Jump to content

Hvordan "dreper" man dieseldyr?


Wasco

Recommended Posts

Dessuten skal alle som har tanker i karbonstål, inkludert Hulda, passe på at det ikke er vann på tanken. Det fører til MIC-angrep i fasen vann/diesel. Alstså lokal- og hissig korrosjon for den uinvidde. De som har tanker i rustfritt stål bør også passe seg. MIC betyr Microbiolical Induced Corrosion, Statoil har funnet et par hundre forskjellige typer av disse småtassene. Noen trives i osygenrike blandinger. Andre dør av oksygen, men trives helt utmerket i oksygenfrie omgivelser. Så det beste er altså å få vekk vannet, som er fellesnevneren for trivsel. En av Norges offshoreinstallasjoner ble slått ut en måndes tid i våres på grunn av slike korrosjonsangrep. Etter årevis i produksjon slo disse små terroristene til. Det kan virke som at de blir pumpet ned i injeksjonsbrønnene. Overlever trykk og temperatur der nede. Kommer friske og uthvilte opp med oljestrømmen og slår til. Derfor tar Hulda en dieselprøve (utfellingsprøve) år om annet for å forsikre at det ikke finnes rust i bunnen av tanken, ikke vann, ikke dyr. Så langt har det gått meget bra.

Link to post
Share on other sites

Diseldyrene de kom først etter at de sluttet med, å lage tanker med drenering.

 

Så det er ikke tvil om at vannet er en viktig faktor for at de skal trives.

 

Er det da ikke på tide å innføre drenering igjen.

Det er nå min teori.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Diseldyrene de kom først etter at de sluttet med, å lage tanker med drenering.

 

Så det er ikke tvil om at vannet er en viktig faktor for at de skal trives.

 

Er det da ikke på tide å innføre drenering igjen.

Det er nå min teori.

 

Helt enig, vann er greia. Og så inviterer jeg deg til å designe drenering på alle dem som

a) ikke har tilgang til tanken

b) tanken ligger under dørken

c) tanken er integrert del av bunn/kjølkonstruksjonen

 

Det underlige er at så mange lystbåter har problemer med vann i dieselen. Offhsore, på de installasjonene jeg har jobbet med, har man stort sett ikke slike problemer. Man må foreta en tanksjau en i blant. Men det kan gå år mellom hver gang.

Link to post
Share on other sites

Rutine, rutine, rutine, .... Godt nytt år, Hasla!

Noen har altså forstått det.... Godt nytt år til Medusa også!

Hammerdowns grense for å emulgere vann inn i dieseloljen er langt over forholdet 30 deler vann/100 deler dieselolje. Den satt vel i boksen, som Fridtjof sier. Hammerdown emulgerer vannet inn i oljen slik at vannet ikke kommer i kontakt med materialer i brennbrennstoffpumper eller dyser og derfor ikke skaper korrosjon. Hammerdown har smøreevne og hindrer korrosjon fordi vannet fjernes.

 

 

 

Nyttårshilsen til våre kunder: Dere er nå en gruppe på flere hundre personer. Vi vil fortsette å levere Hammerdown så lenge vår leverandør holder sine priser. Vår pris per liter diesel behandlet er nå lavere enn 40% av nærmeste konkurrents pris.

 

Det kommer ofte litt uøsket vann i diesel tankene , virker på meg som det er størst sjanse ved fylling fra bunkrignsbåter , og marine anleggene fylles og ofte av bunnkringsbåter , om de bruker samme rør linjene ved ballast håndtering som til bunkring vet jeg ikke , men den såkalte kondensen en får på tankene er ofte sjøvann.

 

DVS Hammerdown påståes å klarer å sende 3dl sjøvann pr 10 l diesel inn på motoren.

Det kan spesielt ved vinterlagring ikke vere no særlig bra for dieselpumpa og motorn.

 

For de som beveger dere utenom havnebassengene og får litt slingring så blir det som regel stopp ved vann-dritt -eller diesel dyr i tanken om en bruker tanker som ikke lar seg drenere .

Sirkulasjon på dieselen med rensefilter som er og et bra alternativ men kan ikke samelignes med god drenasje.

Link to post
Share on other sites

Og så inviterer jeg deg til å designe drenering på alle dem som

a) ikke har tilgang til tanken

b) tanken ligger under dørken

c) tanken er integrert del av bunn/kjølkonstruksjonen

 

Det underlige er at så mange lystbåter har problemer med vann i dieselen.

 

Merkelig at vi ikke nekter å kjøpe båt som ikke har mannlokk og drenering fra tankene.

Det er en av grunne til jeg ikke har byttet båt, har ikke lyst til å bytte tanker en gang til.

 

Ja det kunne blitt et levebrød, men da må jeg vente et par år.

Det er muligheter på de fleste båter å få til noe som jeg har sett, det er riktignok ikke så mange.

 

Må studere hver båt for å se mulighetene.

 

Gruppe "a" må bare fortsette med "lurium" og gjøre som "BRUMM"

Gruppe "b" her burde det være muligheter, med litt jobb.

Gruppe "C" her tenker jeg stål så her burde det være mulig å hot tappe.

