Jump to content

Er motoren min varm? Må noe gjøres og evt hva?


zooper

Recommended Posts

Hei,

 

jeg lurer på hvor varm jeg kan kjøre motoren min uten å frykte så veldig mye. Rundt en drøye 2000 omdreininger holder den drøye 80 C. Presser jeg den over 2500 stiger temperaturmåleren fort over 85C og kryper. Motoren er en Yanmar 4jm-te med ferskvannskjøling og sitter i en Nidelv 24 79 modell.

 

Jeg har følgende spørsmål:

  • Er gamle instrumenter for temperaturmåling særlig pålitelige, eller er det sannsynlig at den kan vise for mye?
  • Jeg tror at anbefalt driftstemp er angitt til 80 C i håndboka (ikke halt sikker - skal sjekke senere om det var anbefalt driftstemp eller anbefalt makstemp). Hvor varmt kan jeg trygt kjøre motoren - 2000 omdreininger gir ikke så mye fart (6 knop)
  • Kan det tyde på at jeg har problemer ett eller annet sted - forslag?
  • Jeg har ikke skiftet eller renset luftfilteret på Turboen - om dere mener motoren min går for varm, kan dette være en sannsynlig årsak?
  • Jeg vet ikke hvilket blandingsforhold jeg har på kjølevesken eller hva den burde være, ei heller hvordan jeg skifter ut den gamle - innspill?
  • Hvor mye veske skal jeg fylle på i "radiatorlokket" - til den er full?
  • Kan og bør ferskvanssystemet renses - og hvordan gjør man dette?
  • Jeg har ikke renset saltvannskjølingen (varmeveksleren?) - er dette noe som jeg bør gjøre?
  • Jeg har skiftet oljefilter men ikke drivstofffilteret nær motoren - om dere mener motoren min går farlig varm, er dette en sannsynlig forklaring?

 

Fint om dere kan dele deres tanker rundt hvorvidt motoren min går varm, og i så fall om den går farlig varm, samt hva sannsynlige og mindre sannsynlige forklaringer kan være og hvilken rekkefølge jeg bør sjekke ting.

 

Hvor høy temperatur er akutt?

Link to post
Share on other sites

Motoren din går normalt varm fordi den får for dårlig kjøling. En selvfølgelighet kanskje, men det betyr at man kan konsentrere feilsøking til å gjelde det som er med og kjøler.

Instrumentene viser neppe noe mer feil når de har blitt gamle, så det måleren viser bør du anta at er korrekt.

 

Det mest fornuftige å gjøre er vel å rense ferskvannssystemet og varmeveksleren. Ferskvannssystemet renser du ved å tappe ut all kjølevæsken og erstatte den med rensemiddel+vann og la blandingen sirkulere. Varmeveksleren renser du ved å skru den ut og legge den i et bad med rensevæske.

 

Det kan ha blitt store mengder avleiringer og rust etter 40 års bruk.

Link to post
Share on other sites

Det mest fornuftige å gjøre er vel å rense ferskvannssystemet og varmeveksleren. Ferskvannssystemet renser du ved å tappe ut all kjølevæsken og erstatte den med rensemiddel+vann og la blandingen sirkulere. Varmeveksleren renser du ved å skru den ut og legge den i et bad med rensevæske.

 

Det var det jeg fryktet - fryktet fordi dette virker komplisert for en som meg. Hvordan tapper jeg og sirkulerer jeg ferskvannsystemet?

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket denne lille kjekke saken? det er denne som sørger for att du får sirkulasjon på saltvannsdelen,den drar/pumper sjøvann fra impellerhuset ,sjøvann som igjen kjøler ferskvannet ditt.Dette i tillegg til å sjekke/rengjøre varmeveksleren for gammel dritt løser forhåpentligvis problemet ditt.

 

http://www.seasea.no/Article.aspx?ArticleNo=7177

Redigert av kjellsea (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

 

Jeg har følgende spørsmål:

 
Hei :smiley:
Synes spørsmålene er helt legitime dersom du er uvant med båt, og skal svare etter de erfaringer jeg har med flere motorer. Men, det behøver ikke være det eneste rette :smiley:
 
Er gamle instrumenter for temperaturmåling særlig pålitelige, eller er det sannsynlig at den kan vise for mye?
Stort sett har de jeg kjenner funket selv om de var gamle.
 
