Twilight Startet 14.Juli.2009 Del på Facebook Startet 14.Juli.2009 Når jeg skulle gå til innkjøp av en bærbar VHF til min daycruiser sjekket jeg ut litt erfaringer her på båtplassen. Jeg fant ut at den som passet best til min lommebok/krav var en Standard Horizon HX750E. Kjøpte denne fra Seatronic, og så langt er jeg godt fornøyd. Men da jeg kikket rundt, fant jeg en modell fra samme produsent som hadde både GPS mottaker og DSC knapp, HX850S. Jeg forespurte Seatronic om denne og tilbakemeldingen var at de gjerne ville tatt den inn om den var lovlig i Europa; noe den ikke er. Er det noen som kan forklare meg hvorfor den ikke er lovlig, og med en god begrunnelse for hvorfor? En slik en i "grab-bagen" må jo være gull verdt? Sitér dette innlegget Link to post
opas Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 (redigert) Ja det hadde vært noe , men jeg lurer på hvor den får GPS signalet fra. Har den innebygget GPS kanskje? Edit: obs , jeg leste først nå at den har GPS mottaker , sorry. Redigert 14.Juli.2009 av opas (see edit history) Sitér dette innlegget 2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax Link to post
Twilight Svart 14.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 (redigert) Signalet kommer vel fra GPS satelittene men du tenker selvsagt på hvordan den mottar signalet. Den har en 12 kanalers GPS mottaker (ganske standard for GPS mottakere? her vet sikkert noen mer enn meg) så ja den er innebygget. Dette er jo en utrolig liten chip i dag som også bygges inn i mobiltelefoner. Redigert 14.Juli.2009 av Twilight (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
opas Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Jepp , kan ikke tenke meg hvorfor de ikke skulle få dette til i en VHF. Kan heller ikke tenke meg hvorfor den ikke er godkjent i Norge. Sitér dette innlegget 2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax Link to post
abbor Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Koster litt penger og tar litt tid for å få en CE sertifisert modell. Kommer nok til neste år. Akkurat det samme gjelder Lowrance sin tilsvarende modell LHR-80. Sitér dette innlegget Link to post
Twilight Svart 15.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 Sendte en forespørsel til Post- og teletilsynet via Telenor Maritim Radio og de svarte prisverdig raskt følgende: Hei , Først; Internatinal Maritime Organisation (IMO) har gitt International Telecomm. Union (ITU) i oppdrag å etablere internasjonale standarder for håndholdt VHF-radio med DSC og distress-mulighet. Det arbeides for tiden med dette og det er derfor kun et spørsmål om tid før slike enheter kan innføres i Europa – og Norge, selvfølgelig. Men det er riktig som du sier; slike enheter kan ikke innføres pr i dag til Europa. Dette er primært fordi det ikke er etablert internasjonale standarder for denne funksjonaliteten på håndholdte apparater, i tillegg til at standarder for test av disse heller ikke er etablert (først må man utvikle standarder for funksjonalitet – så for test). Dette arbeidet er man som sagt i gang med nå. Hvorvidt etablering av håndholdt VHF med DSC er et sikkerhetsmessig fremskritt eller tilbakeskritt, får hver og en selv avgjøre. Post- og teletilsynet ønsker ikke å ha en oppfatning om akkurat det, men jeg kan for ordens skyld nevne et par faktorer i sakens anledning: - Kystradiostasjonenes infrastruktur er i dag utbygd for 25 watts sendereffekt og en total antennehøyde på 4 meter over havoverflaten. Pr i dag har håndholdte VHF’er 5 – 6 watts sendereffekt, og innenfor dekningsområde A1 vil derfor utløsing av et distress-signal fra en håndholdt radio ikke nødvendigvis nå frem til kystradiostasjonen. Du vet med andre ord ikke om ditt nødanrop har nådd frem til en kystradiostasjon. Et av spørsmålene som stilles er blant annet; skal den bærbare VHF-radioen motta et acknowledge-signal fra kystradiosasjonen eller skal den bare sende distress-signalet X antall ganger før den går til kanal 16? - Selv om ikke kystradiostasjonen kan fange opp signalet, vil kanskje andre båter gjøre det. De kan eventuelt anrope kystradiostasjonen og videreformidle nødmeldingen - Bærbare VHF’er er i stor grad avhengig av batterikapasitet, selv om man kan velge å kjøpe et tilleggssett for å tilknytte enheten til en batteribank. I en nødsituasjon vil man være avhengig av god batterikapasitet for fullt ut å håndtere en nødsituasjon - Bærbare VHF’er kan fysisk medbringes med fra båt til båt, og for den saks skyld over alt. Imidlertid er dagens MMSI nummersystem basert på faste installasjoner, og det er derfor spørsmål om man skal etablere et eget MMSI nummersystem for slike håndholdte enheter slik at kystradiostasjoner og andre som mottar distress fra en slik enhet, nettopp ser at det dreier seg om en slik enhet når distress-meldingen mottas. Dette kan bl a ha betydning for hvordan man organiserer det