zooper Startet 14.Juli.2009 Del på Facebook Startet 14.Juli.2009 Hei, jeg har lenge hatt problemer med å starte båten - starteren slår ikke inn før n'te forsøk, og gjerne ikke uten at alle batterier er koblet til. Jeg tenkte kanskje det var batteriene som var daue og kjøpte nye og ladet disse helt opp før jeg satte dem i båten. Dette hjalp, men ikke helt. Men jeg vet ikke hvordan dette vil være når batteriene har tappet seg ned noe. Når starteren kobler til er den treg i begynnelsen - og lyder nesten som om man forsøker å starte en motor med nesten flatt batteri. Men så etter hvert snurrer den som bare det. Voltmeteret viser forøvrig snaue 14 V når jeg marsjer avgårde (nå som batteriene er fulladet) - se egen tråd. Hva er mest sannsynlig - irring i kabler og kontaktpunkter eller defekt starter? Takker for alle innspill Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Hvis du først måler spenningen direkte på startmotoren mens denne går, (få en til å hjelpe deg til å vri om tenningsnøkkelen) så vil du få lest av drift spenningen. Er da driftspenningen høy, det vil si over 10,5-11,5 volt så overbelaster i alle fall ikke startmotoren batteriene og ledningsnettet i båten. (Da har du i første omgang fått konstatert at du ikke utelukkende har et batteri eller kontaktproblem). Er spenningen lavere så er det en fordel å måle strømmen i startkretsen samtidig, og dette gjøres med et tangamperemeter. På startmotoren din står det en oppgitt effekt på mellom 1,5 Kw til kanskje 2,1 Kw. Hvis du regner på dette grovt, så skal da startmotoren din trekke ca 150 ampere med den spenningen som er normalt 10,5-12 volt avhengig av batteri, kontaktene i ledningsnettet og hovedstrømsbryter etc. Når strøm og spenning er innenfor de normale verdier, så stemmer også effekten i startmotoren, OG DA SKAL OGSÅ STARTMOTOREN VIRKE. Alle feil du kan få i et slikt system, kan feilsøkes og lokaliseres ved å måle strøm og spenning. Spørsmålet er: 1. Er spenningen innenfor normalverdiene? 2. Er strømmen innenfor normalverdiene. 3. Er summen av strøm og spenninge (Volt x ampere) i samsvar med startmotorens oppgitte effekt? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Jeg hadde et lignende problem for en måned siden. Trodde batteriene mine var dårlige, så kjøpte et splitter nytt 830 A startbatteri. Like slapt resultat. Det viste seg at starteren var ødelagt. Du kan jo prøve å koble et startbatteri direkte i starteren med startkabler. Da får du i alle fall svar på om det er batteriet/ledningsnettet eller selve starteren som sliter. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
zooper Svart 16.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2009 Beklager doobeltposting - men to av mine tråder har gått litt i hverandre - poster derfor konklusjonen i både denne tråden og tråden "Snaue 14V på instrumentet for lite?" Det kan jo hende at leserne av begge tråder er interessert i utfallet. Hei, da har dette løst seg, det viste seg å være smuss og irr som var skylden. I båten har jeg en hovedstrømbryter under dørken for å kutte strøm i tilfelle brann, en sånn liten en med en rød plastnøkkel (ikke batterivelgeren 1, 1+2, 2). Jeg koblet fra ledningene og kuttet dem et par centimeter og fjernet en drøy centi med isolasjon slik at jeg fikk nye friske ledere, deretter filte jeg igjennom smuss og irr på de sinkbelagte kabelskoene og messingmutterne, dursjet bryteren i alle hulrom og vred om nøkkelen sikkert 50 ganger. Deretter renset jeg alle delen med fiberklut og spray, skridde det hele sammen igjen, og voila - jeg sparte tusenvis av kroner i ny starter. Takkk for alle innspill Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.