Jeg tror at anbefalt driftstemp er angitt til 80 C i håndboka (ikke halt sikker - skal sjekke senere om det var anbefalt driftstemp eller anbefalt makstemp). Hvor varmt kan jeg trygt kjøre motoren - 2000 omdreininger gir ikke så mye fart (6 knop)
Marsjfart er gjerne oppgitt til ca. 10 - 15% under maxturtall. Men det er gjerne det du selv er komfortabel med som er riktig. Selv kjører jeg gjerne med ca. 80% turtall.
Hvis den da holder seg på 85 - 90 grader eller under, er ikke det noe problem.
 
Kan det tyde på at jeg har problemer ett eller annet sted - forslag?
Synes ikke 80 - 85 grader tyder på problem dersom ikke den temperaturen kommer ved tomgang eller veldig liten belastning. Eller veldig raskt.
 
Jeg har ikke skiftet eller renset luftfilteret på Turboen - om dere mener motoren min går for varm, kan dette være en sannsynlig årsak?
Filteret påvirker innsugsluft-mengde og forbrenning, ikke varmen i særlig grad.
 
Jeg vet ikke hvilket blandingsforhold jeg har på kjølevesken eller hva den burde være, ei heller hvordan jeg skifter ut den gamle - innspill?
Det står som regel på den vesken du velger. 50/50 er som regel ok.
 
 
Hvor mye veske skal jeg fylle på i "radiatorlokket" - til den er full?
Fyller du full, så kaster den ut overskuddet selv som regel. Fyll nesten til topp.
 
Kan og bør ferskvanssystemet renses - og hvordan gjør man dette?
Ikke galt å rense, det finnes mange midler å kjøre igjennom. Se instruksjoner på flasken.
 
 
Jeg har ikke renset saltvannskjølingen (varmeveksleren?) - er dette noe som jeg bør gjøre?
Kan med fordel gjøres dersom du merker at mengde kjølevann i eksos er veldig lite eller minkende.
 
Jeg har skiftet oljefilter men ikke drivstofffilteret nær motoren - om dere mener motoren min går farlig varm, er dette en sannsynlig forklaring?
Varmen har ikke noe med filteret å gjøre. Likevel er det lurt å skifte fordi du kan få stans i motoren hvos det tetter seg helt. Bedre føre var... :smiley:

 

Hvor høy temperatur er akutt?

 

Alt over 100 grader, da koker motoren og bør stoppes. Årsaken til koking avgjør om du skal la motoren kjøle seg på tomgang. Hvis det er køleveske i saltvannskretsen og eksosen, ville jeg latt motoren gå uten belastning på tomgang. Det kjøler den bedre ned, og man unngår at motoren får oppheting.

Er det ikke kjøleveske må den stoppes.

 

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Hei :smiley:

Synes spørsmålene er helt legitime dersom du er uvant med båt, og skal svare etter de erfaringer jeg har med flere motorer. Men, det behøver ikke være det eneste rette :smiley:

 

 

Lykke til

 

 

Her ga du mye bra svar, og jeg vil nå kose meg på ferie og holde 85C når jeg marsjer ut fjorden.

 

Tusen takk for svar!

Link to post
Share on other sites

Selv om temperaturen din ligger rett i underkant av hva som ikke kan aksepteres, er det uansett en god ide å rense kjølesløyfer og varmeveksler.

 

I servicemanualen for de fleste Yanmarmotorer skal rensing av ferskvannsdel, varmeveksler og oljekjøler gjøres hver gang motoren har gått 2000 timer.

 

Nå er 2000 timer veldig lenge. For noen er det 20 års bruk, men hvis din motor har de samme 40 årene på nakken som din båt, er det kanskje uansett lurt å forberede seg på en rens. Etter opptak til høsten f.eks? Eller neste vår? For hvert år vil motortemperaturen øke litt og plutselig en dag løsner det noe drit som tetter noe annet som gjør at temperaturen slett ikke lenger er akseptabel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...