videre arbeidet mht en redningsoperasjon. - Det er også en frykt for større grad av feilutløsinger av distress-signaler (dvs utløsing av distress når dette ikke er tiltenkt) når bærbare VHF’er med distress-muligheter taes i bruk. Redningsoperasjoner koster relativt mye penger, og derfor ønsker man å minimere antall falske nødanrop til et minimum. Hvorvidt det er en reell risiko for flere falske nødanrop får bli opp til hver og en. Imidlertid har enkelte land noen tanker om dette. Post- og teletilsynet har imidlertid ingen data som tilsier akkurat dette. - For SOLAS-fartøy innebærer innføringen av håndholdte VHF-radioer med DSC og distress ingen forbedring med tanke på sikkerhet. Her er det allerede etablert gode systemer for kommunikasjon i nødsituasjoner. For non-SOLAS fartøy (inkl lystbåtflåten) vil en slik enhet være mer aktuell, spesielt for de fartøy som ikke har anledning til å ha en fastmontert enhet. Nå vil jeg tippe at en bærbar VHF med DSC vil ligge relativt høyt i pris sammenliknet med i hvert fall de rimeligere variantene av fastmonterte enheter, men dette representerer uansett en ny valgmulighet for brukerne. Så får hver og en gjøre seg opp en formening om hva som passer best for seg. Det finnes sikkert mange andre grunner for og imot, så ovennevnte må kun betraktes som enkelte tilfeldig utvalgte grunner. Min personlige mening er at en slik enhet representerer en ny valgmulighet for brukerne, og så får vi forutsette at en hver bruker anskaffer de løsningene som passer best for ens behov. Og til slutt; Diskusjonen i diverse standardiseringsorganer handler ikke om hvorvidt man er for eller imot bærbare VHF’er med DSC, men hvilke krav man skal stille til slike enheter slik at slike enheter bidrar på en best mullig måte inn i GMDSS-systemet. Med vennlig hilsen/Kind regards Post- og teletilsynet Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 Oppdatering. Fra det danske båforumet duelighed.dk http://www.duelighed.dk/forum/ShowMessage.asp?ID=2015 Ifølge søfartsstyrelsen er der noget med at man må anvende samme radio i en rednings eller følgebåd, altså en båd der på en eller anden måde har hovedskibet som "moderskib" Mvh JR Hej Jan. Tak for din mail, hyggeligt at høre fra dig igen :-) Du har helt ret. Du må gerne tage en VHF med over i din redningsbåd, eller evt. en gummibåd / følgebåd der hører til din båd.Her skal du så blot bruge bådens kaldesignal, og det er selvfølgeligt en betingelse, at den der anvender radioen har et certfikat. Noget andet er en VHF radio med DSC. Her har skibet fået tildelt et MMSI nr. og man må ikke bruge den ombord på andre skibe. Principielt må du godt bruge den i en tilhørende redningsbåd, men det er jo ikke "bare lige" at tage en VHF radio med DSC med sig, den er jo stationært monteret i båden. Der findes i Danmark ikke nogen lovlige (godkendte) håndholdte VHF radioer med DSC. Og det er jo DSC som mit indlæg går på :-) Man kan købe en i Amerika, men den duer ikke i Europa. Vi ligger jo i region 1, hvor Amerika ligger i region 2 og anvender andre kanaler. Mange hilsner fra Mogens, VHF Skolen Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
mhemil Svart 10.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2012 Da har jeg gått til anskaffelse av en Standard Horizon HX851E med DSC til bruk i jolla. I den forbindelse lurte jeg på om jeg skulle legge inn moderskipets MMSI nr. eller om jeg kunne legge inn et dedikert nr. slik at direkteanrop mellom enhetene kunne gjøres. Etter en telefon til Maritim radio fikk jeg høre at jeg kunne legge inn et 8 tall, etterfulgt av moderskipets MMSI nummer foruten det siste sifferet. Mao. dette er et ny standard for å registrere MMSI nr. for håndholdte. Kommer info fra Telenor om dette på nyåret. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 11.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2012 Hei På vår Horison la jeg inn samme mmsi nr som på hovedradioen etter anbefaling fra telenor for etpar år siden. Fungerer helt fint med både direkteanrop og posisjonsforespørsel. hvis den håndholdte er med i lettbåten kan jeg når som helst få opp pos på den. Den håndholdte radioen er satt til å besvare posisjonsforespørsel automatisk. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
mhemil Svart 12.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 Ja, dette har vært praksisen frem til nå. Kan du gjøre direkte anrop mellom stasjoner med samme nummer? Nå har imidlertid ITU bestemt et nytt format på MMSI for håndholdte, nemlig 8MIDXXXXX. Les mer på ITU sine sider. Jeg har programmert, som første i Norge, min nye radio etter det nye systemet der jeg kunne gjenbruke MMSI nummeret til den fastmonterte VHF unntatt det siste sifferet. Det kan godt være at man vil få valget om man ønsker dette eller å fortsette som tidligere å legge inn det samme MMSI. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.