I går fikk jeg ikke start med de montert "feil" vei! Det var da jeg sjekket hvor stempelet var i forhold til tenningstidspkt. Så byttet jeg om, og den startet på første omdreining...

 

Ja det er mye nostalgi rundt disse gamle sliterne! Men jeg tror de fleste glemmer hvor mye jobb det er å holde de igang! Det aller største problemet er jo at de blir brukt for lite! :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...