Jump to content

hva anbefaler dere som max vind fra tønsberg til skien i en 24 f


kællen

Recommended Posts

hva anbefaler dere som max vind fra tønsberg til skien i en 24 fot snekke.

Er ikke redd for litt bølger, men er litt nygegynner i langturer.

har tenk meg fra engelsviken til skien og videre opp telemarkskanalen. lurte på og gå til tønsberg og på innsiden av nøtterøy og tjøme nedover, men må jo til slutt ut i litt åpen sjø.

Hva sier lokalekspertisen.

Link to post
Share on other sites

Båten tåler det meste. Det hander mer om hva du og familien synes er ok, og hva som er "for tøft".

 

Vind pleier ikke å være problemet, det er viktigere med bølgehøyde, bølgeretning og om det er rolig sjø eller krappe bølger.

 

Jeg gikk fra Fredrikstad til Arendal med 24 fots Nidelv i frisk bris/ liten kuling med mye gammel rotesjø. Ble overrasket da jeg kom hjem og hørte det hadde vært 5,5 meter bølger ved Færder. Jeg opplevde det ikke slik.

 

Så: Det handler om din og din families følelse. Båten tåler som sagt det meste... :-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Og om du også vil føle det tilstrekkelig komfortabelt om motor skulle stoppe under slike forhold er også noe å ta høyde for, noe av det kjipeste (nest etter å kjøre tom for drivstoff) er vel om redningsskøyta må tilkalles ut en plass du i utgangspunktet ikke burde vært, men det er nå min tanke da :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Et tips før sommerens tur: Sjekk om tanken er rem . Dieseltanken altså.

 

Jeg hadde et ufrivillig stopp for 2 år siden (ny båt for meg), da jeg stolte på at alt var i orden da båten ble klargjort av en marina. Men dieseltanken var ikke sjekket.

 

Resultatet var at når det begynte å skvalpe litt utpå så stoppet motoren. Dvs mistet turtall og kraft, men svev.

 

Etter filterbytte og lufting ble det ikke bra. Grunnen var at dieseldyr (svart guffe) hadde tettet utgangen på dieseltanken. Så sjekk om det er noe svart "avleiring" i vannutskilleren (sitter et sted før dieselfilteret), og evt se oppi tanken om du kommer til...

 

God tur!

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...