 

Jeg sier det igjen, KJØP DIESEL BARE FRA HELÅRSSTASJONER.

 

Det at mange ikke gjør dette mener jeg er en av grunnene til dieseldyr.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Helt enig, vann er greia. Og så inviterer jeg deg til å designe drenering på alle dem som

a) ikke har tilgang til tanken

b) tanken ligger under dørken

c) tanken er integrert del av bunn/kjølkonstruksjonen

 

Dersom det er eit vannproblem, så er det uten tvil verdt jobben å bygge inn lense-slange på tanken.

Man trenger ikkje designer for å forstå at ein må inn med slange/rør til laveste punkt og suge opp, i stedet for å tappe ut.

Av med mannhull og finn dypeste punkt i tanken. Monter stig-rør opp over dekk. Bruk feks manuell sugepumpe. Propp hullet på røret etter månedlig suging :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg renser alltid tanken når jeg overtar en båt. Er det ikke i tanken så sorger jeg for å montere ut-tappings mulighet for bunnfall i tanken. Men den må ikke være kran i bunnen men en hevert, som tidligere innlegg avbildet i emnet.

Er det bunnkran i tanken så sorger jeg for å fjerne den.

 

Tilsetter jevnlig "Alrond" som jeg fikk ettertrykkelig anbefalt av diselguruen som driver Lomek i Skien.

Slike gubber diskuterer man ikke med.

Link to post
Share on other sites

(....) Men den må ikke være kran i bunnen men en hevert, som tidligere innlegg avbildet i emnet.

Er det bunnkran i tanken så sorger jeg for å fjerne den.

 

 

Hæ?! Datt ut eg nå :smiley:

Kan du utdype grunn til dette? Har ikkje sett inlegg om dette...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hæ?! Kan du utdype grunn til dette? Har ikkje sett inlegg om dette...

 

I dag er det vel strengt tatt kun tillatt med tilkoblinger på toppen av tanken. Men det burde ikke være noe problem å arrangere et rør som suger fra bunnen av et "jur" for drenering av vann og dritt.

 

For alt jeg vet, er det noen som har dette.

Link to post
Share on other sites

Unnskyld!

Så litt for raskt på bildet til"Åtte glass" bildet var ikke helt som jeg husket.

Det jeg litt raskt prøvde å si at alle rør inn og ut av tanken må "gå over toppen"

Altså ikke noe hull i bunnen av tanken.

En kan vel tenke seg hva som skjer om den kranen sprakk.

 

Men Farco har et poeng jeg ikke var klar over. Følg det og unngå problemer.

Et annet godt poeng som kom tidligere i tråden er fyll alltid fra helårsstasjoner. Må du fylle fra marinaer så gjør det i fellesferien, da slipper en gammel diesel.

Link to post
Share on other sites

Har kran i bunnen på de tankene jeg har og hadde det samme på de to Viknesnen jeg har hatt... Bunnfallet samler seg automatisk i i denne pungen som er påsveist og dritten og vannet tappes lett ut her.

Dette har og vært diskutert tidligere og kom vi ikke til at det var kun bensintanker som var lovlig å ha inn/ut på toppen av tanken?? På dieseltanker var det vel valgfritt.....Ser mange har valgt å bruke toppen... er jo enkelt for båtbygger å få tanken til å passe......

Eneste er vel at det på nyere båter med CE merking etc. skal være en plugg i avtappingskranen på dieseltanken hvis jeg ikke husker helt feil...

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde på forrige båt 2x490ltr tanker med plugger i bunn.

 

Jeg satte på ventil på begge tanker, samt forseglet disse med plugg.

 

Da kunne jeg jeg 1-2 ganger i sesongen tappe av litt i bunn av tanken. Jeg hadde ikke problem med forurenset diesel på de 9 årene vi hadde båten.

 

Da jeg kjøpte båten tømte og vasket jeg begge tanker, filtrerte diesel før retur til tank. De siste 10-20 ltr på hver tank ble kastet i dertil egnet plass. Det var da en del dritt i bunn av tank, måtte stake opp da jeg skrudde opp bunnventiler. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

...Eneste er vel at det på nyere båter med CE merking etc. skal være en plugg i avtappingskranen på dieseltanken hvis jeg ikke husker helt feil...

Ifølge ISO 10088 er det tillatt med avtapping i bunnen på dieseltanker. Det skal da være tappekran med plugg som det kreves verktøy for å fjerne.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig har Gudrun rett. Ville bare bekrefte at G har forstått det riktig.

 

Beklager hvis jeg virker belærende, men jeg er så heldig å besitte de fleste aktuelle ISO-standardene for lystbåter. Den aktuelle her heter

ISO 10088 Fuel Systems and fixed Fuel Tanks.

