Jump to content

Hva lanterner trenger jeg egentlig på 17 fots båt?


John-Ove

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har som sagt nettopp kjøpt meg en 17 fots båt og på den var det montert en 360gr. hvit lanterne.

Denne har jeg nå koplet til, men jeg leser i reglene at hvis båten er mindre enn 12m og går fortere enn 7 knop så skal min båt ha hekklanterne, topp lanterne og sidelanterner?

 

Jeg lurer egentlig på om det er tillatt med den 360gr. lanternen og sidenlanterner?

 

John-Ove

Link to post
Share on other sites

Hei alle,

Takker for svar.

 

Såvidt jeg har forstått nå så er det jeg trenger extra er rød/grønn lanterne på henholdvis babord/styrbord side. OK flott.

Må den 360gr. lanternen stå en spesiell plass? Jeg har den bakerst til styrbord side. Det er enten der eller på babord side som var naturlig å plassere den.

 

 

Se bilde av lokasjon av lanternen. Den ligger nedslått på bildet. Vet ikke om den egentlig blir høy nok.

21_86844004.jpg

Link to post
Share on other sites

Alternativt kan det brukes en kombinert sidelanterne, som du f.eks monterer midt på vindskjerm eller i baugen, Den rundt lysende bør ideellt sett være montert midtskips, men tror ikke du får noe påpakk av å ha det slik, mange båter som leveres slik iallefall, topplanternen (i dette tilfellet den rundtlysende) skal alltid være bak sidelanternene og høyere.

Link to post
Share on other sites

....., topplanternen (i dette tilfellet den rundtlysende) skal alltid være bak sidelanternene og høyere.

 

Ja, høyere enn sidelanternen skal den stå, men ikke nødvendigvis aktenom.

Det med høydeforskjellen er forresten ett av de områdene hvor norske særregler er lempeligere enn de internasjonale reglene - og hvor norske båter kan få problemer f.eks med det tyske "Wasserpolizei". Men du skal vel neppe i utenriksfart :wink:

 

Lykke til med lanternene; dette er et område som alt for mange tar alt for lett på . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer litt på tanken om å plassere en topp lanterne på vindskjermen, akkurat der hvor knekken er....

 

Det var også min første tanke da jeg så bildet av båten din. Knekken midt forut på vindskjermen skulle være et ideelt sted for å montere en liten lanternemast; helst minst en halvmeter høy. Men du bør sørge for at det kommer et flatt brett like under lanternen slik at minst mulig av lyset kastes nedover og lager refleks i den hvite plasten. Disse refleksene vil nemlig ødelegge nattsynet ditt.

 

Den lanternen vi snakker om er selvfølgelig 360 graders og dermed blir den en kombinert "topp-" og "akterlanterne". Du har anledning til å bruke denne kombinasjonen når båten er mindre enn 12 meter lang.

 

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...