 

Disse standardene har jeg kjøpt og betalt dyrt, så jeg er glad hver gang de kan komme til nytte:

 

ISO 8099 Toilet waste retention systems

ISO 8666 Principal Data

ISO 9093-1 Through Hull Fittings - Metallic

ISO 9094-1 Fire Protection

ISO 10087-10087A1 HIN Coding System

ISO 10088 Fuel Systems and fixed Fuel Tanks

ISO 10133 El Systems - Extra low voltage

ISO 10240 Owner's manual

ISO 10592-10592A1 Hydraulic steering systems

ISO 11192 Grapical Symbols

ISO 11591 Field of Vision

ISO 11812 Watertight Cockpits

ISO 12215-1 Materials

ISO 12215-4 Workshop and Manufacturing

ISO 12215-5.2 Design Pressure and Stresses Scantlings

ISO 12215-6.2 Structural Arrangements and Details

ISO 12216 Windows

ISO 12217-1 Stability and Buoyancy

ISO 13297 El systems AC

ISO 13590 2003 Construction and System Installation

ISO 14945 2004 Builder's Plate

ISO 14946 Max Load Capacity

ISO 15083 Bilge-pumping Systems

ISO 15084 Anchoring, Mooring and Towing

ISO 15085 Man over board prevention and recovery

 

Har ikke lov til å gi fra meg kopier, men svarer gjerne på spørsmål i rimelig omfang.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

:headbang:Jeg har tidligere erfaring med "dieseldyr". Jeg arbeidet på et diesel-elektrisk verksted.

Her var mange og særlig lastebiler plaget med disse. Den gang ble det sagt at dette var en form for sopp i dieselen som utviklet seg på grunn av vann i dieselen. Den mest effektive måten å komme dette til livs var tømming og rens av tanken samt skift av filter. Det var dog ingen garanti for at problemet ikke kom tilbake. Vi prøvde mange tilsatsprodukter. Alron var det som fungerte best.

I dag har det dukket opp et nytt dieseldyr. Et brunt slibrig ekkelt belegg som legger seg i tank og i filter. Dagens dyr påstås å være en bakterie. Opphavet til dette har kommet med tilsetning av biodiesel. Vannet vil vi alltid slite med i drivstoff, da det oppstår kondens i dieseltanker på bensinstasjonene. Videre i tankene på tankbilene som frakter drivstoffet ut til stasjonene.

Oljeselskapene har spesialfirmaer som reiser rundt og renser diesel og dieseltanker på stasjonene.

Tilsatsmiddel finnes, men disse er ikke miljøvennlige og avgir muligens giftige gasser. Dette opplyses det lite om fra selskapene.

Link to post
Share on other sites

Godt poeng 'Capitaine' det at vannet emulgerer inn i dieselen og dermed kan skape smøreproblemer med dyser og dieselpumpe. Spennende å se om noen kommer med mer nyttig info angående dette.

Hvis vannet er emulgert inn i dieseloljen, har det ingen mulighet til å komme i kontakt med materialet som dieseloljen berører. Men Hammerdown kommer i kontakt med materialet, og Hammerdown har smøreeffekt.

 

Jeg er bruker av Hammerdown. Da jeg ringte og snakket med en HD leverandør i høst la jeg fram min mistanke om at det ikke ville være lurt å la motoren stå ubrukt over vinteren med HD innblandet i dieselen. Dette fordi jeg antok at evt vann vil komme til syne igjen i dieselen ved lang tids stillestående og evt skape korrosjon i systemet.

Ved regelmessig bruk av Hammerdown samles det ikke noe vann i dieseloljen. Det transporteres ut av tanken sammen med oljen.

 

Det kommer ofte litt uøsket vann i diesel tankene , virker på meg som det er størst sjanse ved fylling fra bunkrignsbåter , og marine anleggene fylles og ofte av bunnkringsbåter , om de bruker samme rør linjene ved ballast håndtering som til bunkring vet jeg ikke , men den såkalte kondensen en får på tankene er ofte sjøvann.

 

DVS Hammerdown påståes å klarer å sende 3dl sjøvann pr 10 l diesel inn på motoren.

Det kan spesielt ved vinterlagring ikke vere no særlig bra for dieselpumpa og motorn.

Fritt sjøvann i brennoljen er ikke å spøke med, men eventuelt sjøvann emulgeres inn i oljen på samme måte som ferskvann. Alt emulgert vann blir innkapslet av oljen. Det er det som er emulgering. Forrige importør av Hammerdown fortalte en historie om en båt som fikk sprekk i dieseloljetanken (den hadde ikke dagtank), og påsto at de kom seg til land for egen maskin bare fordi de hadde Hammerdown på bunkerstankene. Slingringen gjorde at all innlekket sjø ble emulgert inn i dieseloljen. Man må vel anta at den motoren ikke ytet full effekt på vei mot land, men den ytet tilstrekkelig til at de mannskapet fikk fast grunn under føttene.

 

Hammerdown kan emulgere ikke bare 3 dl, men 3 l vann pr 10 l dieselolje, og motoren går uten å ta skade. Men med så stor vannandel blir det ikke mulig å kjøre motoren med 100% effekt. Vannet tar så mye plass at det ikke blir nok plass for den nødvendige mengde brennolje i tilførselen. Maksimal vannandel i våre emulsjonsanlegg er derfor 25 deler vann/100 deler brennolje. Angående vinterlagring, se svaret til "BjornLie".

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...